700000 Hams i USA

SM0RVV

Well-Known Member
Nyss nådde antalet radioamatörer över 700000 strecket där borta.

Om jag räknat rätt är det ungefär dubbelt så många radioamatörer i USA jämfört med i Sverige, relativt sett.

Finns det någon statistik för europa? Hur många procent som är radioamatörer i respektive land. Det vore lite kul att läsa.

73 SM0RVV
 
Enligt ungefär 10 år gammal statistik på

Amateur radio operator - Wikipedia, the free encyclopedia

så varierar amatörradiotätheten i Europa mellan c:a 0,1 och 0,01 %.

Färskare statistik pekar även på att antalet amatörer minskar över Europa som helhet under den senaste 10-års perioden, varför dessa siffror kan vara i överkant i dagsläget.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant att se att det skiljer så mycket procentuellt mellan länderna. Särskilt Japan sticker ut. Vad är bakgrunden till detta?
 
Särskilt Japan sticker ut

en egen reflektion...

i JA har det funnit/finns radioamatörer i styrelser för kända teknikföretag samt tunga myndighetspersoner och politiker - som gett support på många olika sätt och fronter, från teknik, radioprojekt till radioregulatorisk administration.
De flesta JA hams är aktiva på V/UHF snarare än på HF och medelåldern är något lägre.

Utbudet av komponenter, instrument, radiobyggsatser för privatpersoner är helt annat." Förra årets" modeller av amatörradioprylar säljs för helt andra priser än här.
 
Antalet radioamatörer i Japan är i verkligheten c:a
400000. Detta antal är de som betalar tillståndsavgift för att inneha sändare.

Det mycket höga antal operatörslicenser som ofta citeras
i andra sammanhang kommer sig bl.a. av att
SK och inaktiva inte avregistreras.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur många licensierade resp. medlemmar i SSA har vi idag?

Hur många är "klass 2" resp. klass 1?

Någon som vet säkert ?

73
 
Japan införde för mycket länge sedan en särskild foni-klass utan krav på kunskaper i telegrafi. Innehavare av sådana licenser kunde bl a köra SSB på samtliga KV-band utom 14 MHz med en högsta effekt av 10 watt; detta är bakgrunden till att det finns 10-wattsversioner av de flesta japansktillverkade KV-riggar.

Karl-Arne kan säkert komplettera med den internationella bestämmelse (ITU?) som föreskrev att sändareamatörer, som hade rätt att använda frekvenser under 30 MHz, skulle besitta kunskaper i telegrafi. Det japanska undantaget, som således verkar strida mot den bestämmelsen och vars tillkomst främst verkar ha drivits av JARL, motiverades med att kortvågstrafik utan telegrafikunskaper kunde bedrivas, om den inte förorsakade "considerable interference" eller något sådant - i praktiken således en något luddig bestämmelse, eftersom jag inte kan minnas att något försök gjordes att definiera vad som menades med detta. Som alla nog förstår, kan man ju också höras rätt bra över hela världen med 10 watt och t ex en 6-elements monobandyagi på en högre mast.

Under de sammanlagt tio år jag bodde i Tokyo och följde amatörradion i Japan lite närmare var denna foniklass en ständig källa till friktion och alla möjliga bataljer mellan foniklassamatörer och övriga licensinnehavare (bl a en handgriplig uppgörelse med svärd på en kaj en mörk natt) . Kritik torde också ha framförts mot Japan i IARU-sammanhang. Till detta kom allehanda, icke alltför långsökta konspirationsteorier, som t ex att JARL:s ordförande skulle ha skapat foniklassen i bästa samförstånd med japansk elektronikindustri (JAIA) för att helt enkelt öka försäljningen av utrustning.

Själv ser jag nog tillkomsten av denna foniklass som den främsta orsaken till "amatörexplosionen" i Japan. Huruvida foniklassare (och V/UHF-amatörer) skall räknas officiellt i statistiken har troligen varierat över åren, vilket nog bidragit till att uppgifterna går isär. Ministry of Post & Telecommunications kan ha räknat det totala antalet utfärdade licenser, medan JARL kan ha anfört lägre siffor, eftersom antalet licensierade amatörer (alltså inte antalet medlemmar i JARL) ligger till grund för hur mycket JARL skall betala till IARU, Region III.

På denna länk finns viss (nu c:a 2 år gammal) statistik om japansk amatörradio: ARS Statistics . Jag har fått länken av Kjell, PB3SM, som varit kassör i IARU, Region I.
Som framgår, finns det flera tänkbara felkällor, så t ex behåller man fortfarande sin tidigare licens när man uppgraderas till en högre klass - alltså räknas man då dubbelt o s v.

Ett annat bidragande skäl till den höga siffran för antalet sändaramatörer i Japan är nog också de talrika kurser som leder till licenser för V/UHF. När jag såg förteckningar över nyblivna radioamatörer, kunde jag ibland notera att det fanns en hel sida eller mer med amatörer med samma adress; en japansk amatör som jag betecknar som mycket trovärdig, förklarade för mig, att det då oftast handlade om något företag, där en chef för en avdelning kunde ha skickat mer eller mindre samtliga anställda till en sådan kurs.

Samme japanske amatör myntade f ö även beteckningen "Toy License" för foniklasspapperet.

Till den förmodligen inflaterade siffran för antalet sändaramatörer i Japan kommer nog även trögheten i att avregistrera bortgångna etc som tas upp i ett annat inlägg.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Under de tio år jag bodde i Tokyo och följde amatörradion i Japan lite närmare var denna foniklass en ständig källa till friktion och alla möjliga bataljer mellan foniklassamatörer och övriga licensinnehavare (bl a en handgriplig uppgörelse med svärd på en kaj en mörk natt)

Detta liknade i någon mån umgängestonen på ett annat frekvensområde "strax söder" om 28 MHz.:)

Det var inte bara inom IARU som Japan fick kritik för den telegrafifria kortvågslicensen, vilken stod i direkt strid mot skrivningen som fanns i ITU-RR Artikel 25 innan WRC 2003:

"Any person seeking a licence to operate the apparatus of an amateur station shall prove that he is able to send correctly by hand and to receive correctly by ear texts in Morse code signals. The administrations concerned may, however, waive this requirement in the case of stations making use exclusively of frequencies above 30 MHz."

Även inom ITU anfördes några kritiska röster, vilka bemöttes med att effektnivåer på högst 5 - 10 W (gärna kristallstyrt) av tradition inte brukade anses kunna orsaka "international harmful interference" inom HF-området.

Detta var en gång i tiden motivet till bl.a. effektgränsen 5 W för C-licensen 1953 i Sverige, samt till samma effektgränser för PR-bandet internationellt.

Jag har för mig att "fonilicensen" i Japan kom i mitten av 1960-talet, och att antalet operatörslicenser då steg dramatiskt. Den VHF/UHF-licens som kom något senare spädde på ökningen ytterligare.

Det undandrar sig min bedömning i vilken utsträckning och på vilka sätt som de "telegrafifria" JA-amatörerna bidrog till den internationella aktiviteten på HF-banden utom 14 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top