7039 kHz

SM4CTI

Well-Known Member
Någon som vet vad/vem som sänder PPPPP i grupper om 5 med väldigt dålig ton T6/T7 på 7039 kHz?
 
"P" är en "channel marker" som är lokaliserad till Kaliningrad-området.

Vad den används till är omstritt, den anses dock tillhöra radiostationen
RMP som betjänar den ryska östersjöflottan.

Den är svårt brummodulerad, 100 %, med 100 Hz.
 
Puristen kan ju försöka malla in "P" i den klassiska RST skalan... :)

Tone​

The T stands for "Tone" and is measured on a scale of 1 to 9. Tone only pertains to Morse code and other digital transmission modes and is therefore omitted during voice operations. With modern technology, imperfections in the quality of transmitters’ digital modulation severe enough to be detected by human ears are rare.[8]


Value1936 definitionmodern definition
1Extremely rough hissing noteSixty cycle a.c or less, very rough and broad
2Very rough a.c. note, no trace of musicalityVery rough a.c., very harsh and broad
3Rough, low-pitched a.c. note, slightly musicalRough a.c. tone, rectified but not filtered
4Rather rough a.c. note, moderately musicalRough note, some trace of filtering
5Musically modulated noteFiltered rectified a.c. but strongly ripple-modulated
6Modulated note, slight trace of whistleFiltered tone, definite trace of ripple modulation
7Near d.c. note, smooth rippleNear pure tone, trace of ripple modulation
8Good d.c. note, just a trace of rippleNear perfect tone, slight trace of modulation
9Purest d.c. notePerfect tone, no trace of ripple or modulation of any kind
If there are other notable tonal qualities add one or more of the letters AX, listed below, after the number.
 
Ja, sifferskalan är bekant, men inte hela alfabetet efter. Jag känner bara till några få:
A - Aurora. Använder jag ofta!
C - Kipp, chirp. Ovanligt idag, men förekommer.
S - Regnscatter. Mikrovågor, 1296 och upp.
X - Kristallkvalitet. Jag har fått det en gång, var det från en YO-station? Jag körde med VFO och mjuk gallerblockeringsnyckling av 2x 1625 i slutet, samma TX jag körde med diverse modifieringar under hela C-certtiden! Det var pappas 50-talssändare som fått omkopplare mellan 400 och 800 V på slutrören, gick stämma av för 20 W in som lägst i 400 V-läget. Det fanns aldrig någon anslutning för kristall.

Finns resten av bokstavslistan?
/Jan
 
Eftersom "moduleringen" är 100% med 100 Hz så ligger "tonkvaliteten" mellan 2 och 3.
Helvågslikriktad men ofiltrerad AC på anoderna ger sådan karaktäristik.

"T9X" är ett begrepp som hörde forntiden till, innan Clapp och Vackar-VFO:erna blev vanliga. 1940/50-talens radioamatörer kunde ganska lätt höra skillnad mellan ECO:er och kristallstyrda sändare, men senare blev det svårare.

1720774142987.png
Den här kommentaren ur en sändarbeskrivning från 1951 är rätt representativ,
men man kan misstänka att en viss givmildhet i tonrapporten kan ha förelegat.

Sedan var det inte alltid alldeles lätt att få VFO-erna att svänga överhuvudtaget,
vilket SM5AGB noterade:

1720774348999.png
 
Back
Top