706:a stänger ner sig själv

Aguila

Member
Jag har en 706MKIIG som vid lyssning stänger av sig själv. Den stänger av sig själv allt från 15 minuter till 45 minuter. Även om jag inte har Pactor-modemet inkopplat sker detta. Det är besvärligt då jag nu är på långresa på båt och behöver ta ner GRIB-flier, väderfax mm. Förra året hade jag inte detta problem. Tacksma för förslag hur jag kan lösa detta.
Min åtkomstmöjlighet till internet är starkt begränsad varför evenuella tips tacksamt tas emot på mailadress sa0ank@winlink.org.
73 de Kjell på S/Y Aguila
 
Hej!
Personligen skulle jag nog söka felet bland komponenter som blir varma d.v.s. där
värmen t.o.m. når fram till lödstället (komponentbenen). Allmänt kallar man det för "kallödning", men egentligen är det så att komponentbenen blir varma under drift och sedan återgår till normal temperatur. Denna "rörelse" gör att lödningen så småningom får små sprickor runt komponentbenet. Egentligen har du alldeles för lite detaljer om "hur" den lägger av. :(
/ Ingvar

PS. Jag har skickat E-post men det gick antagligen inte fram...:confused:
 
Last edited:
Kan vara ett svårt fel att hitta. Det är bättre att radion går sönder helt oftast.. Låter troligt att det är en "kallödning"

Hör annars med SRS, dom har mycket bra service. http://ham.srsab.se

Manual och schema finns på www.mods.dk
 
känner igen problemet

Hej

jag har samma problem på min IC-706, första varianten. på min maskin verkar det vara relaterat till något i DC-ingången på riggen. Man får röra lite på den så är det inga problem att återstarta den. Men det gäller som sagt min rigg.

73 de PXS
 
Det vanligaste när detta sker är att man har kontaktmotstånd i DC kablaget.

1. Säkringarna som sitter på sladden.
Kolla dessa och byt eventuellt särknigarna som kan vara dåliga, spänn fjädrarna som håller sladdsäkringarna.

2. DC pluggen och DC jacken bakpå radion. Prova att spännna ihop de små hylsorna i plyggen mned en smalt vass föremål.

Om problemet finns även om radion bara står i RX, är det knappast fråga om dessa saker, utan då kan det vara något ivändigt.
I IC-706MKII och G finns några stabbar mitt på PLL kortet, bakpå detta kort nära fläkten.
Under DSP modulen som man lyfter upp, var försiktig så att inte flatkablarna lossnar från den.
Vid de små stabbarna, 7805 och 7808 av ytmonterad typ finns två stora ytmonterade mostånd, de skall ta upp en del av förlsuterna vid stabbningh till 5 Volt.
de är låghOhmiga och c:a 8 mm låmga, sitter parallellet två stycker.
Löd om dessa eller bara peta på dem för att se om felet kommer och går.

Att 706 utan MK skulle bete sig så här har jag aldrig varit med om. Där kan vi nog gå till lösningen med DC pluggen ovan.

För att felsöka mäter man spänningen in till de stabbar jag talat om, bevakar spänningen några timmar för att se om det verkar glappa.
Det är då bra med en analog Voltmeter som syns tydligt på om det varaiera i spänning sitt och se på den några timmar eller tills felet visar sig.
Det skall ju vara 13,8 Volt eller den batteirspänning som är aktuell, och på den stora stabben minus det som tas av de stora motstånden, exvis 9 -10 Volt.

För att veta vilket ben som är in på stabbarna provar man bara och mäter på det ben som har högst spänning. utspännig ser man på stabbensn namn och den skall ju finnas på utbenet. Mttbenet är noll Volt.


När spänningarna sjunker tror radion att batteriet är slut och stänger av sig. Det gör den rätt i då.
 
Back
Top