70cm bandpassfilter med notch

SM7NTJ

Well-Known Member
Loppmarknader för amatörradio är bra för där kan man fynda de mest olika prylar.

Jag handlar ibland saker för att ha som ombyggnadsmaterial och för att försöka förstå hur de fungerar.

På loppisen i Eskilstuna köpte jag RX-bandpassfilter som troligen inte skulle gå att trimma om till 70cm amatörband. Nåja jag köpte ett par hos ett par olika försäljare så kan man skruva sönder det ena och använda det andra - eller?
BandpassRXfilter.jpg
Bilden visar filtren och det undre filtret är efter ombyggnad med kontakterna med sina orörda loopar från det över filtret.

Inkopplat på mätinstrumentet så var det efter en grov omtrimmning inte sådär alldeles perfekt för 70cm, det var faktiskt ganska uselt. Filtren hamnade i förrådet under tiden jag funderade hur och om jag kunde bygga om dom

Så dök det upp en NanoVNA i brevlådan och en sådan måste provas för att se vad den kan prestera för mätningar. Ja ni förstår själva, filtren kom in i värmen igen.

Filter består av sex resonatorer som har en X-länk mellan två av resonatorerna. Förbindelsen mellan resonatorerna består av gluggar i mellanväggarna. Dessa gluggar har olika djup för att få fram önskad kopplingsfaktor mellan filtren.

Fram med verktygen och insidan undersöktes igen. Jag fick nu idén att dela upp filtret i två halvor med tre resonatorer i varje del och se om jag kunde få fram lite bättre värden på genomgångsdämpningen.

För att slippa täta för många stora gluggar i mellanväggarna beslöt jag mig för att ändvända de två väggdelarna som utgör sidor i filtret och borra nya hål i locket för de kopplingsloopar jag plockade från filter nummer 2.

Klart bättre värden på genomgångsdämpningen men kurvan över passbandet gick inte att justera till en användbar symmetrisk form. Troligen berodde detta på kopplingsgluggarnas olika storlek och det hela fick vila lite till under tiden jag fortsatte mina funderingar.

Jag beslöt mig sedan för att bygga om filtret ytterligare en gång. Denna gång ville jag flytta kopplingslooparna så att jag bara använde två resonatorer för passfunktionen och den tredje för att få en notch i passbandet.

Jag har tidigare provat detta "som inte kan fungera" i ett annat fall och tänkte varför inte prova igen.

Resultatet blev utmärk och helt användbart för repeater bruk tillsammans med ett par rena notchfilter för TX respektive RX. Ja, ni får kolla på bilderna.

NanoVNA kan dock inte visa exakt önskad frekvens för markeringarna så jag får nöja mig med en frekvens som ligger nära den jag vill ha.
P432N434.jpg
Bilden visar bandpass för låg frekvens med en notch för den högre frekvensen.

P432N434S21S11.jpg
Mätvärden för lågpass -0,8dB med notch för höga frekvensen -17dB
P432N434widw.jpg
Och en bild över ett större frekvensområde som visar en snygg bandpasskurva med önskad notch.
P434N432.jpg
Här är bandpass för den högre frekvensen med en notch för den lägre frekvensen.
P434N432S21S11.jpg
Mätvärden för högpass -0,8dB med notch låga frekvensen -19dB
P434N432wide.jpg
Och en bild över ett större frekvensområde för högpass funktionen.

Ett bekymmer om man bygger vanliga pass-rejekt filter är den dåliga dämpningen av signaler som ligger en bit ifrån nyttosignalen. Ofta så kombinerar man då med ett bandpassfilter närmast TX/RX för att slippa problem med störande signaler.

Med den här typen av bandpassfilter med notch får man bandpassfiltrets fördelar men även lite extra dämpning på RX- respektive TX- frekvenserna.

Jag vände filtren så att jag fick den största kopplingsgluggen mellan resonatorerna för in och ut och fick den mindre gluggen mot den resonator som jag trimmat för notch.

Nu återstår det att fixa nya notchfilter men vintern är lång så jag hinner nog hitta på något där med.

Javisst ja, det är kanske dumt att visa ombyggnadstips då jag misstänker att priset och efterfrågan för sådana här filter stiger efter en sådan här artikel.:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för artikeln men var är bilderna på hur filtret ser ut på insidan?
Här är bilder av insidan.
RXbandpassinsida2.jpg
Insida framifrån. Looparna för X-koppling syns i bakgrunden av locket. Hela X-kopplingsledningen tas bort och hålen tätas med koppartejp.

RXbandpassinsida1.jpg
En vinklad bild där gluggarna mellan resonatorburkarna syns bättre.

Jag har inte ändrat någonting på insidan annat än att vända de två burkarna 180 grader och skruva ihop dom igen. Filtret går alltså att trimma i resonans på 70cm utan förändringar av resonatorerna.

De nya hålen för N-kontakten med looparna borrades 16mm utifrån med locket på. Detta beroende på den tunna försilvrade kopparplåt som ligger på insidan av locket. Den blir skrynklig om man borrar oförsiktigt.

Looparna har jag tyvärr ingen bild på då de nu sitter i det modifierade filtret och jag vill inte riskera att behöva trimma om det igen.

Nu ska jag bara torka bort fingeravtrycken och skruva tillbaka 30 skruvar i locket igen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top