70cm repeaterskift !

sm6nzb

Well-Known Member
Jag har varit på jobb i Uddevalla trakten flera gånger senaste tiden och jag hör ibland
repeatrar bla SK6DW/r. Förra veckan försökte jag svara på ett allmänt anrop med IC-T8
och kvartsvågspinne på bagageluckan utan att komma igenom.
Fel skift tänkte jag, det skall ju vara ändrat till -2 MHz skift. Hade ingen aning om hur man snabbt ändrar så hem och ta fram handboken. Efter omställning så måste minnena omprogrammeras så det nya skiftet används.
Klart i helgen och iväg igen på en liten sväng Göteborg, Färgelanda, Åmål, tullen i Svinesund och hem till Göteborg igen.
Hörde repeatern även denna gång men kom ej igenom.....

Är det inte för sorgligt att man INTE VET vilket skift det är !

Här i Göteborg har man LÖST DETTA SMIDIGT !

RU2 har BÅDE -1.6 MHz OCH -2.0 Mhz skift !!!!

( eller kan det vara två OLIKA repeatrar med SAMMA UTFREKVENS )


/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Den har -1,6mhz skifte. Den är sammankopplad med 2 meters repeatern på 145,7625 i Trollhättan. För tillfället är det lite problem med 70cm repeatern, den har väldigt låg modulation ut på 2 meters sidan för det har hänt nåt med länkradion. Det kan hända att det var därför som det inte fungerade.

Visst, det är inga problem att byta till -2mhz skifte på repeatern men förmodligen klarar inte kavitetsfilterna det. Hur det skall lösas det vet jag inte.

Men jag håller med. Det är ett problem när man inte vet om det är -1,6 eller -2mhz skifte. Blandningen ställer också till det.

Man får nog helt enkelt leva med det tills alla gått över.
 
Back
Top