72?

SM5DFM

Well-Known Member
Ibland får jag ett 72 där jag väntat mig ett 73. Är det en QRP-hälsning? Finns inte på QRZ.coms Hamspeak.
 
Hej!

Ingen aaaning, den hör inte till 1859 Wester Union "92 Code", så ???
(vilket 73 och 88 gör)
 
72 istället för 73...hmm... om det inte är en felsändning så lämnar det ju fältet öppet för spekulationer...

Nästan 73 måste det ju bli då, alltså inte riktigt "bästa hälsningar" - utan bara nästan! ;)

73 (!) de Lasse
 
som föregående skribent skrev: QRPers sometimes sign off with 72 indicating they may be a mite short on power for a full 73!

But Kevin Cozens writes "In one of the magazines I was getting for a while from one of the QRP clubs (can't remember if it was from the Michigan QRP club or the G-QRP club) I learned of the use of 72 for the first time. Their use of 72 was based on the idea that "QRP operators do more with less". If you add that to the page you will have both a QRP as well as the QRO operators view of 72."


finns mycket kul här: ORIGINS OF HAMSPEAK, CQ, 73, DX, etc.
 
Kul grej, men 73 borde ju kräva aningen mindre energi på CW då trean
bara innehåller 2 långa "...--" mot tvåans 3 långa "..---" :rolleyes:

/emil
 
I dag fick jag ett 72 igen (från ORøA, som körde 5 W). I QRP-kretsar runt 14060 tycks 72 vara halvetablerat, jag ska börja med det själv. Nackdelar är givetvis att många kan tro att det är en felsändning, så något helt avvikande men ändå genomskinligt vore bättre. "37" t.ex.
 
Från club72.su

"It is not often that we get a new operating code in Amateur Radio, and to the best of my knowledge there has never before been one introduced specifically for QRP operators. Some months ago Chairman of the U-QRP Club Oleg Borodin RV3GM suggested that QRP operators adopt the new code 72 meaning Wishing you Good QRP

72 es 73, Gus Taylor G8PG - Chairman of the World QRP Federation (SPRAT # 68)"

/72 de p-a, som alltid kör QRP och använder 72 isf 73...
 
Back
Top