75 ohms koax för TV (dämping)

SM5FLM

Well-Known Member
Hej!

Jag har försökt hjälpa en kompis med att dra antennkabel till hans TV-apparater. Problemet är att det blir blir bild på 2 av 3 apparater. Vad jag kan se är inte fel på någon av digitalboxarna eller Tv-apparaterna. I varje fall förutsätter jag det efter diverse flyttande av utrustning till olika uttag.

Installationen är gjord med en koax från antennen till en delningsfilter (1->4) och från den ca. 10 meter långa koaxkablar till respektive box/TV.

På TV:en som inte har bild, är koaxen av en smalare och tunnare typ än övriga, men den är ny, så jag förutsätter att det inte är något brott på den.

Vi har också provat att flytta om kablarna i delningsfiltret, och allt pekar fortfarande på det är den tunnare koaxen som är problemet.

Det jag nu misstänker är att den tunnare koax (75 ohm) har en något högre dämpning än det andra två tjockare kablarna. Men kan den skillnaden göra att boxen inte alls detekterar någon kanal? De är precis som kabeln är av någonstans.
 
Nu är jag inte hemma på det här med Digital-TV, med mina erfarenheter från arbete med DAS distribuerad antenn system inom mobiltelefoni väcker några frågor..

Är det en aktiv eller en passiv delningsfilter?

Har du tillräckligt med insignal till filtret för att få den nivå som behövs på utgångarna för att få detta fungera?

kanske belastningen på hela systemet blir så pass att det blir fel impedans eller så låg signal så att digitalboxen inte kan fungera?

Kollat att kontakterna på kablarna är ordentligt gjorda?

Om det bara är tre apparater anslutna, är den fjärde utgången som inte används öppen? Om så borde den ha ett 75 ohms avslutnings-motstånd för att få rätt impedans på övriga utgångar.
 
Last edited:
Ok och tack för tipsen!

Filtret är passivt köpt på Claes Ohlsson.

Nivåerna verkar vara ok, eftersom kabellängderna till alla TV:n är lika långa, och det bild på två av dessa, men inte den tredje.

På filtret är en utgångarn inte avslutad.
Det skulle kunna vara ett problem.

Men som sagt två av tre ger bild och samma typ av digitalboxar används på alla.

Jag har nu köpt en annan koax som jag vet är Ok, så får vi se om det hjälper.
 
Kom att tänka på en sak...
Ibland krävs en ny sökning med digitalboxen för att den ska hitta rätt.
Kör analog TV själv, så jag vet inte mycket mer än vad jag hört berättas om liknande problem.

/Ingvar
 
Tydligen har problemet löst sig efter att en TREDJE koax inköptes.

Jag var inte själv med, men det enda jag hörde var att den var tjockare än de två andra tidigare provade kablarna.

Den enda förklaringen måste väl vara att den sista koaxen har lägre dämpning än det andra två och signalen då räckte? Om man bortser från uppenbara fel som avbrott och kortslutningar.

Det som svider lite i skinnet att jag nu troligtvis inte längre kommer att anlitas som "antennexpert" av min bekant. Vilket är både positivt (slipper andras problem) och negativ (det egna egot!)
 
Last edited:
Ok och tack för tipsen!

Filtret är passivt köpt på Claes Ohlsson.

Nivåerna verkar vara ok, eftersom kabellängderna till alla TV:n är lika långa, och det bild på två av dessa, men inte den tredje.

På filtret är en utgångarn inte avslutad.
Det skulle kunna vara ett problem.

Men som sagt två av tre ger bild och samma typ av digitalboxar används på alla.

Jag har nu köpt en annan koax som jag vet är Ok, så får vi se om det hjälper.

En passiv 4-vägs splitter har en dämpning i storleksordningen sådär runt 10 dB kanske mer beroende på vad fabrikanten tycker. Så 10 dB:s dämpning är ganska mycket och man får också ta med i beräkningen den dämpning som finns i koaxkabeln mellan splitter och digitalbox då kan signalen från splittern blir så låg att en digitalbox inte accepterar det..

Även om kabeln bara är 10 meter kan det skilja sig rejält i dämpning mellan olika fabrikat och kvalite då vi talar om frekvenser i UHF-området och uppåt.
 
Back
Top