8 över 8 slot beam

SM4ANQ

Well-Known Member
Tänkte sätta upp min ca 50 år gamla 8 över 8 slot beam.
Matningspunkten är 75 ohm, symmetrisk föreställer jag mig.
Synpunkter önskas på följande alternativa matningar:
1. Mata med 75 ohms koaxialkabel
2. Mata med 50 ohms koaxialkabel
3. 1/12 våglängdstump 50 ohms koaxialkabel följt av 1/12 våglängdstump 75 ohms koaxialkabel för att transformera från 75 ohm till 50 ohm och sedan symmetriomvandling från symmetri till 50 ohm osymmetri för matning med 50 ohms koaxialkabel.
4. Annat alternativ?
Tacksam för synpunkter!
Bästa 73
de SM4ANQ
 
Alternativ 6:
Eller varför inte mata med 450 ohms bandkabel klippt till i närheten av ett antal halva våglängder och att även "tvista" den.
73 de SM4ANQ
 
3:an

Har lekt lite med 1/12 transformatorn och den är lite svår att få lira bra, en 60 Ohms 1/4-våg är nog en enklare/bättre anpassning.
 
Det minst besvärliga är nog en 1/4-vågstransformator med 60 ohms koax om sådan går att hitta. Om man sedan gör en självresonant strömchoke med 3 -4 varv på 50 mm stomme med denna kabel har man kombinerat två kretselement i ett.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Ulf!
Varför inte mata med 75 ohms kabel? Riggen klarar nog SWR 1,5:1 både för TX och RX. Annars kan du transformera i riggänden.
/Jan
 
KBW
Tack för det negativa tipset om tolftedelsmatningen. Då lägger jag det på hyllan.
AOM
Jag har 60 ohms koaxialkabel så jag kan ordna enligt ditt förslag. Skall bygga transformatorn och prova. Detta är nog den bästa lösningen.
HFI
Hej Janne
Tänkte jag skulle "störa" dig!
När jag använde denna antenn i gången tid matades den med 75 ohms kabel. Får väl först kolla förlusterna i den gamla kabeln och sedan avgöra om jag skall prova enligt ditt förslag. Har nog kört med antennen under ca 10 år, sedan har den blivit "avglömd" både av mig och omvärlden!
Tack förslagen
73 de
SM4ANQ/Ulf
 
Back
Top