80/160 dipol

SM3IXY

Well-Known Member
Vilken är den "ultimata" längden på en kompromissdipol att köras på 80m och 160m, naturligtvis med avstämmning.
 
Den ultimata längden är ingen kompromiss:)
Problemet är som vanligt att dipolen som är resonant på 160m är högohmig på 80m.
Om man matar antennen med 300 ohm eller kanske 450 ohm bandkabel som är 1/4 vl på 80m så kan man transformera ner den höga impedansen till något som är lättare att anpassa.
Detta betyder då att impedansen på 160m kommer att dra iväg då bandkabeln är 1/8 vl lång men genom att då välja rätt kabelimpedans och längd kan man nå en lämplig kompromiss.

Jag kommer inte ihåg riktigt men jag gissar att jag hamnade på ca 60m för dipolen och ca 15m för kabeln (träden som jag har kollat in står 65m från varandra)
Detta kan ju simuleras givetvis.
 
Dipolen blev 78m monterad på 15 meters höjd.
20m 600 ohms stege gav 50 ohm matningsimpedans på 80m.
20m 450 ohms bandkabel gav 25 ohm matningsimpedans på 80m.

Med 600 ohms stege blev impedansen på 160m väldigt hög.
Bättre då att köra med 450 ohms bandkabel och då blir impedansen ca 112 +j568.
Då kan man lätt anpassa sig till 50 ohm med en 350pF shuntkonding och en 32µH seriedrossel.

Man får alltså leva med att antennen blir 25 ohm på 80m och anpassningsnätet måste kopplas ur på det bandet men det gör man lätt med ett relä.

Att kompromissa längden på bandkabel för att på det viset komma "nästan rätt" på båda banden funkar inte så bra.

anpassning 160m.jpg
anpassning 80m.jpg
160m match.JPG

Två olika anpassningsnät beroende på tycke och smak.
 
Last edited:
hehe Micke ja er int så avancerad som du, är bara ute efter en antenn ja kan stämme av på 80 och 160 med min autotuner (du har en like dan). Hörde någon på 80m som körde me 2x2?, gick bra på 80 och 160m
 
nja, de er skillnad mellan simulering och verklighet, de har ja upptäckt. Synd du inte er QRV eller? Min dipol som ja vet inte hur långa benen är, dom är förmodligen olika långa mellan 16-19m. Den går myche bra på 80, ja hör på 160.
Du har ju maströr om inte träden passer, ja köpte 50x50mm tryckimpregnerade stolpar som ja använder. Gäller att använda fantasin.
 
Last edited by a moderator:
Gamla antennen uppsatt i stugan.
Nästa projekt är att få upp en Inverted L för 160m.
Tur att man har antennkanon:D
Oki ska vi bestämma sked när du er i stugan, ja er QRV närsomhelst (fördelen att va pensionär). Eftermiddagarna verkar bäst just nu. Du kan ju hojte om du vill prove. 73 de SM3IXY
 
Back
Top