Höll på och testade lite i min lilla trädgård härromdagen.
Råkade då ut för ett fenomen so jag är lite fundersam på.
Började bygga om min trådvertikal för 40 till en 80m vertikal.
Eller ja jag fuskade till det. Förlängde min 10,1 m långa fk till 20,2 enkelt smidigt.
Fästa upp den och testade för att se vart jag hamnade i frekvens. Då låg den vid 1.775 ca.
Det stämde inte alls för mig sagt och gjort så reste jag upp den i alla fall mot min mast för att testa på 8 m och drog sedan iväg den som ett inv L.
Här kommer det intressanta den hamnar då med lite radialer på frekvens ca 3,5 vilket är bra tyckte jag.
Men mottagnings förhållande blev den bättre än min gap vertikal och min dipol.
Det vertikala benet blev ju ca 8m och den horisontela blev ca 12m.
Tidpunkten på dagen var mitt på dagen så några dx hörde jag inte men SM5 skillde ett par S enheter faktiskt.
Kan detta vara en lämplig ide för inom landet kommunikation.
Eftersom jag lyckades fastna med fötterna i radialnätet och drog av kablarna så blev det inte något kört.
Men ska testa detta vid tillfälle igen.
Råkade då ut för ett fenomen so jag är lite fundersam på.
Började bygga om min trådvertikal för 40 till en 80m vertikal.
Eller ja jag fuskade till det. Förlängde min 10,1 m långa fk till 20,2 enkelt smidigt.
Fästa upp den och testade för att se vart jag hamnade i frekvens. Då låg den vid 1.775 ca.
Det stämde inte alls för mig sagt och gjort så reste jag upp den i alla fall mot min mast för att testa på 8 m och drog sedan iväg den som ett inv L.
Här kommer det intressanta den hamnar då med lite radialer på frekvens ca 3,5 vilket är bra tyckte jag.
Men mottagnings förhållande blev den bättre än min gap vertikal och min dipol.
Det vertikala benet blev ju ca 8m och den horisontela blev ca 12m.
Tidpunkten på dagen var mitt på dagen så några dx hörde jag inte men SM5 skillde ett par S enheter faktiskt.
Kan detta vara en lämplig ide för inom landet kommunikation.
Eftersom jag lyckades fastna med fötterna i radialnätet och drog av kablarna så blev det inte något kört.
Men ska testa detta vid tillfälle igen.