80 m ant fundering.

sa6aqp

Well-Known Member
Höll på och testade lite i min lilla trädgård härromdagen.
Råkade då ut för ett fenomen so jag är lite fundersam på.
Började bygga om min trådvertikal för 40 till en 80m vertikal.
Eller ja jag fuskade till det. Förlängde min 10,1 m långa fk till 20,2 enkelt smidigt.

Fästa upp den och testade för att se vart jag hamnade i frekvens. Då låg den vid 1.775 ca.
Det stämde inte alls för mig sagt och gjort så reste jag upp den i alla fall mot min mast för att testa på 8 m och drog sedan iväg den som ett inv L.
Här kommer det intressanta den hamnar då med lite radialer på frekvens ca 3,5 vilket är bra tyckte jag.

Men mottagnings förhållande blev den bättre än min gap vertikal och min dipol.

Det vertikala benet blev ju ca 8m och den horisontela blev ca 12m.
Tidpunkten på dagen var mitt på dagen så några dx hörde jag inte men SM5 skillde ett par S enheter faktiskt.
Kan detta vara en lämplig ide för inom landet kommunikation.

Eftersom jag lyckades fastna med fötterna i radialnätet och drog av kablarna så blev det inte något kört.
Men ska testa detta vid tillfälle igen.

Med en sådan inv L för 80m har du en hyfsad antenn för långväga QSO:n, eftersom den med ett jordplan om 20 trådar eller fler får en ganska låg strålningsvinkel. Den kommer också att fungera bra inom landet, även om en horisontell dipol kan vara aningen bättre på korta avstånd. Men det är mycket som "beror på", inte minst höjd över mark när det gäller horisontell dipol. En annan faktor av betydelse är hur mycket störningar du får vid mottagning. Jag hade tidigare en inv L för 160 mb här utanför huset, vilket också plockade upp mycket skräp från våra egna TV-apparater, DVD-spelare och diverse nätagg. Är du helt ointressard av långväga kontakter, och prioriterar inom-landet-QSO, så kanske en horisontell dipol är ett bättre val? Jag skulle dock välja inv L, i förhoppning att få något DX någon gång ibalnd.
Sture

Blev nu lite ändringar. 12 m vertikalt och ca 8 m slopande.
Nånstans missade jag för resonansen blev på ssb delen. Skulle ju köra CW på den. Haha men men har några dagar på mig att fixa denna. Är ju egentligen en Contest antenn som ska användas i SAC bara,

Radialerna är inte avstämda utan varierar mellan 10 och ca 23 m

Pga den minskade kapacitansen kommer, för en given längd tråd, resonansfrekvensen att öka ju större del som löper vertikalt i denna antenntyp.

Lycka till i SAC!

/Lasse

"eftersom den med ett jordplan om 20 trådar eller fler får en ganska låg strålningsvinkel. "

Man kan väl inte påverka strålningsvinkeln med fler radialer. Däremot ökas effektiviteten med ökat antal radialer.

73 Leif SM5KNV

Ohoj, nähej, jag tänkte kanske fel där, KNV Leif! ;-) Jag tänkte att den spegelbild som vertikalen får i jordplanet samverkar strålningsmässigt mot horisonten i förhållande till hur väl jordplanet fungerar. Japp, effektiviteten ökar med fler radialer.
Sture

En liten fundering.
Jag måste förlänga tråden en aning.
Kan jag använda mig av sockerbit i för att få fram ett någorlunda rättvist värde.
Känns inte så kul att hålla på att göra en massa lödpunkter för skarvar innan man fått ett hyffsat värde.

Skarva med en bit tråd som är lite längre än du tänkt, gör skarven permanent genom lödning eller vilken metod du föredrar (ej sockerbit).
Mät swr, klipp bort några cm, mät igen, klipp igen till du kommer i närheten där du vill vara och stanna där. Skarven är ju redan klar så den behöver du inte tänka på mera, hissa upp antennen, gör fast den och det är klart.

Jag ska skarva i botten mot fästpunkten. Inte i toppen av L:et kommer inte åt den själv utan måste i såna fall ta ner hela bygget vilket inte finns tid till nu. Därav frågan.

Det vanligaste är väl att man gör tråden lite för lång, sedan vid isolatorn viker man tilbaks den
överflödiga längden och lindar / tvinnar den med elementtråden. Du kan då vid behov justera
längden i efterhand.

Tack för svaren.
Så här ligger det till.
Antennen är en INV L.
Masten den sitter på är 13 m sen gör den horisontella delen är ca 7 m det gör det att tråden sitter ganska många meter upp så jag kommer inte åt den utan att ta ner masten.
Vilket jag inte kan göra själv.
Jag har för avsikt att förlänga den i botten från min matningspunkt då jag då kan sträcka tråden i mitt INV L.
Alltså förlängningen ska göras i marknivå inte i toppen av min mast.

En liten fundering.
Jag måste förlänga tråden en aning.
Kan jag använda mig av sockerbit i för att få fram ett någorlunda rättvist värde.
Känns inte så kul att hålla på att göra en massa lödpunkter för skarvar innan man fått ett hyffsat värde.
Jag har gjort precis så och det har funkat fint på mina monobands Delta loopar jag håller på med nu. Faktum är att jag bara hunnit ta bort och permanenta skarvarna på en av dom, men på den för 21 MHz så sitter sockerbitarna kvar i väntan på helg och vackert väder.

Har inte sett ett uns av skillnad på loopen för 10m före och efter att jag tog bort sockerbitarna och lödskarvade tråden.

Johan / SA3BYC

Ps. just på dom här så gjorde jag isolatorn lite annorlunda än jag brukar. Annars så brukar jag självfallet göra så att jag tar till rätt rejält extra och dubbelviker för att ha justermån.

Sockerbitar förekommer i stor mängd i mina antenninstallationer :-). När jag är nöjd med längderna permanentar jag skarven med att linda på vulkaniserande tejp. De skarvar jag har tagit isär efter några år har sett fina ut. Ibland har jag även sprutat Dinitrol i och på sockerbiten först. För att få dragavlastning, om det är nödvändigt, knyter jag först ihop trådarna. Knepet med att vika tillbaka trådarna i stället för att kapa är också utmärkt.

/Roland

Blev sockerbitar för min del med. Nu är den mera intrimmad på cw delen på 80m.
Blir ingen riktigt skarv då jag konstaterar att den ska ner igen på söndag. Men nästa bygge ska jag ta till lite mera fk kabel. Trodde faktiskt att det skulle räcka med 21m.

Nu ska den bara provköras med och så om det gör någon nytta.

Man kan ju försöka att få sockerbiten att sitta där tråden är högohmig så det
inte går så hög ström genom den.

Det finns ju även skarvhylsor för kontaktpressning, dessa rätt utförda har, vad
jag kommer ihåg, en lägre ressistans än lödning.

Back