80m BAD just nu

Nej, eller ja, beroende på vart man vill.
Dx på 80m är inte så bra här när jag kör med en hyfsat lågt hängande horisontell dipol (12m över mark) så då är det lite krasst med de strålningsvinklar jag har men inom Norden går det riktigt bra med signaler på plussidan en bit fram på förmiddagen eller tidig kväll då D-skiktet inte är laddat av solen.
När kondsen under den mörka tiden är öppna för längre kontakter så är min antenn som sagt för nära marken för att det skall gå riktigt bra.

Hej!

Just nu upplever jag inga direkt upphetsande DX.
13 m vertikal / 750 W telegrafi.

Men, strax före jul körde jag USA ostkusten med Collins TCS 40 W ut på 80 m (CW).

Beror på vad du menar. "Lokalt" eller DX ? DX finns varje dag i stort sett. Körde W6 på LP igår em och JA/VK kommer in varje kväll. Denna tid på året är den bästa för att köra typ KH6 vilket säkert går om bara solen är lite lugn ett par dagar..

"Ja upplever enorma störningar, de är en ny upplevelse" - Hur yttrar sig dessa, har du ett scope på din mottagare som illustrerar störningarna, är det bara på 80m-bandet? Felsökning kan vara krävande och lärande..

/Sven.

Det är detsamma här i Härnösand. Störningarna på 80m har ökat drastiskt på något år, okänt varför. Jag läser nu av störtröskeln på S9. Fjärrvärme i området och energibolaget har installerat fjärravlästa mätare i alla villor, liksom elbolaget för elavläsningen. Jag har inget egentligt belägg för att detta är orsaken, bara en misstanke utifrån tidigare erfarenhet.

För 15 år sedan då jag bodde i ett område med lägenheter och radhus i Sundsvall ökade störningarna till motsvarande denna nivå över en natt. Då byggde jag pejlutrustning samt även sniffer för mätning på nära håll. Pejlingen pekade otvetydigt på områdets elcentral. Det visade sig att elcentralen hade försetts med fjärravlästa mätare, en för varje lägenhet.

Back