80m longwire

SM3IXY

Well-Known Member
För massor med år sen såg jag en artikel i QTC hur man anpassar en ca 38m longwire för 80m. Ja blev inspirerad å tillverkade spolen och en bit koax som C.
Den har legat i förrådet massor av år men nu blev ja sugen att testa den. Tyvärr hittar ja inte artikeln, om någon vet vad ja snackar om så vore det kul att se artikeln.
 
Jag antar att du avser att ansluta en koaxkabel till en ändmatad halvvågstråd med hjälp av en avstämd krets med kopplingsspole. Välj ca 100 pF till kondensatorn, justera spolen till resonans och gör kopplingsspolen med en tiondel av varvtalet närmast änden vid den korta motviktsbiten som behövs för att anordningen ska fungera. Med termen "longwire" avses en längd som är stor nog att ge riktverkan i längdriktningen, två våglängder eller mer. Detta är alltså inte en sådan.

Lennart
LW-trafo.jpg
 
Jag antar att du avser att ansluta en koaxkabel till en ändmatad halvvågstråd med hjälp av en avstämd krets med kopplingsspole. Välj ca 100 pF till kondensatorn, justera spolen till resonans och gör kopplingsspolen med en tiondel av varvtalet närmast änden vid den korta motviktsbiten som behövs för att anordningen ska fungera. Med termen "longwire" avses en längd som är stor nog att ge riktverkan i längdriktningen, två våglängder eller mer. Detta är alltså inte en sådan.

Lennart
View attachment 7511
Tack för bilden, som sagt är det en halv våglängd för 80m, ska testa till sommaren
 
Hej Stefan.
Det var alltså en ändmatad variant eller hur?
Spolen du pratar om var skulle den sitta?
Grejerna ligger i en låda, har aldrig testat, men till sommaren. Ja visade det för dig, du blev impad av spolen, kanske du glömt.
 
Ungefär hur mycket är massa år?
Suttit o läst gamla QTC på aef.se
Säger till om jag hittar nått :)
 
Stefan, jag har sökt på alla sätt jag förmår men hittar ingen info om denna antenn.
Du pratar om en "spole" som du har tillverkat. Har du något värde på denna spole?
Har du tillverkat en anpassningstrafo också?

Berätta allt du kommer ihåg om denna antenn och undanhåll ingen information :)
 
Stefan, jag har sökt på alla sätt jag förmår men hittar ingen info om denna antenn.
Du pratar om en "spole" som du har tillverkat. Har du något värde på denna spole?
Har du tillverkat en anpassningstrafo också?

Berätta allt du kommer ihåg om denna antenn och undanhåll ingen information :)
De va så länge sen, mitt minne är kort men jag tillverkade spole/kond enl artikeln i QTC. Kanske jag har artikeln kvar någonstans bland alla filer men har inte lyckats hitta den. Den är alltså en avstämmning för en halvvåg på 80m.
 
De va så länge sen, mitt minne är kort men jag tillverkade spole/kond enl artikeln i QTC. Kanske jag har artikeln kvar någonstans bland alla filer men har inte lyckats hitta den. Den är alltså en avstämmning för en halvvåg på 80m.
Kanske ja ska ta ett foto?
 
I QTC 12/1997 finns en artikel om en lutande halvvågstråd som matas med ett L-filter på marknivå. Om det är den du menar får du sämre resultat än med den skiss jag visade eftersom polarisationen kommer att missgynna signaler inom Skandinavien om lutningen blir brant.. Dessutom bör du nog lägga en motvikt på marken under antennen och sätta en mantelströmsspärr på koaxen vid matningspunkten. Men visst fungerar det som beskrivet om annat alternativ saknas.

Lennart
 
Nu hittade jag artikeln, tyvärr kan jag inte kopiera den: QTC 12/1997 SM4AWC, Eskil Eriksson
 
Frågan är om detta alt. är bättre? Kond 100pF/1000V, Kärna FT240-43.
 
Last edited:
Frågan vilken längd på tråden ska man välja om man vill köra flera band (3.5-30) ? Om man nöjer sig med 80m borde väl 38m vara ok ?
 
Back
Top