80m longwire

"Frågan är om detta alt. är bättre? Kond 100pF/1000V, Kärna FT240-43." "Frågan vilken längd på tråden ska man välja om man vill köra flera band (3.5-30) ?"
Det som gör radiohobbyn intressant är möjligheten att experimentera utifrån lokala förutsättningar och ekonomiska ramar. Prova olika alternativ, utvärdera resultaten och lär av dem. Handböcker på engelska finns att hämta på webben, se t ex
https://worldradiohistory.com/BOOKSHELF-ARH/Bookshelf-Handbooks.htm

Lennart
 
RSGB har gjort en bra presentation i ämnet
Slutsatsen var att att monobandarna är bättre och för den riktigt seriösa en lösning likt den SM0GLD postade är "doing it right".
 
Jag tror jag vet vad det var för antenn. Jag lindade också spolen och lade i en låda, otestad, på 80-talet tror jag det var. Jag kastade den i våras...

Antennen hade namn efter en amatör, VK nånting... Typ VK8XYZ...

SM5OCI Per
 
Nej det får man definitivt inte :)
Bygg färdigt den från SM4AWC-artikeln. Den anpassningen är effektivare.
Så får det bli, de e ba tråden som fattas men jag har gott om Al-tråd och det är ju 80m ja prioriterar. Förr i världen gillade ja QSO långt ut i världen men int nu.
 
Så får det bli, de e ba tråden som fattas men jag har gott om Al-tråd och det är ju 80m ja prioriterar. Förr i världen gillade ja QSO långt ut i världen men int nu.
Problemet är att få upp tråden i träden, de lär bli en halvcikel men ingen lätt uppgift. Har ju pilbåge, slangbella och luftkanon. Så ett stort projekt väntar.
 
Back
Top