80m Vertikal PROV!!!!!

sluggo

Well-Known Member
Tjena alla.
Skall nu dra upp min tråd i tallen bredvid, en 80m vertikal.
20.2m klarar jag nog, annars fixar jag en spole i toppen på tråden, samt jordar i backen med ett rör som jag mäter på så att jord är skapligt ok på skärmen.

Skall bli kul att se hur det går. Har ganska sumpig mark här så det skall bli intressant.

Hur kommer tallen att påverka antennen???? Det får ni veta om några dagar. Skall inte berätta för antennen att den ligger mitt i en tall.

Mäter med en mfj-269 på antennen med så kort mätkabel som möjligt, eftersom jag inte vill mäta med hela feedern, som kan ljuga för mig. (säljer sådana billigt + mfj 259 ibland)

Vill du ha information hur det går/gick så hör du bara av dig.
80m DX vill jag bara ha !!!!!!!
Om det inte lyckas så jobbar jag bara vidare på det.
Givetvis tacksam för råd o tips.
Ha det 73 de Erland SM6KTC torox33@yahoo.e
 
Hej Erland!

Kör på precis en sådan antenn i sommarstugan. 1,5mm³ vanlig FK lödd i en PL-hona och radialer till dens jord. Går som tåget men är inte bra om du vill köra massa SM på 80m. För DX går den hyffsat bra, har funderat att fasa 2 eller 4.
Har likadan antenn på 160m men låter då resterande kabel från toppen slutta snett nedåt.

Lycka till

73 de Magnus
 
Jag tror att man kommer långt med 59 jordplan....
Jag kom själv ända till Australien med fyra jordplanstrådar.
Skämt åsido med fyra trådar upplever du att det är en vertikal du nyttjar och hör DX, det är som att öppna ett fönster jämfört med dipolen.
Med fler trådar kan man minska försluterna i jord och vinna nån dB till.
 
Back
Top