???????

Capri-mk2

New Member
He på er jag har en liten fråga då jag har lite svårt att läsa mig till all information för jag är dyslektiker.

Jo till frågan jag sitter i Holland inte långt från Arnhem och hadde tänkt att försöka mig på att köra ett qso till Sverige.

Min utrustning är inte så märkvärdig en handjaggare Icom IC-E90 och ett litet slutsteg på 50watt som bara går på 2m bandet märke Tokyo hy-power 2m modell HL-37V vilket jag inte tror är så användningsbart då jag har fåttförmig att det bästa skulle vara 50 mhz.

jag skulle bli glad om jag kunde få tipps om en bra antenn för ändamålet hälst en som jag kan bygga shjälv med begränsade resurser.

(någon som vet vilka repitrar som är länkningsbara och kan vara lämpliga för detta)

Dett kanske är helt omöjligt mad den lilla utrustning jag har vad vet jag.
tacksam för svar elle kommentarrer
 
Capri-mk2 said:
He på er jag har en liten fråga då jag har lite svårt att läsa mig till all information för jag är dyslektiker.

Jo till frågan jag sitter i Holland inte långt från Arnhem och hadde tänkt att försöka mig på att köra ett qso till Sverige.

Min utrustning är inte så märkvärdig en handjaggare Icom IC-E90 och ett litet slutsteg på 50watt som bara går på 2m bandet märke Tokyo hy-power 2m modell HL-37V vilket jag inte tror är så användningsbart då jag har fåttförmig att det bästa skulle vara 50 mhz.

jag skulle bli glad om jag kunde få tipps om en bra antenn för ändamålet hälst en som jag kan bygga shjälv med begränsade resurser.

(någon som vet vilka repitrar som är länkningsbara och kan vara lämpliga för detta)

Dett kanske är helt omöjligt mad den lilla utrustning jag har vad vet jag.
tacksam för svar elle kommentarrer

Hejsan! (145mhz) allt beror på vilken nivå man ska lägga saker på men ska du bara köra ett fåtal qso bara för att få Sverige i loggen så räcker den utrustningen du har. Bygg en liten riktantenn enligt någon handbok och sätt den i fast riktning södra SM så får du garanterat upp någon repeater i OZ eller norra DL vid lite tropoförhållande.

Vill du däremot köra SM på direkten utan repeatrar så är störst chans att sätta yagin horisontellt och lägga ett spot på DX clustret att du lyssnar tex 145500 riktning SM vid nästa öppning. Anledning till horisontellt är att flest stationer har rikt på Horisontellt men inte på vertikalt. (själv så har jag både Vertikalt/horisontellt)

(50 mhz) gör en halv vågsdipol och vänta framåt våren (behövs ingen effekt när det är öppet inom EU)

73 lycka till med experimenten Håkan SM7WSJ
 
Tackar för svaret sm7wsj

Jag skall prova båda alternativen för skoj skull man är ju alltid nyfiken.

återkommer med testresultaten
mvh SM6YCL
 
Back
Top