A-B Radioindustri - Göteborg

sm5phu

Well-Known Member
En bekant har hittat den här något bedagade skönheten någonstans. Jag gissade att den daterar sig till mitten av 1920-talet. Vet forumet här något om modellen i fråga?

1731839564746.png1731839631383.png

Sannolikt ännu lite äldre.

Rören är första-generationens högvakuumrör från Telefunken,
tidigt 1920-tal.

A-B Radioindustri i Göteborg verkar ha varit en tämligen kortlivad återförsäljare. Jag hittar en helsidesannons på sista sidan i Radio-Amatören september 1924. Uno Särnmark i Göteborg är ett namn som dyker upp i sammanhanget, så i brist på bättre gissar jag att det är han som är tillverkaren. Lappen i locket listar varken Radiotjänst (1925) eller Motala (1927), men stämmer ganska bra med listor i tidigare nummer av Radio-Amatören 1924. Så det lutar åt 1924 eller något tidigare.

Last edited:
Jag har tidskriften Radio någonstans i arkivet, bl.a. årgång 1923. (första året)
Skall kika på det någon dag!
AEF har tre nummer av Radio från 1923 inscannade, men där har jag inte hittat något. Annonsörerna verkar i någon mån följa tidningens utgivningsort. Enligt någon framgooglad uppgift erbjöd Särnmark byggsatser, och det här skulle kunna vara en sådan. Även i sin glans dagar tror jag att den inte haft samma finish som färdigbyggda apparater.

Back