A/D-omvandlare för mikrofoningång på PC

SM0BRF

Well-Known Member
Nästan alla laptops verkar numera ha digital ljudingång. Vad jag förstår har man anpassat sig till standarden för Iphones "handsfree"-sladdar. Jag har inte hittat någon beskrivning på hur man kan bygga en A/D-omvandlare för att köra in analogt ljud i PCn. Någon som sett en sådan eller till och med en färdig plastburk? Alternativet är ju ett externt ljudkort för USB med stereo, men dom verkar inte heller växa på träd.

/Roland
 
Nja, ADC måste ju sitta kopplad till audio in på en dator. Vad jag sett numer är att det på moderna
datorer finns det digital signalbehandling(DSP) direkt efter mikrofoningångens ADC. Det kanske är
det som förvirrar? Men själva mikrofoningången är analog.

Det finns även mikrofoner med inbyggd ADC som man kopplar direkt till ett USB uttag.
 
För ett par år sedan försökte jag ansluta en nyinköpt lap top med "COMBO"-uttag till radion och misslyckades. Någonstans sades att det var digital mikrofoningång. Men det var tydligen alternativa fakta. Fortfarande dock mycket trist att det bara är en monoingång.

/Roland
 
Roland,
jag använderett ett USB-ljudkort MAYA44+USB som jag kan rekommendera, använder det i mina musikdatorer . Kortet har dubbla analoga in- och utgångar samt ytterligareen digital alt. analog utgång (tar båda sortens pluggar). Prisvärt! 73/Janne
 
Last edited:
Roland,
Externt ljudkort för USB med stereo som du efterlyser i första inlägget finns hos Kjell & Co, kallas "Plexgear Soundsaver Ljuddigitaliserare mini", har katalognummer 98-627 och kostar 199:90. Jag har använt dess numera utgångna föregångare König KN-TTUSB100, även den från Kjell, sedan 2010 för att göra digitala versioner av LP-skivor och det har gått bra.
/ Stig
 
Faktum är att audio-chipen i moderna datorer är väldigt programmerbara. Man kan oftast ändra pin-assignment på dom så att hörlursutgången istället blir line-in.
Det kräver förståss att man har tillgång till källkoden till drivaren, så Linux (eller *BSD) är väll ett krav i botten.
 
Back
Top