AC/DC power för QRP-rigg ?

SM0-8295

Active Member
Någon som testat några av Clas Ohlson's eller Kjell.com's 220V/12V aggregat med QRP riggar typ Yaesu FT-817 ?

Switchade aggregat som säljs brukar ju inte vara dom bästa för en radio då det gäller EMC/RFI och så måste dom tåla lite HF också.

/Lars

Hej!

Jag har bara "provat" att lyssna på radio i närheten av "billigare" typer av omvandlare, en generell grov slutsats är att all form av kortvågslyssnande omöjliggöres effektivt och skoningslöst.

Kör med ett agg (ej switch) från Kjelle. De sålde ut dom för 200kr i våras.
Helt tyst hemma hos mig.
MEN
Jag kan inte ansluta det till riggen för då kommer hela elnätets störningar fram till riggen.
Har en 817 som jag kör på batterierna i RX och slår på agget i sändning. ;-)

Hej det låter jobbigt att slå på om att slå av nättaggregatet vid mottagning och vid sändning mvh Lasse sm0ydo

Jag kan inte ansluta det till riggen för då kommer hela elnätets störningar fram till riggen.
Har en 817 som jag kör på batterierna i RX och slår på agget i sändning. ;-)

Om det brummar så kan filterkondingarna vara otillräckliga...
Kanske är det ostabiliserat aggregat?
Får du bra rapporter?

Gjorde ett snabbt test med FT-817ND och Miracle Whip och följande PSU:
Batterieliminator 60 W.

Brusmatta när man kopplade in det, hade inte tid att testa ifall det går att göra något åt detta så jag lämnade tillbaka det till Clas Ohlson.

Som jag skrev tidigare så kan man få in störningar via sladden utan att de kommer från det egna agget.
Jag har ca 300 små jävla agg inom 50m "fågelvägen" som alla skickar ut sina signaler på elnätet. De jag får in via antennen är ju i sig fullt tillräckligt utan att koppla in elnätet oxå.
Jag gör som SM5KRI, kör med batteri.
Slår på laddningen när jag kan. Att köra radio i stan e inte QL.
De agget du provat med tror jag är en riktig störkälla.
Jag har ett Kjell & Company - 44401 - Fast nätaggregat 13,8V/3A
som är med transformator. Inga problem med RF i agget.
Lycka till

Back