ACC kontakt hos ICOM

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
På IC-765 finns två ACC uttag på baksidan, ACC 1 i detta fall, en 8-polig DIN-kontakt. Vet någon på forumet om pinkonfigurationen som visas i manualen är sedd från lödsidan på DIN-kontakten?
 
Då hade jag inte frågat Ingvar..........men den ÄR faktiskt numrerad, i manualen. Men det står inte om det är sett in i kontakten på som sitter på baksidan av riggen, eller sett in i hankontaktens pinnar som sticker ut när man tittar in i den oöppnad, eller in på lödsidan i hankontakten.

Det borde ju vara enkelt, eller hur?
 
8-pol DIN

Jag trodde faktiskt att hankontakten var numrerad, men då var det tydligen ont om plats... Förlåt, Bjarne!
 
Det är lugnt Ingvar, jag får nog svar, så att jag kan löda den lille rackarn.
 
Det funkade med GSG-metoden.....man ser in i honans kontakter utifrån, på baksidan, eller lödsidan på hankontakten om det passar bättre......:)
 
Last edited:
Hmm detta flörklarar varför jag får lov att laga riggar där både kopparfolier och avstörningsdrosslar är brända innanför ACC kontakerna.
Men en DIN kontakt, den är ju standard sedan början av 60 talet, varje HAM borde ju kunna det utantill om man så väcker honom mitt i natten.
Och visst finns alla standard om DIN konakter i ELFA katalogen, ingen kan undå detta.

Nu var jag elak, ursäkta mig, men kunde inte låta bli, skälet till att du frågade, SM7FBJ är ju att du vill veta, och inte vet. Det måste vi ju aceptera, och ge goda svar.
Nog är det väl en bild på konakten i Manualen? Nog är väl alla DIN konakter märkta med små små siffror vid lödstiften. Men vad som är svårare är ju hur de är numrerade. Allt utgår från den tre poliga ur-DIN kontakten, lödsida på stiftpluggen. Där man räknar från väster till höger.
Och där alltid stift två är jord, dvs mittstiftet.
Sen kom Stereo och na lade till två ytterliagre stift, vilka då blir 4 och 5 men sitter mellan 1 och två respektive mellan 2 och 3.
Efterhand blev det sju stift. Sexan, som blev sittande före ettan, och sjuan efte femman.
Lite ologiskt?
Ett åttonde stift i mitten sätter kronan på verket.

Sen kom 8 pioliga med annan placerings cirkel...

Jag misstänker att det finns fabrikat där man har utelämnat siffrorna, och då blir det ju komplicerat för de som inte var med vid DIN konatkernas fördelse på 60 talet. Men standarder är väl till för att brytas....
Sen är ju siffrorna små och syyns knappt.
 
Ingen fara Roy, det löste sig ändå.....jag hittade PTT-stiftet. Men den 8-poliga som jag köpte på Kjell o Company var inte numrerad, och jag kunde inte hitta nån användbar info via Google...
 
CAT:en blev byggd, och den fungerar utmärkt!
2 st linjetransformatorer, slaktade från 2 olika gamla telefon-modem ger en galvanisk frånskiljning.
 
Last edited:
Nya ELFA-katalogen på nätet är helt under isen. Jag hittar ingenting. Sökfunktionen funkar inte och informationen är förstörd. Det går heller inte att logiskt söka sig fram. En katastrofal konvertering. När -FBJ frågade om DIN-kontakten tittade jag i min IC-735-manual, men det var samma problem där. Man ser inte från vilket håll man ska räkna. Då försökte jag med ELFA på nätet, men totalt hopplöst.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Antenner är som kvinnor, de behöver inte vara nåt att ha, bara för att de ser bra ut!
Det var ett roligt citat, Bjarne! Du är inte dum! Vem har sagt det, förresten? :)
/Ingvar
 
Det där läste jag i en amerikansk amatörradiotidskrift från 60-talet.........eller kanske det var i ARRL´s handbok från början av 70-talet.....:)
 
Back
Top