Ackumulatorfynd på Lidl

SM5DFF

Well-Known Member
Denna vecka (51) säljer Lidl 8-pack NiMh-celler i både AA- och AAA-format för 80 kr, uppgiven kapacitet är 2400 respektive 950 mAh och de har så låg självurladdning att de säljs laddade. Jag har seriekopplat sju av den mindre storleken och stoppat paketet i kassetten BP3 som levererades med Icom IC-2E. Den innehöll ursprungligen 250 mAh NiCd och laddar med 40 mA från den inbyggda laddningskretsen, det tar därmed tid med de kraftigare cellerna men den tiden har jag.

Lennart
 
Bra ide!
Jag har för en tid sedan köpt NiMh celler från Kjell o CO, med samma storlek som de som satt i BP-3 packet. De finns med lödbleck påsvetsade.
Men dessa celler från Kjell o CO; har mycel dålig livslängd, ja man kan nästan kalla dem för kass, hög självurladdning och dålig livslängd.
Jag köpte av samma sort lite störe typer till en handborrmaskin, samma där håller ett år eller så, trots bara två tre laddning så är de kass.
Samma sak med två celler till rakapparaten.
I Kjells o C:s katalog står det om NiMh cellar av andra generationen och då har dom inte dessa storlekar.
De jag köpte var av första generationen då, och kass. Så köp inte såna.
Intressant att du fick in 7 celler AAA i BP-3 packet lödde du direkt på cellerna?
Ja kapaciteten är avsevärt större med NiMh, man skulle kanske kunna dimensionera om laddkretsen i BP-3 packet, för lite högre laddström om man har bråttom.
BP-4 var ett paket avsett för 6 st AA celler, men det har ju ingen laddkrets... men är en bra möjlighet att kunna fortsätt köra sina ICOM handapparater.

I original i början av 80 talet förra århundradet, var de NiCad i ICOM:s batteripack till IC-2 serien. Bara 225 mAh, men de hade mycekt god livslängd, man använde SANYO:s accar vilka var bäst.
Men sen kom kapplöpningen om högre kapacitet och då försvann livslängden.
Men senare typen av NiMh verkar bra, och skriver man att de är förlamade så är de av "andra generationen".

De
SM4FPD
 
Jag har samma dåliga erfarenhet som du av Kjells NiMh i storlek 2/3 AA. Jag lödde tunna plåtbleck direkt på cellerna och ska tillverka ett andra paket eftersom jag har två IC-2. En större kassett med beteckningen CM8 ska bestyckas med åtta AA-ackar.

Lennart
 
Försöker mig på att lägga in en bild. Schemat på BP-3 accen som DFF byggde om.
Får se om den är läsbar.
Jag har även schema på flera av de andra, som CM-8
Ja du lödde direkt på accarna, med en kraftig lödkolv och snabba ryck skall det ju funka. Jag har själv gjort det många ggr utan at se någon åldring av accen.
Men att länge värma och värma för att tillslut få tennet att väta, kan nog skada cellen. En 50 W TCP med 6 mm spets brukar räcka. Det förekommer att man kyler cellen direkt efter sådan lödning, lägg i vatten eller blås på kylspray.
På schemat ser vi strömgeneratorn för laddning.

Bp3 resp CM3, BP8 resp. CM8 är samma sak medan CM typen var för yrkesradio, BP för amatörradio, ingen övrig skillnad.
För att bestämma laddningstiden, tar man accens kapacitet i mAh, genom aktuell laddninsgström, DFF:s 950 mAh och BP-3 c:a 40 mA, dvs c:a 24 timme. Man laddar 50 procent mer dvs 36 timmar.

En fördel med de här accarna är att de går att skruva isär. Vilket senare typen inte går att göra.

För att höja laddströmmen i BP-3 gäller att minska de två parallellkopplade 180 Ohms motstånden.
Exvis 7 x 1,5 V = 10,5 V vilket är den spänning som skall uppnås. Med 13,8 v tillslutet får vi 13,8 - 10, 5 = 3,3 V och vi vill ladda med 100 mA, dvs 33 Ohm, (ex 2 st 68 Ohms motstånd). o,33 W. Då får vi en 15 timmars laddning av de nya cellerna.

de
SM4FPD
 

Attachments

  • Skärmavbild 2018-12-19 kl. 10.23.15.png
    Skärmavbild 2018-12-19 kl. 10.23.15.png
    35,3 KB · Views: 30
Som det står i schemat är laddningsströmmen 25 mA men jag ökade till 40 mA när jag en gång satte in 550 mAh-ackar.
Publicera gärna schemat för CM-8, jag har nyss bestyckat en sådan som får tjänstgöra då stationen står på passning men då den ska medföras blir det BP-3.

Lennart
 
OK, 25 mA, men jag har för mig att den verkliga strömmen är mer. Men inte så noga. Glömde ta med diodspänningsfallet på BP-3, men det är ju inte så noga när det gäller långsamladdning. Man kan ha lite koll på om det blir varmt första gångerna man laddar.
Normalt blir laddströmmen värme när accen är fulladdad. Men med låg ström känns knappat denna värme.

Lägger in schemt på BP-8, CM8.
Här ser vi en mer anvanserd laddkrets.
Dels fyra vägar in för laddning, smal och stor DC plugg, samt via den fjädrande kontaktkulan på kontaktblecket, och via polskurvarna i botten på batteriet, som då ansluts i brunnen på landstället.. I botten på batterierna finns en kod med tre olika hål, dessa påverkar landstället och bestämmer laddström. För BP-c:a 500 mA snabbladdning. För BP-3 25 - 50 mA, och BP-4 med 6 st lösa AA med 50 mA.
Det tredje används inte med IC-2E. Men väl IC-02E och framåt, som då laddar accen vid ström på radions DC-jack.
I betteriet BP-8 finner vi 7 celler. Vi får se om du får in AA celler då, intressant att få reda på sen.
I serie med cellerna sitter en termobrytare, den bryter om accarna blir varma vid snabbladdning, denna brytning använder snabbladdningsstället för att avbryta laddningen. den andra grejen i serie med cellerna är nån form av PTC säkring har jag för mig.
Laddningen sker med strömregulatorn formad av ena transistorn.

Skall man inte ladda med landstället, BC-36 ja då behövs ju inte termobrytaren,


De
SM4FPD
 

Attachments

  • Skärmavbild 2018-12-19 kl. 14.11.36.png
    Skärmavbild 2018-12-19 kl. 14.11.36.png
    46,5 KB · Views: 34
Eftersom CM8 rymmer åtta celler provade jag först med det antalet, radion tål spänningen men laddkretsen skulle behöva modifieras så jag stannade vid sju. Med åtta förladdade celler och laddningsspänning 12,0 V blev strömmen 10 mA, med sju celler 70 mA.

Lennart
 
Intressant Lennart!
Kul att du verkligen provade med AA och AAA celler, istället för att leta den storlek som var förut. Det ger nya möjligheter.
Fick du dit termostaten och termosäkringen?
Ja då har du friska batterier livet ut, (accarnas liv då)
Tur att jag har sparat några gamla BP-8:eek:r och BP-3:eek:r....

Att strömmen blev så låg med 8 celler beror förståss på att det då skall bli 12 Volt i fulla acckar.

Kan nämna att det förekom BP-7, eller CM7. de hade fler celler för att uppnå högre spänning.
Men för att ladda dessa fick man göra lite konstgrepp.
Vid laddning drar ett litet relä som delar upp batteripaketet i två halvor, värdera halvan laddas med en strömgenerator lik den i BP-8.
När laddningen sen är klar och avbryts seriekopplas alla celler tillbaka.

Så kan man göra om man vill kunna ladda ett batteri med exvis 10 celler för att kunna få 12 V, från bilens elsystem.
De skall ju ladas upp till 15 Volt och då räcker inte spänningen från bilen till.
Med ett relä delar man cellpaket till två med varsin strömgenerator, som i sin enklare form är motstånd.

SM4FPD
 
Med ett relä delar man cellpaket till två med varsin strömgenerator, som i sin enklare form är motstånd.
Näääää! en enkel switchregulator är det enklaste alternativet anser jag. Men så är jag ju kraftigt yrkesskadad:D
 
Ja SM0GLD, visst kan en "hackningskrets" för att omvandla spänningar vara enkel.
ICOM hade faktiskt en sådan redan sent 70 tal för laddning av 9 st NiCad celler i IC-215, IC-202, IC-402.
Dock var denna krets långsam och byggde på spänningsfördubbling av hackad likström. Nackdelen var förstås lite lägre verkningsgrad än dagens med högre frekvens. fördelen var att den inte alstrade några som helst störningar vid radiomottagning. den tog nog lite större plats oxo.
Varför man övergav metoden från och med IC-2 Seriens accar är en bra fråga. Men kanske platsbrist, förmodligen tar en miniatyriserad hackad likspänningsomvandalre större plats än nämnda strömgeneratorer med bara transistorer och några motstånd.
Men nu nämnde jag förstås laddning av hembygds batterier som kräver mer än 12 V för laddning, och då med dagens likspänningsomvandlare håller jag med dig SM0GLD.
Men tänk på att avstötningen kan vara ett avsevärt större projekt än att bygga likspänningsomvandlaren.
Och en radioamatör har ju eget ansvar för EMC. Något många inte ger sig på.....
Nu tänkte jag på Kinaköpta likspänningsomvandlare som inte har någon EMC komponent.
Att bygga själv, ja varför inte, men betänk då kretslösningen i IC-215 som enkle och störningsfri.
I Kenwood TS700 och några modeller efter förekom en grov DC-DC omvandlare för att få till 24 Volt till slutsteget i den.
Ja det är där eleketrolyterna går händ så at radion hamnar undanlagd.....
Samma princip, en hackare och en spänningsfördubblare bara. Men klumpig med stora kondingar.

Många av ICOM:s radio har små likspänningsomvandlare, som i vissa fall var inbyggda helt skärmade i små burkar som en sockerbit.
I senare radio för att alstra spänning till plamaljuskällor och displayer. Aflidna kondingar är största problemet, dock et mindre problem att byta ut mot bättre kondingar.

Likspänningsomvndlare och avstörning av sådana skulle nog ha en egen tråd på forumet.

SM4FPD
 
Back
Top