För första gången i min amatörradiokarriär har jag lyckats med konststycket att få en säkring att lösa ut...
Mitt ACOM 1010 har gått som en klocka under ett par år, men efter helgens RTTY-övningar har litet hänt.
Jag var väl medveten om att RTTY utsätter steget för hög belastning så vidtog alla säkerhetsåtgärder jag kunde tänka mig. Stämde av steget i CW-läge, reducerade driveffekten, slog om till RTTY-läge, vred upp drivningen försiktigt så effekten 450 W erhölls (max 500W). Körde försiktigt ett tag och därefter litet mer intensivt. Tyckte röret blev varmare än vanligt men fick inga skyddskretsar att lösa ut.
Morgonen därmpå körde jag telegrafi på 80 meter. Gallerström och annat under kontroll. Inga avstängningar mha skyddskretsar utan först efter 1 timmes körning la steget bara av helt sonika. Kollade säkringar och mycket riktigt hade en av de två 6.3 Amperes säkringarna löst ut.
Min fråga till expertisen är följande:
Ska jag bara glad i hågen byta säkringen och sätta igång steget i stand-by läge först, för att sedan sätta det i driftläge och försiktigt belasta det med drivning -
eller....
Var säkringen ett tecken på att något allvarligt hänt röret och att det kortslöts under CW-körningen och därigenom drog full ström?
Riskerar jag något mer elände om jag låter det gamla röret sitta kvar i steget - eller bör jag byta det till ett nytt?
Råd?
73 de RM2D, Mats
Förtydligande: Inte för att det har stor betydelse, men rubriken blev fel.. Det är ett ACOM 1010 som jag äger och inte 1000.
Mitt ACOM 1010 har gått som en klocka under ett par år, men efter helgens RTTY-övningar har litet hänt.
Jag var väl medveten om att RTTY utsätter steget för hög belastning så vidtog alla säkerhetsåtgärder jag kunde tänka mig. Stämde av steget i CW-läge, reducerade driveffekten, slog om till RTTY-läge, vred upp drivningen försiktigt så effekten 450 W erhölls (max 500W). Körde försiktigt ett tag och därefter litet mer intensivt. Tyckte röret blev varmare än vanligt men fick inga skyddskretsar att lösa ut.
Morgonen därmpå körde jag telegrafi på 80 meter. Gallerström och annat under kontroll. Inga avstängningar mha skyddskretsar utan först efter 1 timmes körning la steget bara av helt sonika. Kollade säkringar och mycket riktigt hade en av de två 6.3 Amperes säkringarna löst ut.
Min fråga till expertisen är följande:
Ska jag bara glad i hågen byta säkringen och sätta igång steget i stand-by läge först, för att sedan sätta det i driftläge och försiktigt belasta det med drivning -
eller....
Var säkringen ett tecken på att något allvarligt hänt röret och att det kortslöts under CW-körningen och därigenom drog full ström?
Riskerar jag något mer elände om jag låter det gamla röret sitta kvar i steget - eller bör jag byta det till ett nytt?
Råd?
73 de RM2D, Mats
Förtydligande: Inte för att det har stor betydelse, men rubriken blev fel.. Det är ett ACOM 1010 som jag äger och inte 1000.
Last edited: