Adsl

SM5GJB

Member
Jag har hört ryktas om att vi kommer att få möjlighet till ADSL 24 Mb.
Finns det så snabbt ADSL och kommer det att kunna bli störningar ifrån telenätet möjligen?
Hur är det?
 
Några störningar ifrån själva ADSL har jag inte kunnat märka, men nätdelarna som driver modem och router t.ex. brukar kunna vara rena störsändarna. Jag bytte ut dessa som var switchade till vanliga med transformator och då försvann problemet.
 
Jag har hört ryktas om att vi kommer att få möjlighet till ADSL 24 Mb.
Finns det så snabbt ADSL och kommer det att kunna bli störningar ifrån telenätet möjligen?
Hur är det?

Tekniken och produkten har funnits på marknaden ett bra tag så det är inget nytt. Flera leverantörer har detta.
 
Sedan beror det på hur långt från telefonstationen man bor. När jag höll på och mekade med grannens ADSL från BBB mätte dom avståndet till 3792 meter och vid provtillfället kom modemet upp i ca 11Mbps. Ett större problem än störningar är att modemen lyssnar efter signaler ända upp till 2 MHz, dvs 160-metersbandet ligger inom passbandet. Nu ska de vara konstruerade för att välja bort störda frekvenser, men ingångsstegen verkar på vissa modem vara mycket dåligt konstruerade.
Jag har själv ett "Triple play"-modem och det verkar OK, åtminstone för datakom trots att jag sänder på 160m. Hur TV-bilden skulle påverkas om enskilda datakanaler kopplas till och från i 100-takt låter jag vara osagt, men risken är väl stor att det blir flimmer.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top