Advance signalgenerator E2

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag köpte mig för ett bra tag sedan en gammal rörbestyckad

signalgenerator en Advance E2 jag har hållit på och renoverat den med

ny nätsladd nya Y kondensatorer i nätdelen ny filterelektrolyt efter likriktar

röret jag har inte provkört den ännu men det ska bli med en vridtransformator

för att mjukstarta den.

Det finns på framsidan tre jack av tv uttagsmodel med 75 Ohms impedans

och jag köpte till två av jacken två st helskärmade stickproppar i metall

och jag misstänker att dom passar till RG 59 75 Ohms kabel.

Vad gör man när man vill ansluta ledningarna med 75 Ohms imbedans

till nån annan apparat som har 50 Ohms impedans?

Ska man tillverka en impedanskonverter ifrån 75 Ohm till 50 Ohm eller virse versa

eller hur gör man?

mvh Lasse sm0ydo
 
Med en signalgenerator av denna typ behöver man inte bekymra sig.

Dämparen är inte speciellt noga kalibrerad, så det är ganska ointressant
om den arbetar i 50 ohm eller 75 ohms impedans.
Skillnaden i dämpningsvärde mellan 50 ohm och 75 ohms avslutning ligger i häraden 1 dB.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Man kan bygga en dämpare som omvandlar impedansen.
Samma igen, som jag tidigare föreslagit, de små gratisprogrammen jag berättat om från G4FGQ memorial. http://zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301"
Det är programmet PADMATCH du skall ta hem.
Med motstånd gör du då en bradbandig dämpare som samtidigt omvandlar 50 OHm till 70 OHm eller tvärs om.

Men som Karl Arne antyder är det ju inga precisionsgrejer vi talar om så det kanske är att slänga dämpsatser efter decibellor......

Men det man gör noggrannanre blir ju en bättre länk i kedjan trots allt, och kedjan består ju av koaxialkablar och de jobbar bättre med rätt anpassing i båda ändar.

Jag brukar föreslå att med 10 dB vid mottgaren eller vid kavitetsfiltren oxo blir mätningarna noggrannanre. Dvs resistivt dämpare i båda ändar av en testkabel av koax.

I programmet kan du välja minimum dämpning eller en jämn dämpning, 6 eller 10 dB exvis.
Man kan anpassa 200 eller 600 Ohm till 50 Ohm med motstånd dvs helt bredbandigt, men då tappar man mer dämpning förståss.
Eller 70 OHm från generatorn till 600 OHm om du har något gammalt i mottagarväg med högOhmig ingång, då blir förståss dämpningen högre.

de
Roy SM4FotPeDahl
 
Hej nu har jag laddat ner programmet i min dator och testat det.

Vad jag förstår om man vill löda ihop en dämpsatts så behövs det

en T länk och ett Pi nätverk ihopkopplat för att få en komplett dämpsatts

jag tänkte tillverka en sådan med 50 och 75 Ohm i andra ändan.

Jag har några små fina boxar med fabrikat Greenpar som jag har byggt

prescaler i .Det sitter en BNC hane och hona i varsin ände av gavlarna till burken

jag ska försöka att få tag på några sådanna till så kan jag bygga mig en dämpsatts

mvh Lasse sm0ydo
 
Nej, du väljer Pi eller T länk själv.
Den typ som passar bäst i ditt fall, exvis motståndsvärden av standardvärde, eller vad som finns i din junkbox.
I vissa fall, med önskad dämpning och omsättning blir ett av motstånden mycket högt, eller lågt.
Då väljer man den andra typen, eller utlämnar ett motstånd som blir exvis 12 000 Ohm, det gör ju inget i så här låga impedanser. 2 Ohm kan man ju ersätta med en tråd...
Kom ihåg att sätta den här dämparen som omvandlar imp, i rätt ända av koaxen. Dvs vid generatorns 70 Ohms utgång om du använder 50 Ohms kabel.

De
Roy
 
Jag gjorde några dämpare av enhåls panel-BNC och en remsa tunn kopparplåt. Jag vek den runt ett borr något mindre än yttermåttet på gängorna på kontakterna, och lödde in motstånden i röret. När allt var provat löddes plåten till kontakter och lock punktades fast. Bilden nedan är olödda kontakter och utan lock, så motstånden syns.
attn.jpg

I 50 ohm och pi-nät blev motstånden för 10 dB 100 och 68 Ohm, för 20 dB 62 och 240 Ohm. Vid kontrollmätning av dämpningen stämde den ganska bra, inom några tiondels dB, och de fungerar bra upp till några huundra MHz utan att jag ens försökt optimera HF-egenskaperna. Kontakterna är nog av 75-ohms modell t ex, surplus ur junkboxen förstås.

Den variabla dämparen har inte så bra anpassning, men med dämpning på var sida gör inte det så mycket. De byggdes för att provlyssna på sändare som gick i konstlast med mätuttag, som dämpade 30-60 dB beroende på band. En intressant övning på byggkvällarna på SK4AO förra vintern.

Hälsningar

/Jan
 
Trevliga byggen Jan:
Min mening är att dämpsatser är ypperliga "mätisntrument". de är lätta att bygga, kräver inga dyra komponenter, blir mycket noggranna med enkla medel, och kan användas exvis föra tt mäta förstärkning, skydda mottagre, att anpassa etc.
När jag ser din variabla dämpare, tänker jag på att i TV surplus, modulatorer, VHS, även i centralantennskrot etc kan det finnas en "trimpotliknande" sak, ofta en blå plastskruv, för att ställa utnivån, dämpningen, denna dämpare kan vara bra att ha skrot.
Förr fanns potenitometerlikande dämpare, väl skärmade etc att köpa på ELFA.
När det gäller Lasses signalgenerator är bästa platsen för anpassningsdämapren innanför panelen vid jacken för utsignal. Man sätter sedan en skylt på instrumentet där det står att man skall dra av 6 eller 10 dB.

Med en tvåpolig omkopplare, 6 till 12 lägen kan man lätt bygga en vridämpare, 1,3, 6 12, 20 dB etc. Lämplig för mätändamål och att sätta framför sin mottgare. Med den kan man "mäta" eller jämföra förstärknigen på olika antenner, man kan mäta skillnaden när motstationen slår på sitt PA, allt oberoene av egen S-meters realtiva visning.

Upp till 145 MHz kan en dämpare byggas enklare än Jans BNC dämpare.

Jag har för mig att det omtalade programmet ger värden på hur stor effekt varje motstånd behöver tåla. Ibland vill man ju dämpa effekt, vid QRP exvis. 10 watt skall bli 1 watt, eller 100 watt skall bli 5 Watt.

En dämpsats på 50 dB är en "konstlast med mätuttag". Mycket bra att ha

Dämpsatser kan seriekopplas, med bibehållen anpassning, men med summan av dämpningen.

Bygg mer dämpsatser !

de
Roy
SM4FPD
 
Hej nu har jag fixat mig en liten skärmbox med en 75 och 50 ohms schassikontakt
i varsin ända på lådan. nu tänkte jag använda mig av padmach.

Jag har en labbsats med Beychlag metallfilmsmotstånd jag har hört att dom
ska vara induktiva går dom bra att använda eller är det bättre att jag
använder kolfilmsmotstånd i stället till dämsattsen?

mvh lasse sm0ydo
 
Hej jag roade mig med Padmatch att kasta om in 75 ohm ut 50 ohm och in 50 ohm ut 75 ohm och det enda som hände var att några av motstånden kasstades om i skemat
så jag drog slutsattsen att man kan vända dämpsatsen som man vill antingen 50 ohm in
eller 75 ohm in.

mvh lasse sm0ydo
 
Hej igen med 50 Ohm i ena ändan och 75 ohm i andra änden av dämpsattsen

så får man dom tre värdena på mostånden i T länken 48,63 43.03 och 18,08

är det i ohm eller tex 48,63 = 48 Ohm ungefär ?

mvh Lasse SM0YDO
 
Back
Top