AE-030A Antenna Analyzer ?

SM6RIG

Member
Trillade över denna när jag surfade runt.
WE-030A Antenna Analyzer

Natyrligtvis inte lika mångkunnig som RigExpert eller MiniVNA, men betydligt (nåja) billigare.

Finns oxo lite demofilmer på tuben.

Är det någon här på forumet som hört/läst något om burken.

Anders
SM6RIG

EDIT: Det skall naturligtvis vara WE-030A i rubriken
 
Last edited:
Synd att den inte går att använda på 2M...

Ja det är helt klart en nackdel, fördelen är portabiliteten och i viss mån priset.
Just nu lutar det dock åt ett köp av MiniVNA, den är mer mångsidig och plussar man på med blåtandstillbehöret verkar det riktigt bra. Synd bara att växelkursen är så dålig.
 
miniVNA?

Ja det är helt klart en nackdel, fördelen är portabiliteten och i viss mån priset.
Just nu lutar det dock åt ett köp av MiniVNA, den är mer mångsidig och plussar man på med blåtandstillbehöret verkar det riktigt bra. Synd bara att växelkursen är så dålig.


miniVNA's är ett trevligt litet instrument, baserat på AD8302. Nackdelarna är dock många, dålig noggrannhet, ibland mindre än 50% beroende på fas etc. Dåliga möjligheter att kalibrera instrumentet.

Om du skall köpa ett instrument idag, titta på VNWA2 instrumentet från DG8SAQ. Det funkar upp till 1300MHz och runt 2.4Ghz med mindre dynamik.

Jag har för mig att adressen är SDR-Kits

Man kan köpa byggsats "almost all included" för 178Euros eller färdigbyggt for £399

Jag har haft min VNWA2 ( prototyp no. 2 ) sedan i våras och jag har fortfarande inte uttömt mätmöjligheterna med den.

miniVNA är baserad på en enklare teknologi och är fortfarande för dyr.

//Dan, M0DFI
 
Back
Top