"Äggisolator" hos Lantmännen

SM6OID

Well-Known Member
Hej !

Om man besöker sin Granngårdenbutik så finns dett trevliga(?) "hörnisolatorer", 10 st för 39:-
Tillverkade av någon plast, finns det någon erfarenhet av dessa?
Har sett snarlika (identiska?) bjudas ut på Tradyra, resultat = kring 150:- för 6 st.
 
Jag kör de och mina signaler verkar nå fram så som isolator fungerar de nog, jag har kört två i serie i varje ände.
Rent hållfasthetsmässigt har jag ingenting att anmärka på. Ett bra köp helt enkelt.
 
Kraven på en isolator för elstängsel och för HF borde väl vara ganska liknande.
De skall hålla för solens UV strålning.
De skall tåla regn utan att bli ledande.
De skall tåla hög spänning.
För HF tillkommer kanske krav på just hög frerkvens, prova dem i mikrovågsugnen....
Men förr skulle det vara tre isolatorer i serie, för HF, och av porslin.
För elstängsel räckte en av porslin dock förr.
Lägg gärna ut en för solbestrålning, på ett ställe där du kan besikta den för UV påverkan, under lång tid, eller år, utan att ta ner antennen.

Eller ta med en till solariet....... (skämt)

de
Roy
SM4FPD
 
Hi hi vad roliga ni är, visst är det kul med lite små skämt.
Men var dom verkligen billigare förr?
Och varför äter man dom till påsk?

Till allvaret då, finns det något vetenskapligt skäl till tre seriekopplade ägg?
Och hur blir ändkapacitansen vid seriekoppling av ägg? Som motstånd kondingar eller spolar? Summan är värdena, eller summan av de inverterade värdena?
Eller blir det en reluktans med fasvridnig i äggvitan, eller är det gulan som är dominant?

Obs att äggisolatorer ej skall saltas.

de
Roy SM4FPD
 
Hi hi vad roliga ni är, visst är det kul med lite små skämt.
Men var dom verkligen billigare förr?
Och varför äter man dom till påsk? ...

Obs att äggisolatorer ej skall saltas...
Vilken koktid skulle du rekommendera? Jag föredrar hårdkokta ägg ...

/ Göstha
 
Hej !

Det glädjer mig att några uppskattade äggisolatorer så här inför påsken.
:)
 
Sen finns det ju isolatoer som kallas dogbone. Men de har mindre äggegenskaper och antennen ramlar ner om den går av. Ägg har förmågan att rädda en olycka.
Ja koktiden den är en beräkning som bygger på äggvikten. Exvis ett strutsägg på 1 kg kokas 1,5 h.
Beräkningsgrunden för koktid har jag inte, men kaneke någon kan hjälpa oss där.
Så ett kg äggisolatorer från granngården skall de då kokas per vikt eller per styckvikt?

Ja det är ju snart slut på fastan och högen med ägg har växt, och det är snart legitimt att äta igen. det är då naturligt att börja med äggen.

Tillbaka till allvaret, någon som använder tre seriekopplade äggisolatorer som man gjorde förr?????
Och varför?
Kokar ni dem innan antennuppättning?

de
SM4FPD
 
Tillbaka till allvaret, någon som använder tre seriekopplade äggisolatorer som man gjorde förr?????
SM4FPD

Jag har tyvärr inte plats till ett enda ägg på tomten, utan måste gå vertikalt.
Det är väl mest godsägarna som kan unna sig tre ägg i varje ända...:)

/ Ingvar
 
Glad påsk på alla tuppar och eventuella hönor

En annan utmärkt inköpskälla för dessa isolatorer som kan verka något oväntad är Citygross. Ligger i påsar om 4 för runt 16kr om jag inte minns helt fel. Dom finns vid djurtillbehören. I alla fall i Kalmar.

Och när man ändå är på Citygross kan man ju komplettera Ägg-isolatorerna med lite sill och knäckebröd.


Örjan
SM7PXS
 
Jag har använt äggisolatorerna från Granngården i några år för mina trådantenner, och de verkar tåla både väder och vind samt HF. Jag har inte sett några tendenser på sprickor eller missfärgning av plasten i dem.

Nästa gång jag sätter upp en trådantenn ska jag prova en annan sorts isolator som jag såg idag hos Granngården. Påsen är märkt "Distans isolator". De kostar förvisso 89 kr för en 10-pack, men bör ju ge betydligt bättre resultat om man vill köra DX på en trådantenn.

Glada Påskhälsningar
Classe
 
Mikrovågsugn

Hej !

Om man besöker sin Granngårdenbutik så finns dett trevliga(?) "hörnisolatorer", 10 st för 39:-
Tillverkade av någon plast, finns det någon erfarenhet av dessa?
Har sett snarlika (identiska?) bjudas ut på Tradyra, resultat = kring 150:- för 6 st.

Lägg in isolatorerna i en mikrovågsugn. Smälter plasten är de ej lämpliga som isolatorer
för HF.
De skall helst ej bli varma. Har själv funderat på att införskaffa dessa för något år sedan.
Men butiken hade flyttat från Frihamnen i Stockholm till någon annan plats där det var svårt
att nyttja de allmänna kommunikationerna.

73/sm0ctk/stig
 
Hej det finns en Granngården bortom om Gustavsberg i Stockholm på Värmdö tror jag att det heter

man åker buss dit ifrån Slussen men jag kommer inte ihåg nummret på den bussen.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej !

Jag la in några isolatorer i mikron på jobbet, tyvärr ringde telefonen så jag glömde bort dem..... tills en kollega kom o undra om de var mina. :) Så, jag vet inte om de blev varma. Kollar nästa vecka!

PS. Jag har ätit omelett gjord på strutsägg vid mina Afrikabesök. DS
 
Äggröra

Hej !

Jag la in några isolatorer i mikron på jobbet, tyvärr ringde telefonen så jag glömde bort dem..... tills en kollega kom o undra om de var mina. :) Så, jag vet inte om de blev varma. Kollar nästa vecka!

PS. Jag har ätit omelett gjord på strutsägg vid mina Afrikabesök. DS


Har testat med att ha ägg i en mikrovågsugn. Detta gör jag aldrig mera om!!!

CTK/stig
 
Jaha he he har du också gjort den "tavlan".Jag kom ihåg när de här plastbehållarna kom ut på marknaden där man skulle kunna koka ägg i mikron i.
När jag såg hur de var tillverkade så kunde jag inte motstå att testa i en maskin.Jag lagade mikrougnar på den tiden, så jag satte ner effekten väldigt lågt och högg av toppen på ägget.
Det gick bra några minuter så jag tänkte "det fungerar nog att göra såhär" POFFF!!! Sa det då he he
Det var bara att skrapa ugnen ren.Jag testade aldrig igen, däremot så exploderade vi några glödlampor på skoj.
 
Back
Top