Äldre CW-bugg

SM7TXF

New Member
Hej allesammans!

Jag tog mitt cert för över trettio år sedan, SM7TXF, men var endast aktiv under de första åren med bl.a. CW i lååååångsam takt. Sedan kom "livet" emellan och radiosinnet sinade, men de senaste fem åren jag sakta rört mig mot beslutet att åter bli aktiv och ta fram HF-riggen. Under alla dessa år har jag till och från (mest från) tränat CW, inledningsvis via kassettband(!) och under senare år via diverse internetsidor så det kanske är dags att börja igen.

Har en Vibraplex Brass Racer sedan gammalt men har saknat en elbugg. Men häromdagen kom jag över en GAMMAL hemmabyggd variant och därför skriver jag här. Den saknar medhörning och för att inte stöka till de gamla kretsarna med kortslutning undrar jag om någon av er luttrade kan känna igen modellen så jag kan få fram schema för att därigenom kunna koppla in en piezohögtalare.

Elbuggen har två 6,2 mm phonouttag (KEY+RIG), potentiometer för hastigheten, strömbrytare och 12v matning. Innehåller sex IC-kretsar markerade enligt följande:
1 x MC14011BCP/M 78-14
2 x SCL4013BE/7823S06
1 x f 4025BPC/7809 Indonesia
1 x MC14001CP/M75-24
1 x ELEC-TROL/RA31551121

I QTC Nr 6 1979 hittar jag en beskrivning på en bugg med 6 IC-kretsar och den ser onekligen ganska rätt ut. Artikeln är skriven av dåvarande SM2GXD (Storuman, senare SM4GXD) och levereras av ett företag som heter Geritronix (också Storuman). Via SSAs Callbook hittade jag ett telefonnummer till GXD, men numret var tyvärr inte aktivt.

Någon som känner igen denna och kan bistå mig?

Mvh
Cai SM7TXF



IMG_20210303_091904.jpg
 
Det ser absolut ut att vara samma som är beskriven i QTC.
I framkant ser man att det finns plats för en 8-pin DIL och en del andra komponenter som inte är monterade. Det skulle då vara IC6 NE555 som genererar medhörningen. Du kan säkert montera de komponenterna så får du medhörningen också. På schemat står det 8 ohm högtalare, men genom att justera R9 lite kan du nog få ok ljud i en piezo högtalare också.

Komponenter hittar man t.ex på Electrokit. :)

SM7JKW Greger
 
Det sitter fem ic på kortet, Elec-trol är ett relä. Längst fram finns hål som jag tror är avsedda för 555 i rund metallkåpa, bestycka dem efter QTC-schemat efter att du har tagit reda på vilka ben gäller jämfört med DIL8-kåpa och anslut sedan en miniatyrhögtalare.

Lennart
 
Kanon, tack både 5DFF och 7JKW! Var uppenbarligen alltför rapp med att titta då QTC-schemat innehöll medhörning.
Men visst är det den! Att Elec-trol var ett relä borde jag kunnat ana, eftersom jag hör brytarfunktionen vid nyckling.

Så då borde jag få medhörning med denna + hållare och lite mer. Med pott som P2 så kan jag ändra tonhöjden dessutom!

Tack för hjälpen. Fram med lödkolven!
 
Men har du inte medhörning i riggen?
Ställ effekten till noll och konstlast om du vill öva.
Sedan bara att koppla in antennen o köra QSO.

tillägg: kollade QTC nu och en sådan bugg byggde jag faktiskt. Värdelös med sina touchkontroller och någon riktig manipulator hade jag ej då. Så den ligger nog djupt i lådorna nu. Men den funkade så länge man var lagom i sin elektriska laddning.
 
Last edited:
Riggen ligger nedpackad, endast Brass Racer och numera äntligen en elbugg.
Så medhörning behövs ett tag till, så jag kan träna upp sändningen innan jag känner mig QRV...

Tillägg: Det kanske är din gamla jag fått tag i?!
 
Last edited:
Tigg en rund 555 av en kompis som är skrotsamlare. Om du inte vill bygga medhörning enligt schemat kan du styra din summer med ett andra tungrelä vars spole parallellkopplas med det befintliga reläets.

Lennart
 
Riggen ligger nedpackad, endast Brass Racer och numera äntligen en elbugg.
Så medhörning behövs ett tag till, så jag kan träna upp sändningen innan jag känner mig QRV...

Tillägg: Det kanske är din gamla jag fått tag i?!
Nix, den ligger kvar här nånstans. ;-)
 
Back
Top