Än finns det hopp!

SM3BDZ

Well-Known Member
Ibland blir man lite glad och illusionerna om vår hobby stärks.

Satt i morse och körde CW på 30 m. Jag låg på 10.107,8 och ropade CQ. En W7 kom tillbaka och vi hade ett ordinärt QSO.

Direkt efter att vi avslutat blev han anropad av en Belgare. Jag låg tyst kvar på frekvensen för att avvakta att de fick förbindelse och deras QSY.
Det som hände var att W7:an plockade upp Belgaren och körde vidare på samma frekvens med en självklar auktoritet.

Jag härsknar till!

Ligger sen tyst kvar på frekvensen och väntar på deras avslut. När W7:an sänt sitt 73 och "dit dit", går jag in och sänder följande mening, innan jag direkt på fortsätter med CQ DX:

"It's not very polite to steal a frequency, without asking!"

Där kunde historien ha varit slut men en halvtimme senare plingar det till i min mailbox. Mail från W7ASA. Återger mailkonversationen nedan:



"----- Original Message -----
From: "Ray" <w7asa@yahoo.com>
To: <lars.harlin@one.se>
Sent: Tuesday, September 25, 2012 6:59 AM
Subject: Apology


> Dear Lars,
>
> I apologize. You are correct that you were on frequency first and I
> should have either moved the Belgian fellow who was calling me away or not
> answered. I ordinarily show better manners than that. Again, I do
> apologize and wish you good DX.
>
>
> 73 de Ray
> W7ASA

--------------------------------------------------------------------------

Ray!

I accept your apology and we all make misstakes so no problem! Anyway, it
honors You that you did come back with one, most people would´nt bother...!

73 DX es CUAGN!

Lars"

Lite småkul ändå...! ;)

73/Lasse
 
Last edited:
"The Radio Amateur is:
CONSIDERATE never knowingly operating in such a way as to lessen the pleasure of others
"

En försvinnande egenskap, men tydligen inte helt borta ändå.
Det hedrar W7ASA att erkänna sitt misstag och be om ursäkt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
"most people would´nt bother"
Det hedrar W7ASA att han bad om ursäkt. Jag tror att de flesta människor vill göra gott och bli omtyckta som hedervärda av andra. De flesta människor tar sig nog en tankeställare om någon annan påpekar att man handlar fel.

"En försvinnande egenskap"
Jag tror att strävan efter att göra rätt och gott är en mänsklig egenskap som inte är i försvinnande. Tvärtom, med hänvisning till Darwin, vill jag tro att människan utvecklas till alltmer civiliserat och moraliskt gott beteende, då det främjar människosläktets utveckling och överlevnad.

Sture
 
Upplys mig gärna om var du hittar hänsynsfulla människor i vardagen.

Sedan minst en generation har anpassningen till tidsandan gått ut på att det är armbågarna som gäller, vilket märks mycket tydligt i vardagslivet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Man får skilja på varierande väder och globala klimatförändringar! Man brukar inom sociologin (och kunskapsteorin) säga att kulturförändringar inkl värderingsförskjutningar tar minst tre generationer, alltså minst två överföringar mellan generationer. Om du tycker dig ha observerat värderingsförskjutningar, kan det bero på helt andra saker än att det generellt och helt säkert blivit sådana förändringar.
mvh Sture
 
Som man behandlar andra blir man själv bemött.
Jag kan tänka mig att det i en storstad som Stockholm finns flera vassa armbågar och fnysande människor än det finns på landsbygden.
Jag känner många människor, och även amatörer, som är mycket hänsynsfulla. Rentav ödmjuka. Jag är osäker på vad det sista ordet egentligen betyder...hrm...
73 - Bengt
 
Sedan minst en generation har anpassningen till tidsandan gått ut på att det är armbågarna som gäller, vilket märks mycket tydligt i vardagslivet.

Har inte vi som passerat 40 alltid sagt så - i alla tider? Speciellt om "dagens ungdom" som bara är lata och odrägliga.

Det handlar nog mer om ens eget forhållande till omgivningen än hurvida omgivningen har ändrat sig.

73 de SM0RVV - som oxo ramlar ner i de hjulspåren emellanåt.
 
"most people would´nt bother"
Det hedrar W7ASA att han bad om ursäkt. Jag tror att de flesta människor vill göra gott och bli omtyckta som hedervärda av andra. De flesta människor tar sig nog en tankeställare om någon annan påpekar att man handlar fel.

"En försvinnande egenskap"
Jag tror att strävan efter att göra rätt och gott är en mänsklig egenskap som inte är i försvinnande. Tvärtom, med hänvisning till Darwin, vill jag tro att människan utvecklas till alltmer civiliserat och moraliskt gott beteende, då det främjar människosläktets utveckling och överlevnad.

Sture

Kanske är det som du säger, Sture. Det vill jag också gärna tro, även om jag ibland kan känna viss tvekan. Även här är det nog hur vi kommunicerar som avgör utfallet...

73/Lasse
 
Lyssna på den här ljudfilen - här behövs det skrivas många mejl ...

Tja, man upphör aldrig att förvånas ... Vet inte om det hjälper med att skriva några mail här inte :mad: skulle väl i så fall vara till någon övervakande myndighet (om nu någon sådan finns kvar någonstans).

Undrar om det inte är betydligt bättre trafikdisciplin på ungarnas PMR radio i stan ...

/Johan
 
Påminner mig om den europeiska dx gruppen där en holländare och en del andra sitter och fuskar igenom diverse DX QSO på 80m.

Alla hjälps åt genom att repetera ifall det är någon som inte hör eller hörs.
 
Ljudfilen: Påminde lite om 3762 för några veckor sedan... "Vi äger frekvensen för vi har varit här i 20 år", blablabla. Pinsamt!
 
Ljudfilen: Påminde lite om 3762 för några veckor sedan... "Vi äger frekvensen för vi har varit här i 20 år", blablabla. Pinsamt!

Det är ett stort bekymmer med ringar som har bitit sig fast vid en viss frekvens - inte bara 3762 - där man träffas dagligen. Det är ju så enkelt att flytta till en ledig frekvens och där fortsätta sin kommunikation. Det är en självklarhet.
Men det har blivit en vana (prestigetänkande) hos några enstaka ringar att starta upp med att kivas om frekvensutrymmet. Det förekommer även bland tyskar och danskar för att nämna några...

På 7062,50 kHz startar en ring kl 1130 och där har man principen; att kvickt få med sig sina kompisar till en ledig frekvens om den "ordinarie" är upptagen - ett mönsterexempel.

Dessa ständiga bråk är fullständigt onödiga och utgör måhända ett mått på den mentalitet som är så utbredd idag bland radioamatörer.
SJÄLVHÄVDELSEBEHOV?
 
Back
Top