Än lever multimikrofontekniken

SM4FPD

Well-Known Member
För många år sen förekom en artikel i QTC där man hävdade att många mikrofoner ger avsevärt bättre resultat.
Med dagens billiga elektretmikrofoner bör det inte var så kostsamt att få till ett system med både 4 och kanske 8 st.
Kommersiellt lever tekniken, vi ser ofta på TV:es nyheter auktoritära världsledare som använder tekniken.
Här är ett exempel på hur man med två myggor kan uppnå helt nya nivåer.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/pensionerad-general-eller-miljardar-vinner-tjeckiens-presidentval
Så varför inte inom amatörradion?
Ett enkelt sätt att få mer DX utan att använda PA eller dyra antenner.
Att bygga en mixer för många mikrofoner är inte så avancerat. Knepigt i vissa fall att HF skydda den dock.

SM4FPD
 
Nu används väl mikrofonerna i första hand för brusreducering, men jag har för mig att det inte är ovanligt med så mycket som åtta eller fler mikrofoner i trådlösa hörlurar av bättre modell.

Finns det förresten amatörstationer med Bluetooth för hörlurar/mikrofon/headset? Fast RFI-tåligheten hos sådana lurar i konsumentutförande kanske inte lämpar sig för amatörradiobruk.
 
1674900368048.png

1674900300497.png

Multimikrofontekniken har gamla anor.
Ovan ett klipp, signerat SM3WB, från länge sedan ur en amatörradiorörelsen närstående tidskrift.
 
Jo två mikrofoner används ibland för att göra NC, (Noise Canceling= utfasning av omgivningsljud) har för mig det finns två i mobiler?
Förr fanns oxo riktmikrofoner med två små elektretkapslar, sittande på rad eftr varandra. Men rätt fasning får man god riktverkan och därmed NC, användes exvis i mikrofoner till videokameror.
Idag är riktmikrofoner betydligt enklare uppbyggda, sk Shotgun mikrofoner , googla "Shotgun microphone" om du är intresserad. Ordagrann översättning impar dock inte, hagelbössemikrofon.
De består av ett elektretelement och ett långt, 100 - 300 mm långt interferensrör framför.
Röret är slitsat, och det är lätt att bygga en sån mikrofon. Ett VP rör 16 mm tredubbla bågfilblad, och såga en massa slitsar till 1/3 av diamtern.
Såna kostar pengar..... men är då specade noggrant.

För övrigt var jag väl inte ironisk i trådstarten, och ämnet var nog mer ett Aprilskämt en gång i tiden.
Man kan se bilder på nordkoreanske diktatorn i talarstolen med 6 - 8 st dyra mikrofoner uppmonterade i en noggrann rad. Detta imponerar !!!!
Eller rättare sagt, är för att impa på folket.
Bilden som jag länkade till de två kandidaterna i Tjeckien val hae bara två mickar, men även det imponerande, tros det vann bara en av dem.

Numera skall det nog vara flera stora vita analoga telefoner på ett i övrigt tomt skrivbord...

SM4FPD
 
Back
Top