Ändmatad dipol

Jovisst funkar det, jag har använt en halvvåg kopplad med stege i ena änden, men den kallas normalt för Zepp. För 80mb har jag 43 meter sladd kopplat till en drake, funkar OK som vertikal. Men jag använder den mest som horisontell antenn vid portabelkörning, och slipper därmed att mittstycke och nedledare tynger ned tråden.
 
Ändmatad----

Takkar för tipsen! Man får ju experimentera mycket när man är trångbodd både på längden och höjden. Men det är ju testandet med antenner som är en del av hobbyns tjusning.:)

73´s /HWD // Lars
 
Ser bra ut.
Har gått förbi den med hunden och undrat var är det andra benet.
Men nu förstår jag.
Fungerar den bra?
SA7BII
Mats
 
Ser bra ut.
Har gått förbi den med hunden och undrat var är det andra benet.
Men nu förstår jag.
Fungerar den bra?
SA7BII
Mats
Ändmatad antenn med UNUN "balun" , 12,5 meter tråd. Den funkar att stämma av på 20m och 40m, men ingen hör mig....den strålar väl rakt upp??Jag hör perfekt på den och utan störningar som jag hör på min GP. En tyst antenn mao. I båda riktningar tydligen 0% utstrålad effekt?
Skam den som ger sig. Det får bli en dipol i mellan lyktstolparna i stället.

73 / Lars SM7HWD
 
Det får bli en dipol i mellan lyktstolparna i stället.
Vad säger kommunen då?

Kan du avstämma den på 80M?
Jag har också en "liten" antenn. Ska vi testa med ett QSO?
Min är för tillfället avstämd på CW-delen men klarar upp till 36XX.
CW eller SSB?

/ Ingvar

Fick ditt PM (via e-post) för sent tyvärr. Vi får bestämma en annan dag.
 
Last edited:
Jag har använt ändmatade dipoler för 7 och 10 Mhz vid aktiverandet av 59 SOTA:s. Jag har också en dylik på mitt hemmaqth för 80 meter. Mina erfarenheter är mycket goda.

Hemmavid har jag satt upp en antenn för 80 meter som knappt syns och därför varken stör bostadsföreningen eller grannarna.

Under mina portabelaktiviteter har jag möjlighet att få upp en antenn som gör det möjligt för mig att köra hela Europa med endast 3 watt.

Nackdelen med den här typen av antenn är givetvis att man bara kan köra ett band och att det behövs någon form av anpassningsenhet. Fördelen är att man (oftast) kan få upp den högre än en vanlig mittmatad dipol och därmed, i de flesta fall, får en mer effektiv antenn och därmed kommer längre med mindre effekt.

Untitled
Untitled
 
Jag har lindat en 1:4 balun och lyckades korsa ett par trådar, naturligtvis mitt i lindningen.
Har det någon betydelse? Någon som vet.
 
Förlåt en liten fundering:
en ändmatad halvvåg kan väl aldrig vara "endfed dipole"?

En dipol är ju matad någonstans "ute på tråden", INTE i änden.

Igge,
ta det lungt!
Under förutsättning att tråden är isolerad så kommer det att fungera.

Titta på en flerlagers spole i en transformator.
Där "vaggar" spollindningsmaskinens trådförare fram-å-tillbax vid tillverkningen.
Lek lite med magnetfältet runt några trådar på kladdpapper så kommer du
att övertyga dig.
 
Last edited:
Tack Hans!
Naturligvis är det så. Det är snart 50 år sedan jag praktiserade på en elektromekanisk firma där jag fick hjälpa till att lindaom brunna elmotorer.
 
Efter 180 grader byter strömmen riktning ... varför skulle det inte vara ok att kalla en ändmatad halvvågsantenn för dipol?

Det jag undrat lite över är de där beskrivingarna av halvvågs-vertikaler och ändmatade halvvågstrådar som säger att det inte behövs några radialer eller motvikter? Hur blir det då en sluten krets för HF-en?

SM5DXV Sture
 
Jag hittade detta dokument bland mina "antennpapper".

Är det någon här som provat denna variant av "dipol" ?

/Ingvar
 

Attachments

  • namnlös antenn.JPG
    namnlös antenn.JPG
    76,9 KB · Views: 317
Last edited:
Den fungerar si så där men om man ersätter strömdrosseln med en parallellresonanskrets med högt Q-värde där koaxialkabelns skärm är spolen och med en kondensator ansluten till skärmen så blir den fullt i klass med vilken dipol som helst. En bra portabelantenn om man bara har en hög fästpunkt tillgänglig.

/Bengt
 
Efter 180 grader byter strömmen riktning ... varför skulle det inte vara ok att kalla en ändmatad halvvågsantenn för dipol?

Det jag undrat lite över är de där beskrivingarna av halvvågs-vertikaler och ändmatade halvvågstrådar som säger att det inte behövs några radialer eller motvikter? Hur blir det då en sluten krets för HF-en?

SM5DXV Sture

Att strömmen byter riktning efter 180 grader är väl inte ett kriteria för att en antenn kallas dipol?

Dipol = två poler. Sedan blir det en definitionsfråga. En antenn som är matad på mitten eller för all del i någon annan punkt längs antenntråden och således får två poler, vill jag definiera som en dipol. Det finns inget som säger att en dipol måste ha just längden en halv våglängd, även om det har kommit att bli vad man oftast menar med en dipolantenn.

En ändmatad antenn, med någon form av motvikt blir då med samma definition även den en dipol.

Dock föredrar jag att kalla en ändmatad antenn just ändmatad och inget annat, oavsett om motvikt används eller inte...

73/Lasse
 
Den antenn som Ingvar CZR tipsade om och som författaren GXZ felaktigt beskriver som "En ändmatad koaxdipol" är i själva verket en mittmatad dipol.

Å andra sidan så är den ändmatad i den betydelsen att man kan se antennen som den del som befinner sig innanför strömdrosseln och där matarkabeln anslutes till en tänkt koaxialkontakt placerad på utsidan av strömdrosseln.

Antenntypen är vanligt förekommande inom flyg, militär- och VHF-komradio men är då tillverkad av metallrör och strömdrosseln i form av en spole ersatt av en extra yttermantel vari matarkabeln går igenom fram till dipolens matningspunkt.

Att tala om ändmatade dipoler blir väl annars lika "fel" som att försöka mata långtrådsantenner i centrum?

Finns det några en-poliga antenner överhuvudtaget och hur skulle en sådan fungera?

/Bengt
 
OK, men elektriskt har väl den ändmatade halvvågstråden samma fördelning av strömmen som en mittmatad dipol? Då det är + i ena änden är det - i den andra (om man förenklar det lite). Två elektriska poler.

Men, det viktiga är ju att vi inte missförstår varandra. Så jag hakar på majoritetens språkbruk. ;-)

Sture
 
Uttrycket "ändmatad dipol" är ett typiskt oxymoron (självmotsägelse) av samma natur som "söder om sydpolen" eller "bladlös kniv utan skaft". En fackman inom antennområdet ryser när han hör uttrycket .... 73/JanneG
 
För några år sedan hade jag en 1/4 vågsvertikal för 80m, bestående av några meter aluminiumrör i toppen på en björk samt FK 2,5 ner till marken och matningspunkten. Alltså ca 20 meter hög antenn. Jag hade lagt ut ca 10 stycken 20 meter långa radialer på marken samt ungefär lika många som var 10 meter långa.

För att köra den som en halvvågsvertikal på 7 MHz gjorde jag en parallellresonanskrets, enligt HWD:s vänstra ritning. Spolen var något mindre än en toarulle, med 16 varv tråd. Kondensatorn bestod av ett tunt dubbelsidigt kretskortslaminat av teflon, som jag klippte bort bitar av tills kretsen hamnade i resonans. Ett alternativ hade varit en vridkonding eller att klippa till en bit koax. 50 ohms uttag på spolen hittades vid ca 4 varv av 16. Detta tyder på att halvvågsvertikalen vid resonans hade en matningsimpedans på ca 800 ohm.

Strålningsresitansen är dock bara ca 60-70 ohm, alltså som en halvvågsdipol, varför det är viktigt att ha ett jordplan som inte har alltför hög förlustresitans.
 
Uttrycket "ändmatad dipol" är ett typiskt oxymoron (självmotsägelse) av samma natur som "söder om sydpolen" ...
Däremot går det faktiskt att befinna sig norr om nordpolen, förutsatt att man då menar den magnetiska nordpolen.

/ Göstha
 
Back
Top