Ändmatad trådantenn för 20, 18 och 15 m

sa0aba

Active Member
Hej,
Skulle vilja sätta upp en trådantenn för matning med RG-58.
Har en 9:1 unun och inte utrymme för några större utlägg för jordradialer.
Ett jordspett skulle nog gå att driva ned i marken.
Någon som har en idé om dimensionering av antennen.
Räknar med en vertikal orientering av tråden.
MVH
SA0ABA
/Jonas
 
tyvärr så kommer du få dålig verkningsgrad på en sådan antenn. Om du ska driva en ström
i tråden så måste du ha en "motvikt" att driva den motsatta strömmen i. Vanligtvis är detta
ett antal radialer.

Du kommer förmodligen få problem med strömmar i skärmen på matningskabeln för det är
den enda möjligheten till "motvikt" för din antenn.

Om du ändå försöker med en sådan antenn så ska du försöka få ned så många jordradialer
som det bara är möjligt.


En annan typ av antenn är en magnetisk loopantenn, dessa är också små och
kräver ingen motvikt, det finns massvis på nätet att läsa om dessa.
 
Jag använder en ändmatad antenn för 10m och med 1:9 unun. På 10m behövs ingen tuner men på 12-20m så behövs en tuner till. Det som sedan är viktigt för att slippa RF feedback i manteln på kabeln är att sätta t.ex klämmferritter runt koaxen vid matningspunkten eller en typ av balun, lindad av koaxkabel. I mitt fall så används klämmferritter. - Lycka till!

/Sven.
 
hej jag har några förslag

avstånd till jord spett ca 1meter tråd

några längder som passar 19.5m och 39m

upp ca 10m vertikaltoch horisontal 9.5m

då funkar den på alle band men kör du dx då måste dom rest 9.5m luta ned mot marken

enda nackdelen ar att den går så bra på dx

jag kör med en sådan antenn och den ar bra
 
Har möjlighet till radialer - det är en skogsdunge och allmänning så dags nu att lägga radialer som sedan döljs av vegetation.
Har alla möjligheter till impedansanpassning i stationssidan men det gör kanske ingen större skillnad för verkningsgraden.
Finns det en wire-radial kombination som är en god kompromiss ...
/Jonas
 
Vitsen med en ändmatad tråd via unun 1:9 är väl just det att få till en enkel antenn och som inte blir utrymmeskrävande(vertikalt), till en billig penning. - Annars är väl en vanlig mittmatad tråddipol att föredra och säkert till en billigare penning men kräver dock en upphängning mellan två punkter..

/Sven.
 
En s.k. longwire tycker jag ger bra möjligheter till att köra radio. Alltid finns det något band som är öppet. Min enkla antenn är endast 12,5 meter och hänger på ca fyra meters höjd. Har en kort motvikt (ca 4 meter) inomhus. Kan köra 40-10m inklusive WARC-band.

I min gamla lägenhet körde jag med en 9m "långvajer". Med 20 watt (max vad min ATU pallar) körde jag PY2 bla. Så visst funkar det.
 
Last edited:
Hej jag har oxå samma problem med att jag inte har möjlighet med att sätta upp en mittmatad dipol så därför
har jag tillverkat en 9:1 balun efter en ritning som jag hittade på internet och så har jag satt upp en enkel
fk tråd med en rostfri fjäder mellan veranda räcket och ett träd längre bort.

Men måste man ha en motvikt till fk ledningen ? Kan man ha en ring med fk liggandes på det gjutna veranda
golvet anslutet till jord på 9:1 ununen eller?

För några år sedan när det var amatörradions dag på gärdet i Stockholm så var det en radioamatör sa0ara som hade
en ft817kopplad till en 2 vägs switch där en 9:1 unun var inkopplad i det ena läget och det gick som ett spjut.

UNUN:en var en rund metallburk men den var inte vattentät jag tror att den var köpt ifrån srs i Karlstad men någon motvikt
såg jag inte och så hade han en tuner med en massa minnen i sig för antennavstämning

mvh Lasse
 
Men måste man ha en motvikt till fk ledningen ? Kan man ha en ring med fk liggandes på det gjutna veranda
golvet anslutet till jord på 9:1 ununen eller?

Du har automatiskt alltid en motvikt som man inte kan undvika och det är din koaxkabel från tunern till riggen eftersom en Unun inte fungerar som en CM-spärr.
Mitt tips är att kombinera Unun med en choke och dra lite "motviktstråd" utefter verandaräcket.
 
Jag har en påse med klämferiter av någon sort kan dom vara användbara för att göra en hf spärr på koaxkabeln eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag har en påse med klämferiter av någon sort kan dom vara användbara för att göra en hf spärr på koaxkabeln eller?

mvh Lasse sm0ydo

Jovisst kan man använda dom men det blir ju ganska många på rad om man inte kan linda flera varv på varje.
 
Plasten på klämferiterna är grå och så står det WE på dom och nummer 742 711 32 vad det nu kan betyda jag har köpt dom på
Tradera för länge sedan.Jo hålet ser ut att vara stort nog för en nätkabel så det går nog att få runt
en RG58 ett par varv i hålet

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Hej jag vände upp och ner på påsen med klämferiterna och hittade samanlaggt 10 st

mvh Lasse sm0ydo
 
Man behöver någon speciell nyckel för att öppna klämferiten med den synns på bild på Elfas hemsida är det något som medföljer
eller som man kan köpa sepparat eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Man behöver någon speciell nyckel för att öppna klämferiten med den synns på bild på Elfas hemsida är det något som medföljer
eller som man kan köpa sepparat eller?

mvh Lasse sm0ydo
två små smala flatmejslar fixar biffen, håll dom som när man äter med pinnar,
peta in i hålen och kläm ihop.
Man behöver inte ta i, tar man i så dröjer det inte länge innan de två ätpinnarna sitter i handen istället :D

Det är möjligt nyckeln följer med när man köper nya, jag har inte reflekterat över det.
 
På min arbetsplats inom elektroniktillverkning köps det dylika i flertal 100-pack per månad och plastnycklar följer med. Men jag brukar ta ett stadigt grepp med tummarna på var sida om låset och böjda pekfingrar undertill så går det bra att öppna, ungefär som att dela en vanlig sockerbit till två mindre bitar till kaffet.
 
Ok men då har man ju en skaplig junkbox att rota omkring i när man behöver något matnyttigt.

Lasse sm0ydo
 
Back
Top