Ändmatad "windom"

Dessutom ska det sitta en seriekondensator på 2nF i antennens mittpunkt.

Det tyder på att antennens mått medvetet är valda så att den ska vara induktiv, lite för lång, vid de önskade frekvenserna. Men, jag förstår inte hur samma värde på kondensatorn kan gälla både för 80 och 40m !?

/Lasse
 
Last edited:
Aha, kondensatorn ligger i antennens fysiska mittpunkt, snappat!

Togs inte en liknande antenn upp i en tråd nyligen, det kanske t.o.m var den här?
 
Last edited:
Jovisst är antennen lite induktiv.

OCFD.JPG

Man kan aldrig få exakt rätt resonansfrekvens på både 80m och på 40m.
Genom att först förlänga antennen till dess att resonansen stämmer på 40m och sedan "förkorta" densamma med en kondensator så kan man lätt justera frekvensen på 80m.
På 80m ligger kondingen i ett strömmaxima och där gör den stor inverkan.
På 40m ligger kondingen i spänningsmaxima och kondensatorns reaktans blir då försumbar jämfört med antennens impedans.


(jo det var långsam uppdatering i kväll)

/Micke
 
Medans vi kör 3:graden på dig. Trafon bör väl ha 1,4 :1 i lindningsförhållande. Kärna och varvtal på lindningarna tack! :)

Kondensatorn behöver väl ha rätt hög spänningstålighet?
 
@GLD:
Intressant förslag.
Du indikerar en impedans på 100 ohm i matningspunkten, hur kom du fram till det?
Det bör ligga ca 50 V över kondingen vid 25W om jag räknat rätt?
Hur kom du förresten fram till 2 nF?
// Åke
 
EZNEC does the trick... ;)

50V @ 25W kanske kan stämma på 80m men knappast på 40m, då kondensatorn sitter i antennens mittpunkt...
 
Last edited:
Medans vi kör 3:graden på dig. Trafon bör väl ha 1,4 :1 i lindningsförhållande. Kärna och varvtal på lindningarna tack! :)

Kondensatorn behöver väl ha rätt hög spänningstålighet?

Ja lindningsförhållandet blir 1,4:1 FT140-43 14varv med tappning på 10varv,,,typ.
I QTC artikeln anges ett förhållande på 1,71:1.
Jag kör med 3kV keramiska kondingar, kanske att ta i men då tål dom även lite åska:)

@GLD:
Intressant förslag.
Du indikerar en impedans på 100 ohm i matningspunkten, hur kom du fram till det?
Det bör ligga ca 50 V över kondingen vid 25W om jag räknat rätt?
Hur kom du förresten fram till 2 nF?
// Åke

Antennens impedans och kapacitansen får jag fram genom att simulera antennen i EZNEC. Kondensatorns spänningstålighet har jag funderat mycket på, vågar inte lita på "klen-kondingar" i långa loppet. Faktum är att jag har flera mindre i paralell.

/Micke
 
Last edited:
Faktum är att jag har flera mindre i paralell.
Borde de inte vara i serie om de skall tåla mer spänning?
// Åke

Edit: Aha, jag var nog lite snabb. Antar att du paralellkopplar för att det är lättare att hitta kondingar med hög spänningstålighet och låg kapacitans?
 
Kondensatorns spänningstålighet har jag funderat mycket på, vågar inte lita på "klen-kondingar" i långa loppet. Faktum är att jag har flera mindre i paralell.

Men då är det väl strömtåligheten du garderar för....
 
Man tänker lite dunkelt på nattkröken :)

Dina analys om kondensatorns egenskaper verkar korrekt. Kvar är det elektrostatiska problemet, kan ett högohmigt "bleeder" motstånd hjälpa, någon Megaohm över kondensatorn skulle väl inte degenerera funktionen så mycket?

Kul konstruktion och du verkar ha fått MVG+ på simulatorkursen :)
 
@GLD:
Har du lust att posta din EZNEC-fil häR?
Jag är helt ny på EZNEC och det vore intressant att se vilka input du satt upp.
// Åke
 
Optimerad för 80 och 40m får jag följande mått:
totallängd, 40,5m 1,5mm tråd med pvc-isolering.
matningspunkt, 26,66% från ena änden = 10,8m.
Med dessa mått och antennen på 8m skall transformatorn lindas för 100ohm! alltså 2:1.

Tack för dessa beräkningar Micke!
Jag har precis laddat ner EZNEC för att testa lite.
Jag får fram ungefär samma resultat som du men jag förstår inte riktigt hur du tolkat datat.
T ex skriver du 100 ohm. I diagrammen du bifogade ser ju impedansen ut att hamna på 45 resp 42,8 ohm. Var kommer 100 ohm ifrån? Det ser ju ut som du valt 50 ohm source?
Hur kom du fram till 26,66% matningspunkt?
Tacksam för vägledning :eek:
// Åke
 
@GLD:
Har du lust att posta din EZNEC-fil häR?
Jag är helt ny på EZNEC och det vore intressant att se vilka input du satt upp.
// Åke

Joda, här kommer den.
View attachment Windom_no tune 80_40_2.zip

Jag har en transformator med i simuleringsmodellen så jag kan köra med 50ohm som referens.
Matningspunkten har jag "letat" fram genom att förflytta den till dess att impedanserna för 80m och 40m blir lika och det blev dom väldigt nära 100ohm.

Impedansen på 80m är mycket lägre än på 40m, därför måste man förskjuta matningspunkten om man vill optimera VSWR. Vanligt är att VSWR på 80m blir runt 2:1 (antennen matad vid 30%) men lägre på 40m och uppåt i frekvens.


/Micke
 
Jovisst är antennen lite induktiv.

View attachment 2175

Man kan aldrig få exakt rätt resonansfrekvens på både 80m och på 40m.

/Micke

Hänvisar till inlägg 43. Bilden kom ej med i "QUOTE".

Den avbildade balunen verkar ha två identiska (samma antal varv) lindningar. På utgången är den översta lindningen vänd så att en upptransformering sker till dubbla spänningen. Impedansen kommer då att "steppas upp" 4 gånger. Den avbildade balunen är 50:200 ohm, 1:4, ej 1:2 som angives i bilden.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Hänvisar till inlägg 43. Bilden kom ej med i "QUOTE".

Den avbildade balunen verkar ha två identiska (samma antal varv) lindningar. På utgången är den översta lindningen vänd så att en upptransformering sker till dubbla spänningen. Impedansen kommer då att "steppas upp" 4 gånger. Den avbildade balunen är 50:200 ohm, 1:4, ej 1:2 som angives i bilden.

73
Bengt
SM6APQ

Alldeles riktigt Bengt, transformatorn är "felritad"
Det är bara en schematisk symbol.

/Micke
 
@APQ:
Då blir det inte rätt. Jag tror det var tänkt att förhållandet skall vara 1:1,4 och då blir impedansen x2.

@GLD:
Tack för EZNEC-filen! Om jag t ex experimenterar och sänker antennen så stiger ju SWR pga ökad impedans (antar jag). Om jag vill testa att motverka det så tänkte jag ändra utimpedansen på trafon. Tänker jag rätt? Eller är det någon annan parameter jag bör skruva på?

// Åke
 
Back
Top