Ändmatad "windom"

SA6BNV

Well-Known Member
Hej alla,

Vad tror ni om den ändmatade windom-antennen i senaste QTC?
Jag funderar på att testa en sådan för att köra portabelt, t ex SMFF.

// Åke
 
Jag har en liknande konstruktion, men jag är lite tveksam till antenner som använder koaxen som motvikt.

Den fungerar hyfsat det lilla jag har provat, men inte utan tuner, och jag tänker nog klippa till dipoler för mitt SMFF bruk i skog och mark.
 
Den sista länken från QTC verkar väl vara den som TS refererar till.

Det borde vara kraftigt med commonmode strömmar i W1JR balunen, vilket bör göra att den går varm, energin måste ut någonstans. Det diskuterades tidigare i trådarna om baluner och dess kärnor.

Som SM2VJX skriver så är det enklast med en dipol. Brukar göra mina av DL-1000, tvinnar upp runt 20m för benen, sparar en 10m tvinnat till skosnörematning. Väl ute skogen kastar jag upp ett snöre så högt jag kan. hissar upp matningspunkten i snöret. Ändarna knyter jag bara på bekväm arbetshöjd. En sådan Inverted V är en utmärkt portabelantenn.
 
Last edited:
Den sista länken från QTC verkar väl vara den som TS refererar till.

Det borde vara kraftigt med commonmode strömmar i W1JR balunen, vilket bör göra att den går varm, energin måste ut någonstans. Det diskuterades tidigare i trådarna om baluner och dess kärnor.

Sådana här antennkonstruktioner fungerar bara "as advertised" om det funnits ideala strömbaluner. Realiserbara strömchokar m/W1JR ger högst någon kiloohm CM-impedans i ett stort frekvensområde.

Eftersom det råder spänningsmaxima i trådändarna kommer en ström att vilja flyta genom choken och vidare på matarledningens utsida. Det är svårt att uppskatta hur stor denna ström blir, men om vi antar att ändimpedansen uppgår till 2000 ohm och beloppet på chokeimpedansen är 1000 ohm resistivt så blir effektförlusterna påtagliga, i häraden 30 - 40 % av den inmatade effekten.

Förmodligen är en del av antennens "bredbandighet" orsakad av de resistiva förlusterna i strömchoken, eftersom dessa sätter sig i serie med matningsimpedansen och då minskar Q hos hela anordningen.

Jag begriper inte heller riktigt vad vitsen med "ändmatningen" skulle vara. Istället för en transformator går det åt två...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
F.ö om det ska vara en "äkta" windom antenn så skulle väl matningen vara mellan innerledare och jord?
 
Jag begriper inte heller riktigt vad vitsen med "ändmatningen" skulle vara. Istället för en transformator går det åt två...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Visserligen var just denna antenn tänkt som portabelantenn men det kan vi kanske bortse ifrån.

Antenner är ju ofta konstruerade utifrån något specifikt behov.
Just detta att ändmata en dipol, i detta fall en OCFD, är ju väldigt bra om man bor i hyreshus och endast kan sträcka antennen mellan balkong eller ett fönster ut till ett angränsande träd.
Denna typ av antenn kan göras resonant på många av våra band och det är ofta mycket praktiskt.
Hur "bra" blir då en dylik antenn......ja det är en annan fråga.
Det är inte alltid så lätt att kombinera alla goda egenskaper i samma antenn.

/Micke, ägare av en OCFD.
 
Vitsen med end-matning är rent praktisk. Inte alla som kan sätta upp en mittmatad dipol.

/0AjXWhy
 
Vitsen med end-matning är rent praktisk. Inte alla som kan sätta upp en mittmatad dipol.

/0AjXWhy

Jo, det var så jag tänkte också, men i praktiken måste man ju dra koaxen så att den fungerar som motvikt också, om vi tar fallet med balkongen och trädet till exempel, då faller ju lite av det praktiska.

I dom flesta fall har man då en meter från balkongräcket och in i lägenheten och sedan ska resterande koax ringlas runt någonstans och utgöra motvikt.
 
Jag säger som K-A, förstår inte vitsen med denna antennkonstruktion. Visserligen kan det finnas tillfällen när det är praktiskt att ändmata en antenn, men då finns det betydligt bättre metoder!

Att något "fungerar bra" är ett ytterst vagt begrepp i dessa sammanhang. Jämfört med vad, kan man undra? Att sända med en järnsäng fungerar också - faktiskt "ganska bra" på de högre HF-banden fast om vi jämför med en riktig antenn så... men fungerar gör det! ;)

73/Lasse
 
Det behövs en rejäl choke på vägen. Jag kör 10% windom och fick HF tillbaka på 80m inte på övriga band. Detta löste ja med en rejäl choke (43-mtrl).
Har byggt en hf-sniffer så ja märker minsta gnutta hf mha den.

En anann fördel er att antennen er resonant på alla band (6m-80m) utom 30m. Antennen er ca 42m lång. I en annan tråd finns länk till byggbeskrivning.

Ja vet att dom lärde har bestämmt att en antenn ska vara symmetrisk. Ja håller med om detta, men lite flexibel måste man vara.
 
Ja vet att dom lärde har bestämmt att en antenn ska vara symmetrisk. Ja håller med om detta, men lite flexibel måste man vara.

Inte för att jag till den nämnda gruppen och även jag inser att man då och då måste anpassa sig till verkligheten. Men det jag vänder mig mot när ändmatade och vissa andra antenner diskuteras är när det måste till en "motvikt" endera medveten i form av en tråd som hänger ned, ligger bakom skrivbordet i form av "konstjord" eller anslutning till värmeelement eller där koax eller ananna radioutrustning ofrivilligt agerar andra halvan av antennen. Visst. Är en "ändmatad" antenn det enda som går att få till så är det så, men blunda inte heller för det faktum att det troligen finns en till antenndel nånstans. Troligen där man inte vill ha den.
 
Tack för alla kloka svar. Kanske ger jag den chansen, vi får se.
I så fall återkommer jag med empiriska resultat.
Kanske i formen "funkar bra" eller inte ;) då jag inte har någon antennanalysator eller dylikt.

Hela idén är för övrigt att jag tänkt testa SMFF på 80/40m och gärna skulle slippa släpa med mig en matchbox ut.
Ni kanske har andra idéer här på lämplig antenn.
Jag vill slippa flera ben på en eventuell dipol.

Skulle en halvvågsdipol på 80m även funka på 40m utan matchbox?

// Åke

Edit: Jag kör endast CW så det är en begränsad del av banden vi pratar om.
 
Last edited:
Jo, det var så jag tänkte också, men i praktiken måste man ju dra koaxen så att den fungerar som motvikt också, om vi tar fallet med balkongen och trädet till exempel, då faller ju lite av det praktiska.

I dom flesta fall har man då en meter från balkongräcket och in i lägenheten och sedan ska resterande koax ringlas runt någonstans och utgöra motvikt.

Med just denna antenn ska hela koaxen från 30% punkten och fram till choken givetvis sträckas utanför fönstret, det är ju 1/3-del av antennen. Den koax som du har inne i lägenheten ska inte agera motvikt.

/Micke
 
Skulle en halvvågsdipol på 80m även funka på 40m utan matchbox?

// Åke

Edit: Jag kör endast CW så det är en begränsad del av banden vi pratar om.

Ja, om du matar den 30% från ena änden :D
Där är impedansen gynnsam för en 4:1-balun.
Du kan inte mata den på mitten utan matchbox om du ska köra på 40m.

/Micke
 
Jag säger som K-A, förstår inte vitsen med denna antennkonstruktion. Visserligen kan det finnas tillfällen när det är praktiskt att ändmata en antenn, men då finns det betydligt bättre metoder!


73/Lasse

Jag kan själv endast använda ändmatad trådantenn och har letat mig förtvivlad efter ett riktigt bra alternativ.

Kan du ge exempel på en sådan antenn, resonant på alla banden så den kan köras utan matchbox.

/Micke
 
@BNV, Åke:

GLD har redan tipsat om Windom lösningen.

En vanlig 1/2-vågs dipol för 80m är lågohmig på 80m bandet, men den blir en helvågsdipol på 40m. En helvågsdipol är väldigt högohmig.

Det finns sätt att lösa det på. Traps som kopplar bort delar av antennen när man kör 40m en annan lösning är "fan dipole" där man har kombinerat en halvåg för 80m med en halvåg för 40m. Kan vara att det finns smarta lösningar där man använder sig av resonant matningskabel, som t.ex Zepp antennen.

Själv har jag en liten MFJ-tuner med mig ut i skogen.
 
Last edited:
Back
Top