Ändmatad "windom"

Göra för långa antenner och sedan förkorta dem med kondensatorer. Jojo vi har nog våra misstankar vem denna person kan vara. Han lär visst även flinande smyga runt med baluner gjorda av ferritrör. En synnerligen suspekt figur. Han ska visst även vara en så kallad "radioamatör"! :)))

Vi ses i E-tuna på lördag:cool:

/Micke
 
6st på rad = 23uH = 500ohm@3,5MHz (3,8uH/st)

/Micke

Men 10 varv på en FT140-43 ger 76uH. Så det blir trots allt en försämring av dämpningen. Kanske 10 rör det är i alla fall hälften i induktans?

Vad säger du om denna lösning Åke? 11,25 per styck på BHIAB. Men då får du ett stelt plaströr som skyddar ferriterna, eller finns det något smartare sätt att skydda dem på?
 
Men 10 varv på en FT140-43 ger 76uH. Så det blir trots allt en försämring av dämpningen. Kanske 10 rör det är i alla fall hälften i induktans?

Vad säger du om denna lösning Åke? 11,25 per styck på BHIAB. Men då får du ett stelt plaströr som skyddar ferriterna, eller finns det något smartare sätt att skydda dem på?

Jag är öppen för alla förslag :)
Men du får förklara lite för mig. Syftet med RF choken är ju att ta bort RF på koaxens utsida. Då vill man väl höja impedansen? Men vad du kanske säger är att innerledarens impedans ökar mer med toroiden? Har jag fattat rätt?
Nästa fråga: på Bhiabs sida hänvisar man till en annan typ på Elfa för 1-50 MHz. Borde jag inte ta den istället?
Och en sista fråga (just nu ;)): hur känsliga är de? Räcker det inte att lägga en krympslang runt dem?
// Åke
 
Jag är öppen för alla förslag :)
Men du får förklara lite för mig. Syftet med RF choken är ju att ta bort RF på koaxens utsida. Då vill man väl höja impedansen? Men vad du kanske säger är att innerledarens impedans ökar mer med toroiden? Har jag fattat rätt?

Det är skärmen som bär på den HF-ström som man vill dämpa bort, innerledaren är ju "avskärmad".

Det är "chokens" induktans som ger den reaktans som som dämpar dessa strömmar.

Din 10 varviga choke på en FT140-43 kärna ger runt 76 uH och en reaktans på 1,7KOhm. 10 Ferritrör ger halva induktansen 38uH och halva reaktansen 840 Ohm.

Du känner väl till Mini ring core calculator?


Nästa fråga: på Bhiabs sida hänvisar man till en annan typ på Elfa för 1-50 MHz. Borde jag inte ta den istället?

Det är samma kärnor, bara att Elfa är dyrare.

Och en sista fråga (just nu ;)): hur känsliga är de? Räcker det inte att lägga en krympslang runt dem?
// Åke

Lite osäker här. ferriter är spröda och vad händer om du böjer denna krympslang, tror att det finns risk att de kan spräckas. Tänkte mig ett lämpligt VP-rör som får ge det hela ett mekaniskt skydd.
 
Det är "chokens" induktans som ger den reaktans som som dämpar dessa strömmar.

Din 10 varviga choke på en FT140-43 kärna ger runt 76 uH och en reaktans på 1,7KOhm. 10 Ferritrör ger halva induktansen 38uH och halva reaktansen 840 Ohm.

Men jag förstår inte varför man vill ha lägre impedans? :confused:
I så fall är ju 5 ferritrör bättre än 10??

Tack för tipset om calculatorn, den hade jag missat :)

// Åke
 
Nej man vill ha så hög impedans som möjligt. Nu har ju Micke antagligen räknat lite på strömmarna och föreslog 6 rör vilket skulle ge 23 uH och 500 Ohm.

Därför frågade jag om det inte var lite lågt och föreslog 10 st, ett rör ger 3,8 uH så det är bara att addera ;)
 
Men FT140-43 kärnan ger ju dubbelt så hög impedans, är inte det bättre?
Är det något jag missat här?
// Åke
 
Frågan är snarare vad som behövs för att dämpa ner HF-strömmarna till en rimlig nivå.

Det finns alltid ett antal sätt att lösa ett problem och genom att undersöka de olika alternativen så kan man hitta den lämpligaste, dessutom lär man sig en del på vägen :)


Den mekaniska lösningen är annorlunda, naturligtvis.

Den HF energi som tas från koaxen blir till värme i kärnan, rören har mer massa och större yta och kan alltså hantera värmeförlusterna bättre. En viktig detalj med en rör balun är att den har minimalt med strökapacitanser men den fördelen spelar nog inte så stor roll för denna koppling.
 
Men FT140-43 kärnan ger ju dubbelt så hög impedans, är inte det bättre?
Är det något jag missat här?
// Åke

Visst är det bättre men det är enklare att bara trä på rör-kärnor på rad.
Jag tror att det mest praktiska för din del är att linda en vanlig choke som du föreslog. En ringkärna full med koax är dessutom skyddad mot stötar och slag.

/Micke
 
OK, tack för förtydligandet :)
Och tack alla som bidragit till tråden, inte minst Micke!
Det är ett fantastiskt forum detta med så många samlade hjärnor och erfarenheter. Ni har hjälpt mig mycket.
// Åke
 
Jag skulle behöva en antenn som är spänd mellan balkongen och ett träd, den ska dessutom vara någorlunda balanserad. Om man modifierade den antenn som tråden ursprunligen handlade om.

Istället för vanlig koax så använder man sig av en Twinax och matade den där en ocfd ska matas, ungefär som en "sleve" antenn men med balanserad matning. Man kommer väl förmodligen få en hel del commonmode strömmar på innerledarna. det ben som utgörs av skärmen blir kapacitivt belastat av innerledarna. Är det realiserbart?

Hhmmm, 100ohm balanserad matning, skulle vara kul att prova.
AOM nämde problemet med choken som sitter i koaxänden, jag vet inte hur hög impedans man kan lyckas få på en sådan. Troligtvis får man kombinera med både en vanlig toroid-choke och dessutom ferritrör kanske någon halvmeter eller så.

AI6RW använder CAT-5 kabel till sin OCFD, han gör också en choke som han lindar med CAT-5 kabel.

http://www.google.se/url?q=http://www.wheeler.com/ai6rw/ai6rw_balun_kit/ai6rw_balun_kit.ppt&sa=U&ei=sYpLUfv9CsTaswaFy4HABQ&ved=0CBsQFjAA&usg=AFQjCNE0tOwPAgRZcEOIuwjw_sPcmuEU7g

/Micke
 
Jag visste inte att Picasso hade en skola för antennritning :)
Är det balunen som jag ska koncentrera mig på?
 
Hhmmm, 100ohm balanserad matning, skulle vara kul att prova.

-snip-

AI6RW använder CAT-5 kabel till sin OCFD, han gör också en choke som han lindar med CAT-5 kabel.

Du skrev ju att du använde DL1000 som feeder och antenntråd. Det brukar jag också göra när jag vill bygga en tillfällig antenn. Den håller c:a 100-120 ohm...

/Lasse
 
Jag visste inte att Picasso hade en skola för antennritning :)
Är det balunen som jag ska koncentrera mig på?

Ja just det, balunen och eventuellt Cat5-kabel isf koax.
Jag ville bara visa att det finns alternativ.

Om du vill mata via en Twinax så kan du väl lika gärna mata i mittpunkten och använda tuner....kanske.

/Micke
 
Insåg nu på morgonen att det kan bli problem med överslag mellan skärm och innerledarna. Kan bli rätt saftigt med spänning när man är nära en kvartsvåg.

Kan vara att jag yrar, är förkyld med snuva och allt:confused:
 
@GLD, Micke:

Kunde inte se att någon av dessa antenner är "riktiga" dipoler utan de är koaxer med 1/4 lambda frilagd innerledare med någon typ av ferriter 1/4 lambda utefter skärmen. I och för sig så kanske det går att göra på det här sättet och köra antennen som en multibandare?

Det jag vill göra är en "äkta" dipol. matad med tvinnad kabel, denna kabel kommer ligga inuti dipolens ena ben, den är helt enkelt gjord av twinax. Den kan ses som en balanserad version av en "sleve antenna"




@CZR:
Ser att begreppsförvirringen inte var mindre då :)
 
Last edited:
OK....dåhh!
får väl bli en cage dipole.
Bygg upp en tillräckligt stor "cage" så kan du dra vanlig stege inuti.

....men nån twinax får du inte.


cage_dipole.jpg

/Micke
 
Aha, har nu insett funktionen. Fältet inne i koaxen leder fram signalen till mittpunkten/matningspunkten. Yttersidan av skärmen blir dipolbenet, det benet kapas med hjälp av induktanser till lämplig längd. Där gäller det att uppnå så hög induktans(reaktans) som möjligt.

Givet att denna insikt är korrekt så borde man kunna byta ut koaxen mot ett tvinnat par, t.ex av DL-1000. man tar 40m kabel, knipsar bort 20m av den ena ledaren. I andra ändan massivt med induktans och där ansluter man sig till antennen. DL-1000 för att antennen ska bli mindre iögonfallande.


/Fortfarande feberrusig ;)
 
Last edited:
Back
Top