Ändmatad "windom"

Du får ursäkta en gammal T-certare. Behövde inte tänka längre än till "sleve dipoler" och J-antenner tidigare :)
 
Så nu har feberhåglösheten släppt :)

Slängde snabbt ihop en liten experimentversion.

Som isoleringsinduktanser hade jag två FT114-43 lindade med vardera 16 varv (8 + 8). Ledningen är tvinnad 0.5mm virtråd. Kärnorna ska ha 110uH vardera och är seriekopplade. En bruksantenn bör nog ha fetare toroider.

Antennen av DL-1000 var 2 * 2,63m d.v.s 2,63m enkelledare respektive 2,63m tvinnad dubbelledare matad i ändan via induktanserna.

Trots att antennen var uppriggad inomhus hade den en distinkt dip vid 25,5 MHz med ett SWR på < 1,5 med ett Z på 72 Ohm.

Det hela ger mersmak så nästa steg blir att testa en fullsize 2 * 20m dipol av DL-1000 :)
 
Last edited:
Antennen av DL-1000 var 2 * 2,63m d.v.s 2,63m enkelledare respektive 2,63m tvinnad dubbelledare matad i ändan via induktanserna.

Tvinnad dubbelledare :confused:
Är det ena dipolbenet tvinnat vilken del är då feeder?

Kanske har du tillverkat en EFZ.

/Micke
 
Tvinnad dubbelledare :confused:
Är det ena dipolbenet tvinnat vilken del är då feeder?

Kanske har du tillverkat en EFZ.

/Micke

Nej varken en end feed zepp ej heller en j-antenn. Jag skrev i mitt "insikts" inlägg att man borde kunna byta koaxen mot en balanserad matare. Skillnaden blir att istället för att "dipolströmmen" går på utsidan av koaxen, kommer den bli överlagrad på de två ledarna men borde kunna avskiljas på samma sätt med induktanser.

Experimentet var för att se om detta antagande var korrekt. Som jag skrev verkar det som om det fungerar. Nästa steg är att förfärdiga en 2 * 20m dipol och dra till "skogs" för mätning och test "on-air"


F.Ö har jag ju bara kommit FEZ användning :)
 
Last edited:
Aha, har nu insett funktionen. Fältet inne i koaxen leder fram signalen till mittpunkten/matningspunkten. Yttersidan av skärmen blir dipolbenet, det benet kapas med hjälp av induktanser till lämplig längd. Där gäller det att uppnå så hög induktans(reaktans) som möjligt.

Missade en viktig del, tror jag.

Det är väl så att vågen går fram till slutet av antennen där den reflekteras tillbaks för att anlända en halvvåg senare och svänga igång skärmen i motfas. Är det inte så denna matning fungerar?
 
Vore intressant att få denna "godkänd" som portabelantenn, eller t.o.m. som en nödlösning för trångbodd radioamatör med balkong på våning 2 eller 3.
Vågar man be om en simulering på en 80-meters version?
 

Attachments

  • ändmatad.dipol.jpg
    ändmatad.dipol.jpg
    68,3 KB · Views: 108
Jo det är smygfaktorn som jag är ute efter. Har "betingat" mina grannar på att inte reagera på DL-1000 ;)

Om det fullskaliga experimentet slår väl ut kommer jag byta ut mina långwire´s.

Har inte kommit så långt som simulant så jag klarar av en så här sammansatt antenn, vi får hoppas att någon med den "simultan" kapaciteten i sin godhet förbarmar sig över oss!
 
Last edited:
Vore intressant att få denna "godkänd" som portabelantenn, eller t.o.m. som en nödlösning för trångbodd radioamatör med balkong på våning 2 eller 3.
Vågar man be om en simulering på en 80-meters version?


Simulatorn säger:
Chokens reaktans behöver vara minst 4kohm och vid 6kohm skulle jag vara nöjd.
Vid 2,5kohm har man tappat 1dB gain jämfört med 10kohm.

Det blir mycket svårt att realisera en sådan choke som dessutom helst ska vara bredbandig.

Om man bara tänker köra på ett band kan man ju alltid se till att chokens paralellresonans hamnar mitt i bandet.

/Micke
 
Tack, Micke!
Vi får hålla tummarna för experimentvänligt väder till sommaren...
 
Last edited:
Simulatorn säger:
Chokens reaktans behöver vara minst 4kohm och vid 6kohm skulle jag vara nöjd.
Vid 2,5kohm har man tappat 1dB gain jämfört med 10kohm.

Det blir mycket svårt att realisera en sådan choke som dessutom helst ska vara bredbandig.

Om man bara tänker köra på ett band kan man ju alltid se till att chokens paralellresonans hamnar mitt i bandet.

/Micke

Det var därför jag valde att seriekoppla 2 stycken 110uH induktanser. Var induktans är en sektionslindad toroid. Blir svårt att linda med koax om man inte använder sig av den där Teflonvarianten som du använde i VHF balunen tidigare. Att sektionera är ju ett klassiskt sätt att öka "bandbredden" på en induktans.

110 uH ger ungefär 2,4K styck vid 3,5 MHz så du borde bli halvnöjd ;)
 
ändmatade trådar

Diskussionen om trådantenner från en hyreslägenhet går runt i fyrkantiga cirklar!

Att koncentrera sig på en massa induktanser och kapacitanser i matningen betraktar jag som "konstgjord andning"!

Problemet måste angripas på ett annat sätt.

Jag är helt införstådd med att det kan vara problem att få "ut" en tråd när man bor i lägenhet. Antennen måste dessutom vara (nästan) osynlig. Att ändmata eller "off center" är ingen bra lösning. Problemet blir då att skapa en motvikt.

Om man siktar på en radiator gjord av DL-1000 kanske man kan tänka sig två sådana "nästan osynliga" trådar i vinkel från huset. Det hela påminner då om en V-beam med spetsen och matningspunkten t ex utanför fönstret. Antennen stäms av med en balanserad tuner innanför fönstret eller väggen. Benen bör vara lika långa. Det gäller också att hitta två fästpunkter vilket kanske inte är lätt.

OBS. Denna lösning kommer inte att fungera som en V-beam. För en sådan riktantenn fodras flera våglängder i varje ben och en bestämd vinkel mellan trådarna.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Hej Bengt!

Har gått till vägs ände med "V-dipolen" och tro mig här blir den inte rundstrålande. Kan vara att vinkeln mellan benen är för liten runt en 50 - 60 grader, gissningsvis. Det är den största vinkel jag kan uppnå.

Tillsvidare kör jag därför med trådarna ihopslagna och använder husets VA-system som motvikt - vilket inte är en bra lösning.

Den antenn som jag testar är inte asymmetrisk med hänseende på benlängd.

Här är ett exempel. Iden är att man med en stor induktans "kapar" skärmen efter en kvartsvåg. Det hela är naturligtvis en kompromiss och man kommer få problem med induktansen och värmeförluster med mera.

Givet att denna konstruktion fungerar så är min hypotes att den även bör fungera lika bra med balanserad kabel. Ett snabbt experiment som jag beskrev i ett tidigare inlägg gav förväntad resonans och rätt impedans.

Nästa steg blir att skapa en fullskalig dipol för 80m. För att dels studera hur den fungerar elektriskt men även hur stora värmeförluster man får i induktanserna.

Genom att jag använder DL-1000 i experimenten är kostnaderna minimala och övrigt material går i värsta fall att återanvända.
 
KBW de FPG

Har inte du ett fritidsqth istället för att fajtas med stadsmiljön?

Köra remote?
 
Last edited:
Inget fast nät där ute, urusel täckning på mobilt bredband. Men visst det är ett annat projekt som det arbetas på från och till. De jag känner som kör remote behöver ibland ha ett lokalt backupsystem när deras remoteförbindelse av olika anledningar hänger sig.

Denna antenntyp fångade mitt intresse och vill undersöka om den kan fungera som lokal antenn här i stan.

Är en utpräglad experimenterare men inte någon rör-taliban eller plastradio-luddit så detta är en del av mitt sätt att roa mig - och alltid lär man sig något :)
 
KBW de GLD,
Jag simulerade "cage"-dipolen som bestod av 4st trådar i fyrkant 20x20cm.
Matning via en tråd igenom mitten på buren fram till matningspunkten.
Dipolen var optimerad för 80m.
En nästan obefintlig ström flöt på matarkabeln vilket ställer mycket lägre krav på den choke som ändå borde sitta där. På vissa högre band kunde en viss låg ström flyta och då räcker en liten choke.

Det är dags att plocka fram din twinax.

/Micke
 
Kul, första antagandet stämmer, är det enkelt att ta bort "cagen" och bara köra med dubbelledare i modellen? Har aldrig kommit upp på den simulantnivå som krävs för att skapa balanserade ledare.
 
Dubbelledare med litet avstånd fungerar dåligt i Eznec.
Kan inte heller skapa en CM-impedans över två ledare.

Det finns alltså lite begränsningar.

/Micke
 
Ok, simuleringsprogram brukar alltid ha sina begränsningar. Får köra IRL-test istället då ;)
 
Back
Top