Ändra diskant Icom IC-706MKIIG

SA7PTR

Well-Known Member
Hej,

Som rubriken lyder: är det möjligt att ändra diskanten så mitt tal blir ljusare? Motstationen på 80 m undrade om jag kunde ställa in mer diskant. Så hur gör jag?
 
Är det en vanlig kommentar på din ljudkvalitet? Kunde ju vara mottagarsidans LF-utrustning eller nåt också...
Om du har möjlighet kanske det är bra att börja med att kolla miken, med en vanlig förstärkare, att den lämnar normal frekvensgång ut.
 
Och är det läge FM eller SSB/AM som du är missnöjd med audion. Den erfarenhet jag har från att lyssna dessa IC-706 så är dom väldigt skrikiga/skräniga på repeatrarna vi FM-trafik, ofta överstyrda beroende på smalband (narrow) eller bred (wide), ofta med mycket flås och blåsljud. Är du nöjd med ljudet för FM-mode, så kanske det är något med audion till SSB/AM.

/Sven.
 
Last edited:
Han nämner 80 meter, förmodligen den frekvens han menar, dvs 3,7 MHz, och där kör man ju LSB.
Det går att justera det som i mottagaren kallas bandpasstunig, men i sändaren på en sådan radio.
Då blir det mörkt ljud på LSB och ljust på USB. Finns på meny Q6.
Så börja med att nollställa den funktionen.
Den handmikrofon som följer med är normalt väldigt bra avstämd i LF bandet och det är sällan någon behöver ändra på ljudet på en IC-706all.
Att använda speechprocessorn med måttligt pådrag är ett bra sätt att få lite mer liv och lust i ljudet på SSB.
tänk på att Comp påderaget sitter på radion högra sida i form av en trimpot.

Vid FM är en IC-706all väldigt väl lik den standardkurva som skall användas vid FM, dvs preemhpasis
Även amplitudbegränsningen är rätt gjord
Den går att ställa in för 8K0F3 eller 16K0F3.
Men 706:eek:rna har micgain så klart att det går att få för mycket.
Överdeviation ger den dock INTE.

Nu talar vi om radiostationer där ingen har "trimmat" något själv utan instrument.

Problemet kan uppstå om de andra i en ring kör med FM utan preemphasis och utan någon direkt mikrofonförstärkare i riggarna. Dvs med undermodultion, fel modultionsindex och för mörkt ljud.
Då komma alla att dra upp volymen i mottagaren för att få lagom ljud. Kommer så en FM-station med preemphasis och rätt micgain och rätt deviation upplevs denne som övermodulerad.

SM4FPD
 
Det kan ju även vara så illa att det handlar om RF-feedback från antennsystemet. Ja, vad vet jag om det, men logisk felsökning vill visa om orsak i ärendet. Utgå ifrån att mikrofon är ok. Ta det varligt och testa vidare.

/Sven.
 
Eller så är det just den motstationen som inte är nöjd av någon anledning. Jag kör två IC-706MKII. En från min remotestation och en i bilen och fått bra rapporter. Har du provat mot fler motstationer och fått samma rapport?
 
Back
Top