Ändrade regler i USA

Även dom är tydligen på väg mot ättestupan.....

Jag fick häromdagen en fråga från en "nybakad" radioamatör:
- Går det bra att använda en dipol som sändarantenn?
 
sm7tjc kommentar

SM7TJC said:
Även dom är tydligen på väg mot ättestupan.....

Jag fick häromdagen en fråga från en "nybakad" radioamatör:
- Går det bra att använda en dipol som sändarantenn?

Frågar man inte får man aldrig något svar . God jul önskar sm4cjy Lennart.
 
SM7TJC said:
Även dom är tydligen på väg mot ättestupan.....

Jag fick häromdagen en fråga från en "nybakad" radioamatör:
- Går det bra att använda en dipol som sändarantenn?
Frågan säger mer om kurslitteraturen och "licensprovet" än om radioamatören i fråga. Jag hoppas att du uppmuntrade honom med ditt svar.
Så långt jag nu minns var de äldre, erfarna amatörerna överseende och tålmodiga när jag var alldeles ny vid en amatörradiostation. Amatörradion kan vara en inspirationskälla till vidareutbildning lika väl som ett "examensprov". Vem blir någonsin fullärd, förresten?

/ Göstha
 
SM5DXU said:
Frågan säger mer om kurslitteraturen och "licensprovet" än om radioamatören i fråga. Jag hoppas att du uppmuntrade honom med ditt svar.
Så långt jag nu minns var de äldre, erfarna amatörerna överseende och tålmodiga när jag var alldeles ny vid en amatörradiostation. Amatörradion kan vara en inspirationskälla till vidareutbildning lika väl som ett "examensprov". Vem blir någonsin fullärd, förresten?

/ Göstha

Självklart berömde jag amatören för hans framåtanda och vilja att lära.
Han kan ju inte rå för att utbildningen är bristfällig. Jag tror faktiskt att han
själv var lite besviken på att kursen inte gav mer.
Jag skall hjälpa honom så långt jag kan, och när han "kört om" mig så
blir det jag som får fråga :)

En stor del av tjusningen med den här hobbyn ligger ju i att det alltid finns mer att
lära. Vi får vara glada så länge myndigheterna tillåter oss att använda de kunskaper
vi införskaffar. En vacker dag kanske vi börjar drabbas av restriktioner...
 
Kurslitteratur

Kolla på http://www.rsgb.org/getlicence/

Här går man stegvis framåt genom de olika licensklasserna.

Från "foundation" till "intermediate" ska man t.ex utföra "practical tasks such as soldering, building a small project and a variety of other exercises building on the experience you have gained as a Foundation licence holder.".

Åtminstone tvingas man att nån gång i livet göra dessa saker. Vem vet, det kanske smittar av sig och vips bygger man sin egen utrustning?

Men det var ju inte här tråden handlade om:(

/Micke
 
Back
Top