Ännu ett bugg-bygge

SM3BDZ

Well-Known Member
Min morgonpigge kamrat Bengt, SM7FCU, har många gånger vid våra morgontidiga CW-QSO:n de senaste åren talat sig varm för den typ av keyer han fastnat för. En Daiwa DK-200/210. Entusiasmen har smittat av sig på mig och för ett par veckor sedan bestämde vi att göra en litet byggprojekt på var sitt håll. En replika av Daiwa DK-200. Det schema som vi hittade på nätet finns här på HAM.se, inscannat av SM6XUN.

http://www.ham.se/ovrigt/22806-schema-till-daiwa-dk-200-a.html

Schemat är ganska suddigt men den gode XUN har redigerat och förbättrat så att alla komponentvärden är lättlästa. En del förbindelsepunkter kan vara något oklara, men går att lista ut när man ritar in de individuella grindarna för att bättre kunna följa och förstå funktionen. Buggen, som konstruerats någon gång på 80-talet, är bestyckad med 7 st CMOS-kretsar, samt en krets för hastighetsmätning. Den senare uteslöts, liksom även några av grindfunktionerna som inte behövdes, då de är drivkretsar till hastighetsmätaren.

Den valda byggmetoden blev att använda experimentkort/veroboard och att göra alla förbindelser med lackisolerad tråd som är lödbar (oftast röd lack). En metod som kanske är något tidsödande men som jag tycker är lämplig till enstaka kort.
Komponenter som saknades och en passande låda till kortet (100 x 160 mm) införskaffades hos Electrokit och bygget kunde påbörjas.

Således till verket.

Schemat

Daiwa dk-200 dk-210 new schematic (3)-page-001.JPGDaiwa dk-200 dk-210 new schematic (3)-page-001.JPG

IC-hållare monteras först och anslutningar för strömförsörjning till kretsarna
DK200 002.JPG
DK200 001.JPG

Schemat förstorades vid utskriften till A2 för att enklare kunna markera med överstrykningspenna vilka förbindningar som gjorts
DK200 004.JPG

Här är "sömnaden" och kortet nästan färdigt
DK200 009.JPG

Fortsätter i nästa inlägg >
 
Fortsättning:

Så är kortet monterat i lådan och det är dags för "locket på"
IMG_0633.JPG

Första kontroll efter montering
IMG_0631.JPG

Buggen på operatörsplatsen - fix och färdig
DK200.JPG

Måste säga att jag är väldigt nöjd med buggen som passar mig som handsken och känns betydligt bekvämare att köra med än den keyer som sitter inbyggd i min TS-590. Det handlar om timing och denna bugg känns, som FCU uttryckte det, förlåtande på något vis. Speciellt i QRQ.


73/Lasse

Vad ytterst irriterande att inte bilderna visas direkt i inlägget! Ni som lyckats med det, hur gör man?
 
Last edited:
Vad ytterst irriterande att inte bilderna visas direkt i inlägget! Ni som lyckats med det, hur gör man?

Dina bilder är för stora.
Filstorleken max 100kB och bildstorleken ca 320X320pixlar = jätteliten bild.
Alternativt kan du länka till bilden och spara den någonstans i "molnet"

Tidigare skalades bilderna ner om dom var förstora och då kunde man klicka på dom för att se full storlek.
Denna funktion verkar vara borttagen.

/Micke
 
Tack Micke! Men jag har ju krympt mina bilder till 60-70 kB, måste jag göra något mer?
 
Provade nu att länka till en fil på min privata webplats, men det gick inte heller... ??
 
Tack Micke! Men jag har ju krympt mina bilder till 60-70 kB, måste jag göra något mer?

Ja, dina bilder är ca 640X480pixlar, det är tydligen för stort nuförtiden.
320X137px funkar men då är bilden så liten att vi ändå knappt kan se vad den föreställer:)

Som jag sa i en annan tråd.....nå´t har hänt med bildhanteringen men vi har inte fått någon info om detta.

/Micke
 
Kul att du bygger en "klon", jag har haft funderingar på att göra ett mönsterkort, får se om jag orkar ta tag i det projektet, idag är det mest ekonomiska att använda en PIC-krets istället för en mängd logikkretsar, kortytan hålls dessutom nere till ett minimum.
Tur att man bygger för att det är kul och inte för kostnadsoptimering :p

Jag provar att länka till en bild med de vanliga 'img' och '/img'
139707298264930600_resized.jpg


edit: det funkar ju fortfarande bra att länka manuellt till bilder,
bilden är 500x358 pixlar och väger 32k
 
Last edited:
edit: det funkar ju fortfarande bra att länka manuellt till bilder,
bilden är 500x358 pixlar och väger 32k

Jo det var det jag hade observerat i en annan tråd.
Tyvärr försvinner ju den bilden ur tråden om någon tar bort den på iloapp.qrg.se.

/GLD
 
Tack för info och "testbild XUN! Jag ska prova...

...nä, det ville sig inte. Kommer ändå upp som en länk när jag tittar i förhandsgranska... Det verkar vara mig det är fel på... ;)

/Lasse
 
Last edited:
Jag kom inte ihåg var jag hade lagt upp schemat men jag hittade det,
länk till en pdf Daiwa DK200/DK210

pdf
 
Beror sig på om du är svensktalande eller engelskspråkig programmerare!

Appropå, är detta en debugger?
key.jpg
 
Last edited:
Kul att du bygger en "klon", jag har haft funderingar på att göra ett mönsterkort, får se om jag orkar ta tag i det projektet, idag är det mest ekonomiska att använda en PIC-krets istället för en mängd logikkretsar, kortytan hålls dessutom nere till ett minimum.
Tur att man bygger för att det är kul och inte för kostnadsoptimering :p

Jag provar att länka till en bild med de vanliga 'img' och '/img'
139707298264930600_resized.jpg


edit: det funkar ju fortfarande bra att länka manuellt till bilder,
bilden är 500x358 pixlar och väger 32k

Ett "gulligt" litet kort... vad är det? Rörpreamp?

/Lasse
 
Ett "gulligt" litet kort... vad är det? Rörpreamp?

/Lasse

Det är ett universellt kort för 2C51 som katodföljare med möjlighet till lokal feedback och lite annat krimskrams,
röret kan monteras vertikalt eller horisontellt på tilläggskort, bygghöjden blir då ca. 37mm för att jag skall få in det i en 40mm låda.
 
Kul med "replikabygget" på en Daiwa DK-200.
Jag minns mycket väl elbuggen som bör ha varit aktuell under tidiga 80 talet.
En gedigen sak och ett japanskt kvalitetsbygge.
DK-210 hade vad jag minns en form av hastighetsmätare, analog sak, den måleren var nog ingen höjdare. Vilket vi oxo ser på schemat, den går ju att utelämna.

Jämfört med MFJ som på den tiden byggde flera elbuggar, så var Daiwa en klippa och gick så vitt jag mins aldrig sönder, MFJ gav oss på SRS huvudvärk med mer än 100 procent garantiåtgärder.
Tyvärr har jag ej schemat kvar, men det borde finnas mängder i SM, då det såldes hundratals, som har kvar användardokumentet med schema. Ja nu försvinner ju användarhandböcker förstås lätt.....

Så till min fundering som kanske inte passar i denna tråd men ändå:

Världen (läs nätet) är full av inskannade kopplingscheman, liksom i detta fall även schemat till DK-200.
Vad man än söker på så finns ofta schemat på nätet.
Men i oläsligt skick.
Varför sitter folk och lägger ner arbete på att skanna in saker som sedan är oanvändbara och oläsbara.
det här fenomenet förekom även om man från en leverantör efterfrågade ett schema, snart kom en inskanning, oläsbar som vanligt och man fick be om en ny.
Vafför gör de på dette viset????????

de
SM4FPD
 
Ja, det kan man ju undra Roy! :) Kan det kanske vara så att även leverantörerna då har en dålig papperskopia som de sedan scannar...?

Nu går det ju ändå när det är enklare konstruktioner som en elbugg att läsa ut hur det bör vara kopplat, var det ska vara förbindelsepunkt och inte.

/Lasse
 
En elbugg var det första jag byggde när jag blev radioamatör, det och ett labbagregat (som däremot inte visade sig tåla HF).

Båda delarna provkördes och labbagget stod i garaget några år och drev diverse 12V utrustningar vid prov, men i dagsläget är båda försvunna.

Jag tycks minnas att buggen fungerade helt klanderfritt, dock saknade den "hastighetsmätare" och den prövades aldrig i riktigt hög hastighet, så det kan hända att den hade sina brister där, men ett småmysigt bygge blev det IAF.
 
Back
Top