Ännu mer nya störningar i framtiden, elvägar.

SM4FPD

Well-Known Member
Det talas om bygge av nya sk elvägar.
Dvs vägar där bilar ender med släpkontakt till sken i vägen, eller med trådlös laddning från spolar i vägen.
Kommer dessa att orsaka framtidens störningar?
En bra fråga kanske, men kortvågen verkar ändå vara utsedd som alla störningars soptunna.
En ny sådan väg hörde jag var planerad någonstns i SM, var det Örebro eller Kumla trakten tro?????
En väg med skenor, ja järmvägen matar ju så, men stör ganska lite.
En elväg går säkert att få digital, elle pulsad, hakad på alla tänkbara sätt.
Inte minst för att det msåte gå att debitera strömupptaget från elvägen.
Det är väl där haken ligger. Nån form av kommuniktion för att kunna debitera är ju helt nödvändig, ja nån måste ju tjäna på saken.
Vad tror ni?
Långa antenner blir det i alla fall, med skenor i vägarna. En form av vertikal take off antenner. Mellanstationer för uppgradering kommunikation och transformering, verje 10 km kanske?

Nå kanske det blir EMC skydd? Eller?
Men en störning plus en annan störninga = mer störningar
Även två EMC godkända störningar blir dubbelt så hög störning.
Samma sak med gränsvärden för gift i maten, ett giftigt men godkänt livsmedel, plus ett till = över gränsvärdet.

Men det är väl bara att höja gränsvärdena, som man gör i Asiens tätabebyggda städer.

Men kanske så långt i framtiden (flera år) att vi inte behöver bry oss.

SM4FPD
 

SM4WWG

Well-Known Member
Volvo sa själva att de inte trodde det var rätt väg att gå. Men vem tror att MP-mupparna har någon som helst verklighetsförankring? :p
Bor själv i närheten av Örebro/Kumla, så hoppas verkligen INTE det blir mer störningar än det redan är!
 

SM0GLD

Vänsterhänt
I Sandviken finns en test-elväg med luftledning sen flera år (radioamatörer bör dra in antennen)
I Arlanda en med släpkontakt i vägbanan lanserad i år.
Dessa varianter anses i första hand vara ämnade för tung trafik.
Att gräva ner spolar i vägbanan och köra "trådlöst" kräver ny teknik med riktigt hög verkningsgrad.
Vi vet ju att dagens försök med "trådlös" laddning inte har den verkningsgrad som krävs och då står man ju still rakt över spolen.
 

SM4FPD

Well-Known Member
Tror inte det har med politik att göra, eller MP, saken gäller att komma först med ny teknik som får bort utläpp av CO2.
Har aldrig hört ett politiskt parti om elvägar och EMC problem.
Först ut med ett fungerande system vinner, stora pengar. Så det är mer kommersiellt än något annat. Sårsklit om det går att debitera under körning.

Att det skulle vara en fråga om verkningsrad är sedan länge sen en ickefråga.
Idag säljs miljontals laddplattor till hemelektronik med verkninsgrader omkring 80 - 90 % och igår (några år sen) ondgjorde sig EU om glödlampor och nätaggregat, laddare etc för att de drog Stby ström.

På ny tekniks hemsida för några veckor sedan visades en trådlös laddare för bilar, med verkningsgrad på 94%.
Vid 10 kW laddning kommer då 600 W att gå ut i förluster, det blir en 5 kWh per natt det.....
Bara att parkera över laddplattan och gå in och slänga sig i TV-soffan, man slipper sticka in en kontakt.

Nu gällde dock tråden frågan om de här systemen kommer att störa i radio?
Någon som kör amatörradio i en elbil? Finns stöj?
Någon som upplevt störningar från laddstolpar?

SM4FPD
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Vid 10 kW laddning kommer då 600 W att gå ut i förluster, det blir en 5 kWh per natt det.....
Multiplicerat med alla bilar som ska ladda.
Vad blir det för miljöavtryck på det?

Vill man bli av med störningar i framtiden så kan det vara bra att kunna påvisa hur "dålig" produkten är även i miljöaspekt.
 

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Eldriven fordonspark är något att ha inom ett arbetsområde, t.ex flygplats, stora logistikföretag, stora produktionsenheter, lokalt i kommuner etc.. Det kommer inte fungera ute i civilsamhället - säger pessimisten! Dra blanktråd ute längs vägar och strömavtagare på fordonen, jo hej ni!

* Älg dog strömdöden på E4'an och blev dessutom påkörd..

/Sven.
 

SM4FPD

Well-Known Member
Elbilar duger aldeles utmärkt som fordon , med 600 km räckvidd idag lär det bli det dubbla inom några år. En utveckling som går mångdubbelt fortare än utvecklingen av bilar med förbränningsmotor.
Det fina är att elbilen inte drar någon ström vid rödljusen och i bilköer.

Men nu handlade tåden om störningar och framtiden.

SM4FPD
 

SM6CJB

Well-Known Member
Min profetia: Det blir batterier i personbilarna och vätgas för den tyngre trafiken!
 

SM4FPD

Well-Known Member
Ja vätgas stör nog inte i radio.....
Men framställningen kostar energi. vääldigt låg verkningsgrad.
I fabriker som förmodligen då kommer att placeras där det finns en Vätgasmack. Dvs i varje kvarter.
Styrsystemen för att styra omvandligen av väte till el lär bli en störkälla dock, dvs ingen radio i en vätgasbil.

Det är ju bara att sätta ett större batteri i en större bil så går det med el.
De största gruvtruckar är idag eldrivna med batterier. Med hjul på 4 meter. (diameter ej väglängd)

till och med u-båtar drivs med batterier.

Sm4FPD
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Hos Volkswagen kan man läsa att industristandard troligtvis blir 85kHz för trådlös laddning.
Om dom då kan switcha resonant (sinus) så lär det bli ganska så störningsfritt.
 

SM0UAN

Well-Known Member
Matning av fordon med blanktråd är ju ingen nyhet, det finns ju redan på järnvägar, spårvägar, trådbussar... När det nu dyker upp eldrift av stora fordon ("elvägar") som en nyhet, presenteras det som om man glömt sån't man kunde i slutet på 1800-talet (Roslagsbanan, elektrifierad 1895). Trådbussar har sina begränsningar, men har funnits sedan 100 år - inget nytt där. Det som kan vara utformat mer dramatiskt annorlunda nu, är styrsystemen (pådraget). Förr var DC dominerande, med startmotstånd och motoromkopplingar, nu är det chopper och kanske DC-AC med frekvensstyrning. De nyare systemen har betydligt större potential till att störa omgivningen än de gamla, förutom att man "förr" hade respekt för radiosignaler som fyllde en viktig funktion (LV, MV, KV...). Vad man tillslut väljer att bygga är väl inte klart än, men att det borde ställas krav både på matningssystem och fordonens effektstyrsystem är rätt klart, om det ska finnas radiotystnad kvar att njuta av framöver.
 

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Volvos nya elbil ska heta VoltSvagen! - Nä, tacka vet jag 50 liter 95-oktan i taken på min Renault Clio, som med respektfull körning ger 100 mil miljömässigt bra, även off road. - Batteridrivet eller tråddraget el-trassel efter vägarna göre sig icke bra.. - En framtida miljökatastrof!

/Sven.
 

SM1TDX

Well-Known Member
I Visby byggs sedan ett år en elväg i närheten av flygplatsen. Längs 700m har man fräst ner kvadratmeterstora induktionsplattor för att induktivt kunna ladda provfordon(lastbil+buss) under färd, men jag är mycket tveksam till effektiviteten i detta.
- Plattorna ligger 8cm under ytan + några cm upp till fordonsantennen.
- Fordonet kommunicerar med vägen och varje sändarplatta aktiveras endast när fordonet är nära.
- Hastigheten är 60km/h (16m/s) dvs det tar 0.1s att passera en antenn och 44s att passera hela laddsträckan.
- Varje fordon har 3 mottagarantenner.
- Standard för laddfrekvens verkar vara 85kHz så det blir det nog här, men tveksamt om systemet ger sinus utan övertoner.
- Att fräsa ner laddplattor längs 700m borde vara enkelt och skall enl reklamen gå på ett dygn. I praktiken har vägen varit uppriven sedan förra året...

Mer effektivt vore väl att ha laddplattor vid bussens ändhållplatser, där man står stilla 5-15min och kan sänka en laddplatta eller kontakt? För den som vill läsa mer heter projektet SmartRoad Gotland och tillverkare är www.electreon.com
 
Last edited:

SM4FPD

Well-Known Member
SM0XUN, till skillnad mot för och blanktråd, eller strömförande räls, trådbussar etc så är det tanken att elvägarna skll ladda elbilarna under färd.
Så kan man med batterier och laddning utmed vägen få möjlighet att köra på oeleketriska vägar, fram till kunder, affärer, lastningstationer etc.
Dessutom måste systemet kunna göra möjligt debitering av den som tar ström. Det är ju viktigast av allt.

Jag minns som liten trådbussarna i göteborg. Som radiobilarna på Liseberg.

Det är inte som förr då el användes för att utveckla samhället.
Jag minns när det var tillåtet att med långa bambuspröt haka på kraftledningarna (3 x 380 V) och köra vedkap etc.

85 kHz nämnde någon, men sinus, skillnaden mot att mata fyrkantvåg är enorm vad gäller vekningsgraden.
Men nästan fyrkantvåg med gräns vid exvis 10:e övertonen kanske kan funka.
Och långvåg mellanvåg är väl knappst något för framtiden.

Ang bussar och laddplatser, har för mig att i Karlstad laddar bussarna vid visa hållplatser med sladd, eller med någon form av strömavtagare på taket. Med laddplattor får man kanske mer störningar men föraren slipper göra något, desutom en ny produkt som kan skapa arbeten.

Ja Sven vem gillar inte bensinbilar, visst var SAAB 96:an med tvåtaktare något man skulle vilja uppleva igen. Man är ju uppvuxen med sådant.
Men framtiden kommer ändå att var annorlunda. Även om man har nostalgiska känslor.... kan vi nog inte påverka saken.

Så vi får nog bereda oss på nya typer av störningar.

SM4FPD
 

SM0GLD

Vänsterhänt
85 kHz nämnde någon, men sinus, skillnaden mot att mata fyrkantvåg är enorm vad gäller vekningsgraden.
När spolarna i transformatorns primär och sekundärlindningar är placerade långt ifrån varandra uppstår en mycket hög läckinduktans.
Att försöka köra fyrkant genom den transformatorn fungerar då mycket dåligt. Däremot är ett resonant system nästan oberoende av läckinduktansen. Nu påstås det att man har kommit på en ny utformning för dessa spolar som möjliggör en hög verkningsgrad trots avståndet mellan dessa. Trots detta så låter det som vi får ett läckage, man pratar ju ca 8cm luft mellan spolarna.
 
Top