Är Carolina windom bra?

SA7AZQ

Well-Known Member
Hej
Jag har lite funderingar på att förnya antennparken och ta ner mina dipoler och satsa på en Carolina windom och hänga den ca 10-12m över marken.
Kommer antennen monterad på den höjden att vara bra på 20m och 80m?

Anledningen till att jag vill byta till en Wndom är att jag har en kompis som har en sån monterad och kan ta dx utan problem. Jag har jhu aldrig fått usa eller japan:(
Kan jag göra det med en Windom eller räcker det med att höja mina dipoler så dem kommer en bit upp?

/Kristoffer SA7AZQ
 
Hej
Jag har lite funderingar på att förnya antennparken och ta ner mina dipoler och satsa på en Carolina windom och hänga den ca 10-12m över marken.
Kommer antennen monterad på den höjden att vara bra på 20m och 80m?

Anledningen till att jag vill byta till en Wndom är att jag har en kompis som har en sån monterad och kan ta dx utan problem. Jag har jhu aldrig fått usa eller japan:(
Kan jag göra det med en Windom eller räcker det med att höja mina dipoler så dem kommer en bit upp?

/Kristoffer SA7AZQ

Att din kompis kan fånga lite DX kan bero på hur hans antenn är uppsatt, vilken riktning den är orienterad och det finns andra yttre faktorer som kan påverka. Att du skaffar dig en likadan och hänger upp den som de gamla antennerna ger väl egentligen ingen garanti att just du skulle få samma resultat enbart genom antennbyte.

Jag skulle först råda att kolla din kompis installation, jämför med din egen, kanske dina antenner sitter i "fel riktning" eller för lågt. Prova och experimentera lite med de antenner du har innan du lägger ut pengar på något nytt. En dag så kommer DX även i din logg, det kan jag lova.

På 20 meter är höjden inga större problem, men på 80 strålar det mesta rätt upp, då antennen hänger väl rätt lågt men fungerar bra för trafik inom södra SM, lite Europa. Men vill du öka chansen att fånga DX på 80 bör du sätta ännu högre upp = lägre strålningsvinkel.
 
Last edited:
Hej Kristoffer

Håller med svaret före mitt.

Men...Har du möjlighet att sätta upp en vertikal pinne (läs metspö för 50-60kr)

Jag har dessa till synes mycket enkla antenner på 15 och 20m.
INTE på samma pinne, utan två separata monobanders.

Har stämt av på följande sätt och fått två bredbandiga antenner som går fint.

20m: 300 / 14.2 /4 x 0.95 = en kvartsvågspinne på 14Mhz med trådlängden 5.017m
Samma mått på 4st. radialer som lutar ca. 45grader nedåt. (ha gärna fler radialer)

Lutningen nedåt får jag med att antennen sitter monterad på ett rör.

Skärbräda i plast som monteringskit. Tråd = mellan 3- 1 kvadrat area. Ganska okänsligt)

Vad får du av denna investering?:) En bra antenn som är bredbandig med låg strålningsvinkel (DX) Tyvärr mera sprakande och skräp än en horisontal antenn, men väldigt bra tryck i motstationernas signal som lätt överröstar knastret.

Jag är MYCKET väl inställd till MONOBANDERS nu. HELST vill jag sätta upp en på 40m eftersom det finns metspön på 10m till skapligt pris.

En vertikal till UTAN SPOLE :) Vill ha den redan nu före vintern, men min XYL ville att jag skulle vänta tills våren, ok det får väl bli så då.

Till sist som grädde på moset en likadan på 80m bandet (snyggt på rad)
Tyvärr måste jag ha en spole på detta spö på 12m längd, sätter den ca 2/3 från marken som jag fattat det.

Skall då ha en trådlängd på 19.26m totalt inkl. spolen, samma på radialerna har jag tänkt mig, så att inte mina grannar blir ledsna på mig när jag förankrar dessa radialer på deras tomt.:D

Erland SM6KTC :D :D :D :D :D
 
Jo..helt riktigt !!

Trådlängden i spolen är inte relevant. Spolen ska rätt induktans inte "rätt" längd.

Jodå helt riktigt som du kommenterar.
Men i detta fall har väl längden en viss betydelse ??:)
KTC
 
Funkar kanon

He1 min carolina sitter på 15 meter och loopar ner till 9 meter i den andra änden...ha kört usa å japan, till och men min sambo so är radio amaatör körde japan 5/9 20 db,,,så jag har bara positiva saker att säga om denna tråd,,,,


72 de sa2awo



Hej
Jag har lite funderingar på att förnya antennparken och ta ner mina dipoler och satsa på en Carolina windom och hänga den ca 10-12m över marken.
Kommer antennen monterad på den höjden att vara bra på 20m och 80m?

Anledningen till att jag vill byta till en Wndom är att jag har en kompis som har en sån monterad och kan ta dx utan problem. Jag har jhu aldrig fått usa eller japan:(
Kan jag göra det med en Windom eller räcker det med att höja mina dipoler så dem kommer en bit upp?

/Kristoffer SA7AZQ
 
Detta är ju en ganska gammal tråd men det skadar ju inte att återuppliva den.
Det var jag som startade den ännu äldre tråden "Carolina Windom. Ett skämt ?".

Jag blev väldigt nyfiken på antennen mest p g a den överdrivna reklamen från tillverkaren.
Så i våras så beslöt jag mig för att bygga en windom för 80-10m.

Jag införskaffade lite koppartråd och Klippte till en tråd på 27,5m och den andra 13,5m.

Balunen 4:1 byggde jag enligt en beskrivning jag hittade på internet.
Toroidspolen av typ 4C6 inhandlades på Bhiab för runt 30:-.
Tyvärr lyckades jag inte få på 13 varv 1,5mm2 så det fick bli 12 :rolleyes: antog att det skulle räcka ändå.

Antennen hamnade på ca 12m höjd. (Jag hade hoppats få upp den lite högre menmen)

3m nedanför matningspunkten satte jag en luftlindad RF-choke med ca 20varv RG58.

Ja hur blev det nu då ?
Jag avvek ju lite från byggbeskrivningen med balunen och RF-choken.
Kunde snabbt konstatera att den är mycket "bredbandig" och fungerar bättre än G5RV:n som jag hade haft förut.

Det långa benet pekar rakt västerut och det korta österut.

Endast på 2 band behöver jag använda tunern 30m och 15m!
Det skumma är att det är märkligt tyst på 15m.
Vet inte om det är konditionerna eller om jag fått till någon form av dämpning runt 21MHz.

Den fungerar bra på 30m även om jag måste använda tunern på det bandet.
Körde Antarktis på 30m med 100W det var ju kul.

Mätte upp antennen lite snabbt och nedan ser ni resultatet.
Det roliga är att den fungerar hyfsat på 6m oxo trots att toroiden bara är specad till 30MHZ :)

Jag har ju inte gått vetenskapligt till väga så det kunde vara roligt med lite komentarer på
vad jag borde eller inte borde gjort :cool:

73's de Emil
 

Attachments

  • Swr-mätningSV.JPG
    Swr-mätningSV.JPG
    90,3 KB · Views: 144
Endast på 2 band behöver jag använda tunern 30m och 15m!
Det skumma är att det är märkligt tyst på 15m.
Vet inte om det är konditionerna eller om jag fått till någon form av dämpning runt 21MHz.
73's de Emil

Ja, det är kul att experimentera med antenner.
RF-choke på 20 varv, är det inte i mesta laget? Nu sitter den där ju, så det är väl lite jobbigt att ändra varvtalet. Det skulle annars vara intressant att se om det kan påverka funktionen på 15 och 30m-banden.
Annars ser det oförkämt bra ut SWR-mässigt tycker jag! Skulle kunna tänka mej en sådan antenn, men bara tänka för det är kört med utrymmet hos mej.

/Ingvar
 
Hmm, jag har en 1:6-balun på min. Har du stegmatning eller är min udda?

Bra går den iallafall, helt nöjd :)
 
Med risk för att göra bort mig ska jag dela med mig av min verklighetsuppfattning.
Impedansen ökar väl med antennhöjden :confused:
Då kanske man behöver en större transformator för att få ner impedansen.
Om Impedansen är ca 200 ohm vid 10m antennhöjd så krävs det en Balun 4:1 för att få ner den till 50 Ohm (200/4 = 50)
En antenn som är uppsatt på 20m höjd har kanske en impedans på 300 Ohm.
I detta fallet skulle det då behövas en balun 6:1 (300/6 = 50).
Om din antenn fungerar bra så behöver du nog inte greja med balunen.
If it works don't fix it.
Det finns nog dom på det här forumet som kan förklara det bättre än jag.:cool:

M v h
Emil
 
Back
Top