Är det något jag missar .....

Det är helt nytt som du ser, så nytt att fabriken inte ens monterat ihop det än.....löp och köp! :):):)
 
En ökänd säljare. Han har ett stort antal annonser ute, allt till rena fantasipriser.

73,
Jonas SM5PHU
 
Om nu slutsteget är nytt, varför fattas en täckplåt för en av omkopplarna?
Om nu slutsteget är nytt, varför är den perforerade plåten på ovansidan nedtryckt, som om någon har ställt något tungt på den?
Suck...
SM5OCI Per
 
8875:eek:rna som sitter i är värda sin vikt i guld. Men det går att bygga om till ryska rör GI7B om jag minns rätt.
 
Last edited:
Det är förmodligen brottsligt att särskriva som säljaren gör, men det påverkar väl inte varans värde iofs... det ser dock ut som både botten- och överkåpan är losstagna och ligger uppepå chassit. Att överkåpan är böjd kan bero på att den är avsiktligt formad att sitta "tight" när den är monterad (även om det ser lite överdrivet ut). Att en limmad täckbricka lossnar pga åldrat lim är kanske inte så märkligt; om det nu är "NOS" så kan ju grejen ha några år på nacken.
 
Det var ju ett sånt där på DX-radio för ett tag sedan och hur det gick vet jag ej. Kanske någon vart besviken och vill pröva på nytt.. - Tragiskt ifall någon vill fåna sig eller rent ut sagt larva sig om, inget man vinner sympatier på.. - En leverans kan ju ha gått åt hellvete!?

/Sven.
 
Jag hoppar att kommentera säljaren men man kan ju alltid titta på övriga auktioner från han som ligger ute.
 
Man kan se att sälajren i fråga lägger ut sina saker gång på gång. Många saker har varit ute ett år.
Med helt fel priser. Så de blir nog aldrig sålda.
Ta exvis en liten avstämningsbox, den här: https://www.tradera.com/item/302069/465276796/dentron-impedans-omkopplare-match-box-helt-ny- mycket enkel, två kond och en spole samt ett instrument som varken mäter SWR eller effekt...Underligt namn på artikeln.
Ofta en nolla för mycket i priserna.

Det finns en och annan som försöker sälja på ett litet eget vis.
En annan har massor av optiska saker, alla beskrivs i rubriken med färg, exvi "kikare svart", "kikare röd/silver", trots att bilder tydligt visar färg.
Två små linser kallas ett kikarsikte, så håller han på.

Annars kan man hitta roliga grejer för bra pengar på TRADERA.
Även om beskrivningarna ibland kan vara helt felaktiga.

SM4FPD
 
Kanske säljaren har lovat att sälja bort lite saker, då är ett väldigt högt utgångspris ett bra sätt att inte behöva sälja, men säljaren har i alla fall försökt... Jag kommer själv att praktisera det om YL kommer med kravet att jag måste sluta köpa och börja sälja... ;)
 
Ja, har man skrot så är det bättre att lägga det till återvinning eller deponi! - Då gör man en miljövänlig insatts iallafall..

/Sven.
 
Uppenbart är att säljaren inte har en realistisk bild vad prylarna är värda.
Det är nog så att vi alla är olika i vår herres hage och att säljaren inte har koll på vad som är rimligt pris.
Jag vet att prylarna kommer från en silent key i hans närhet så kanske det finns en känslomässig koppling till varför det är dyrt.
Som sagt, vi är alla olika i vår herres hage och tur är väl det.
 
Här finns en annan annons med helt vansinnigt pris:
https://www.tradera.com/item/340196/465302704/osilloskop-trio-absolut-ny-skick-
Till det priset får man ett mycket avancerat oscilloskop hos exempelvis Electrokit som
är i en helt annan klass - nytt. Ok, oscilloskopet som säljs kanske är i nyskick och det är
säkert användbart för en elektronikpulare. Nån hundring kanske det är värt och den
som verkligen vill sälja sätter ett lågt pris och hoppas på att det i alla fall blir någon
budgivning som kanske trissar upp en aning. Själv har jag både fått och gett bort
betydligt bättre oscilloskop gratis. Man får tänka på hobbyns utveckling. Minns när
jag var i skolåldern med klen veckopeng och fick ett gammalt enkanals Philipsoscilloskop
med runt bildrör.
Vilket lycka! :)
 
Här har vi ytterligare ett exempel från säljaren som tråden startade med.
https://www.tradera.com/item/302069/467213246/2-fm-tranciever-sandar-amator-radio-helt-ny-
Ja helt ny, visst, men en 25 år gammal.... konstruktion.
Den kostade väl 1500 - 2000 kr på sin tid. Såldes ut i rätt stor mängd, med fyndpris på ett SSA årsmöte.
Den har inte 12,5 kHz steg eller den bandbredd vi bör köra idag.
Kanske borde priset ligga omkring 500 kr för att börja få bud.
Han har haft den ute många ggr, i kanske ett år.

Jag har sålt en del saker som hjälp till dödsbo och radioamtörer som inte kan använda sina grejer mer.
Gör man det måste man få den man hjälper att inse att det är ett visst jobb, säljs den skall pangar inkasseras, paket och emballage anskaffas, och man skall köra den till inlämningställen.
Min första fråga brukar då vara: skall vi försöka klämma ut så många kronor som möjligt, även om det tar tid? Eller skall vi sälja den så fort som möjligt? Med kanske inte absolut högsta pris?
Jag brukar tveklöst få svaret att andra frågn skall gälla.
Dock sällan man ser en oöppnad sak, men att prova den noggrannt brukar vara viktigt, liksom att specificera artikeln noga så att köparen INTE kan missförstå vad han köper, annars får man bara ett dåligt omdöme.

Annars kan man få en köpare som söker programvara för att klona eller skapa nya egenskaper, till en 25 - 40 år gamma sak.

Ocilloskop verkar det vara ett överskott på numera.
Kanske inte så många som riktigt inser vad det skall vara bra för med ett sådant.
Till rätt pris är det givetvis ett användbart intrument. Som borde finns hos varje radioamatör.

SM4FPD
 
Fadern sålde radioprylar för x antal år sedan , ej lagt callet på minnet (Smurf) och troligen är de så att han sålde av de han hade kvar i lagret och liknande . Nu mer SK
Detta är troligen sonen (smurf1970).Båda har hållit genomgående fantasipriser på ALLT.

SA7PGB
 
Sånt där kan dom skicka upp till Umeå och Sverker kastar det i tunnan åt dem.. - Hoppas loppisrörelsen kommer igång snart och man kan syna objekten på plats och bjuda därefter.

/Sven.
 
Apropå, fantasipriser, så annonseras för "studiomikrofon" på DX-radio. Det är ingen som använder en sådan i en musikstudio. Kanske i någon annan sorts studio. Samma mikrofon har sålts för ca 150 kr på annat håll, och kan nog finnas för bra pris på andra ställen i Sverige. Om priset inkluderar en kontakt till rätt transceiver så kan det vara mer värt.
 
Dom där nissarna som kör hifi ssb med equalizer och liknande vill nog ha en studiomikrofon.

Fast dom vill nog ha en riktig Neumann.
 
Last edited:
Hur är det med impedansen på dom där Sk studiomickarna passar den till Trancievrar av olika slag eller ?
 
Back
Top