Är det nån som har en MFJ noise canceler?

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Är det nån i Stockholmsområdet som har en MFJ Noise Canceler? Jag funderar på att skaffa en, men man vill ju inte köpa grisen i säcken. Så man kanske kan låna en några dagar?

Kostar inget att fråga... :)

73's

Ulf /SM0NOR
 
Uffe,

Jag har en MFJ-1026 och är mycket nöjd med den. I sin "Low-Band DXing" skriver ON4UN, "A noise-bridge is really the best instrument if you want to cancel out QRM received from nearby sources on groundwave". Du kan läsa mer på Antennas Radios Amplifiers Baluns and Receiving Systems for HF (det går inte att klistra in hela W8JI:s länk korrekt).

Några pekpinnar är också på sin plats:

1. Det tar lite tid att komma underfund med apparaten. En artikel i QTC för några år sedan var skriven av någon som förmodligen inte var riktigt överens med sin. Det mest avgörande verkar vara hur noise-pickup-antennen skall vara beskaffad, t ex hur stor den skall vara och var den skall placeras.

När man därefter provat sig fram till hur kontrollerna skall ställas in - vilket också kan ta en stund - kan resultatet bli rent trolleri. Du kan ofta få bort oväsen helt som tidigare låg på S9-nivå.

2. En Noise-Canceler hanterar en störning i taget. Om du har flera störningskällor i omgivningen måste du välja vilken du vill ta kål på - men det valet är oftast rätt självklart!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
SRS sålde MFJ-1026 en tid.
Många är mycket nöjda med resultatet, andra inte.
Många klarar inte att ställa in den, andra kopplar fel.
De flesta vill att det skall vara gratis att bli av med störningar.

Andra tror att dynamisk brusreducering tar bort störningarna.
Någon tycker att bara DSP:en tar bort några S-enheters störningar så skulle de vara nöjda. Men störningar måste ju tas bort i ett tidiagare skede. Fasningenenheten är ett bra exemplel på detta.

En rätt inställd och installerad apparat kan ta bort S9+20dB störniogar till någon S-enhet utan att påverka nyttosignalen nämnvärt.

Efter att ha fått returer, uppbrända returer och insett att intresset är lågt, liksom kunnandet, att de borde vara gratis och stora röda siffror, har vi slutat med produkten, synd men sant.
Uppbrända och garantikrav, visst går de att koppla fel och då brinner den upp givetvis. men ingen har kopplat fel, (erkänner) utan den brann upp av sig själv.
Normalt går den att sända genom, men inte med PA och bakvägen.

Nej det är tyvärr inte kul att sälja sådana tillbehör.

Men några har nytta av dom i alla fall.

Så Uffe, får du tag på en och lär dig den, och dess funktion, kopplar rätt och lägger ner lite tid, ja då kan du öppna ett fönster ut på banden undan störningarna.

Det finns byggbeskrivningar på nätet, och vi hade väl en tråd om dem här för en tid sedan.

de
Roy
 
Uffe,

Roy har säkert rätt på samtliga punkter, men mest håller jag med honom om det här:

>>En rätt inställd och installerad apparat kan ta bort S9+20dB
>>störniogar till någon S-enhet utan att påverka nyttosignalen
>>nämnvärt.

För så är det faktiskt. Bl a därför att, som Roy också skriver:
>>...störningar måste ju tas bort i ett tidiagare skede.
>>Fasningenenheten är ett bra exemplel på detta.

Sedan vill jag nog också tillägga att jag inte alls fann det svårt att installera den (jag är inte tekniker). Du måste nog bränna upp manualen först för att lyckas bränna upp själva apparaten.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Dock borde ju störningar bekämpas där de alstras, dvs man borde inte acceptera apprater som stör radiomottagning.
Plasma TV, andra TV, ljuskällor med inbyggd hackad späningsomvandlare, hur är det med de nya LED ljuskällorna som har form av en lampa, dvs glaskolv som liknar en glödljuskälla, är det en hackad DC omvandlare som stör i dessa oxo?

Ok nu är vi inne på ett annat spår, men vi dränks ju i störningar.

Tyvärr är det ju svårt att påverka dessa störande saker, och inga myndigheter gör något, däremot alstrar markanden mer och mer störanande produkter.

Kul att du inte hade några propblem med din Rolf.

Men trots allt så går det att koppla fel, göra fel, och bränna upp.
Är det då fel på märkningen av jackarna?
Fel på manualen?
Eller fel på de som gör fel trots detta?

I princip brode en manual vara så beskaffad att ingenting skulle kunna uppfattas på mer än ett sätt, det rätta. Dock vet vi ju att konsten att skriva en sådan är en nästan omöjlig uppgift.
Att använda exvis SI som hjälp tyx inte var populärt. Då msåte ju manualskrivaren vara bekant med internationell standard, och sådant lär man sig ju inte i skolan idag.

Jag tänker på min grästrimmer som jag köpte förra året, det finns femton olika sätt att tolka oljeblandningen till bensinen.
Det står om en avtryckare, men ingenstans finns förklaring till vad avtryckaren är.
Och det där nya ordet för choke, har glömt det nu, varför finns det?
Det finns hela tiden exempel på de allara dåligaste manuelr som med alla fantasi är omöjliga, sen skall dessa översättas av icke fakcfolk.
Vi ser oxo på nyhterna att det finns olika sätt att tolka medicin doseringen för människor och små barn.
ml, procent, mg allt i en salig blandning. Inte konstigt att folk blir sjuka.

Nej en standard vore bra, alla borde ha en som dom sade

de
Roy
 
Det brukar ju stå i manualen - amerikanska manualer - att man tex inte får använd gräsklipparen till att klippa häcken osv, står typ att man inte får använda MFJ´s noise canceler som typ dummy load?

Skämt åsido, jag har själv sett apparaten och vet att om man inte är bra på engelska så kanske det är svårt att förstå hur man kopplar in den, annars har jag bara hört gott om denna produkt, MFJ i övrigt är väl en annan historia.

73 de Bjarne
 
Roy,

Även om vi är en bit ifrån den ursprungliga frågan, tror jag att det här med manualer är väl så relevant just när det gäller MFJ-1026.

Mer allmänt tror jag att 1 och 2 nedan är de mest frekventa problemen med manualer ö h t, i nämnd ordning:

1. Jfr uttrycket, "When everything else fails, try the f****** manual!". Jag tror alltså att folk inte läser manualer särskilt noggrant eller ens ö h t. Och här hittar vi nog det största problemet med just MFJ-1026. För när det "fails", har det ju redan brunnit = ingen återvändo.

2. Illa skrivna manualer och/eller dåliga översättningar etc. Inte ens giganter som Microsoft går ju fria här. I ett vanligt operativsystem översätts t ex "Common files" med "Vanliga filer", fast Bill förmodligen menar "Gemensamma filer", för det är ju vad de är. Men instruxen för MFJ-1026 tycker jag får åtminstone VG.

En som verkar ha lite dåliga erfarenheter av manualer är tydligen vår kollega Figge, jfr QTC No. 5, sidan 50.

73,
Rolf
SM5MX
 
Bjarne,

Då skulle du se japanska manualer! Där står det nästan alltid om en dator, stereo, TV, brödrost etc att man inte får ha den med sig i badkaret, elda under den o s v.

Genom att alltså följa råden i manualerna när jag bodde i Tokyo, fungerade åtminstone datorn, stereon, TV:n och brödrosten alltid perfekt. Det får du gärna tala om för era kunder, Roy!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Back
Top