Är det så här det fungerar med CW?

Antalet amatörer som använder telegrafi minskar ungefär i takt med ålderspuckelns förflytting upp i åldrarna. Allt fler telegraferande radioamatörer faller ifrån av olika anledningar. Några blir för gamla för att orka fortsätta hamra på nyckeln, andra tröttnar på dålig trafikdisciplin och slutar med sin hobby. Det tillkommer tyvärr inte särskilt många nya och yngre förmågor underifrån. De flesta nya radioamatörerna satsar på att skaffa sig mikrofoner eller så chattar dom med varandra på Internet. Sett i ett längre tidsperspektiv kommer kurvan telegrafikunniga radioamatörer förmodligen att sjunka för att sedan plana ut på en betydligt lägre nivå än idag.

Att det upplevs som tomt på telegrafidelarna på våra band idag är både rätt och fel. I "tidsdomänen" har har aktiviteten koncentrerats till veckosluten då alla tävlingarna går. Då samlas alla utövarna likt flugorna på en sockerbit.

Om vi kikar i "frekvensdomänen" så har aktiviteten koncentrerats kring de frekvenser som används av DX-peditioner och för andra happenings. D v s vissa frekvenser är överbefolkade medan andra inte används alls. Samma flugor fast på en annan sockerbit.

Detta kan givetvis också ses som en positiv utveckling då det numera, jämfört med förr, finns gott om plats för genuina telegrafi-QSO av rag chew typ som kan tillåtas pågå flera timmar i streck utan risk att bli utstörda av andra. Det är idag relativt lätt att köra DX med mycket låg effekt av samma anledning. Mycket låg aktivitet betyder lite QRM och hög trivselfaktor. Dock får man ropa fler CQ jämfört med förr men det har vi datorn till och under tiden kan vi göra annat.

Telegrafi är ett av de i särklass effektivaste trafikslagen vi känner till och som kan utövas av nästan alla (som vill) helt utan hjälpmedel. Vill man göra det svårare för sig kan man sänka effekten, välja SSB eller varför inte AM, FM eller t o m NBFM.

Telegrafi är som så mycket annat här i livet. När man väl lärt sig vad de korta och långa betyder och blivit varm i kläderna så inser man också vilka fantastiska möjligheter som finns. En helt ny värld som många nykomlingar aldrig får en chans att uppleva p g a av att dom envist bestämt sig för att inte vara intresserade och hellre lägger tid på att argumentera mot telegrafins unika fördelar istället för att satsa samma mängd timmar på att lära sig eländet och bli en i gänget.
 
Cw

Det ligger kanske lite i det där med att ta på sig lurarna och köra cw när familjen lagt sig, kan kanske bli något när jag blir pensionär, men nu när jag jobbar så behövs det lite sömn ibland. Eql skriver om att lära sig cw och bli en i gänget, inte helt fel tänkt, men det som är synd i det fallet är att gänget krymper sakta men säkert. Och personligen så skulle jag inte gå med i ett gäng som värdesätter mig som människa efter mina cw kunskaper. För mig är amatörradio ett sätt att koppla av, bara sätta sig ner och diskutera något intressant med en god vän eller en främmande människa, ibland något tekniskt och ibland bara lite trevligt "trastugg". När jag var "nybakad" amatör så var jag med på tester och tyckte väl att det var kul. Men det är lite konstig indelning, vi som kör "barfota" kör i samma klass som dom med beamar och slutsteg. Chanserna till en god plasering blir inte särskilt goda om jag kör med en G5RV och 100w, därför tröttnade jag på testkörandet. Amatörradio är för mig en trevlig hobby och inte en livsstil.

Roger
 
Man blir ingen fotbollsspelare för att man sitter på läktaren och skriker. Med i laget blir man först när man lagt ner energi på att lära sig spelreglerna, sprungit sig trött på plan och tränat upp sin förmåga att träffa bollen.

Sak samma är det med telegrafi och contesting. Man kan vara mer eller mindre intresserad av dessa aktiviteter. Många nöjer sig med att se på vad andra gör. Andra slår på stort och går samman ett helt gäng likasinnade för att bygga stor radiostation med stora antenner för att vinna över de små som kör barfota med G5RV.

Det ena utesluter inte det andra och det finns gott om plats för alla.
 
SM7EQL said:
Man blir ingen fotbollsspelare för att man sitter på läktaren och skriker. Med i laget blir man först när man lagt ner energi på att lära sig spelreglerna, sprungit sig trött på plan och tränat upp sin förmåga att träffa bollen.
SM7EQL said:
Jag tycker inte att "G5RV:are" sitter på läktaren och skriker, dom kan säkert spelreglerna lika bra som dig. Men jobb och familj går före. Kanske köper dom en segelbåt för pengarna istället för en mast fullproppad med antenner som alla grannar hatar. Trots det så kanske dom får ut mera av hobbyn än dig. Jag tittar inte nedlåtande på vanliga cyklister bara för att jag sitter på en snabb tusenkubikare. Vi använder hobbyn på olika sätt. Vad som är bäst måste få vara upp till var och en som klarat provet. Du kör säkert inte en Dodge Wiper bara för att du har körkort. Men det går bra att gilla den bilen för det. Men för att återgå till "tråden", skulle jag ha "riggen" stå på och pipa på cw delen hela dagarna så skulle inte min fru bo kvar och mina barn och barnbarn skulle inte hälsa på mig. Det är väl inte så djäkla illa att bara vara lite lagom i sin hobby?

Roger
 
Cw Slopat.

SM7EQL said:
Man blir ingen fotbollsspelare för att man sitter på läktaren och skriker. Med i laget blir man först när man lagt ner energi på att lära sig spelreglerna, sprungit sig trött på plan och tränat upp sin förmåga att träffa bollen.

Nu är det väl så att spelreglerna har ändrats, som alla vet är CW borttaget som krav för att få tillgång till kortvågen. Men nog om detta, det börjar bli änna tjötigt på den här tråden. Men det hör väl till, alla är vi amatörer lika mycket värda.

Tråden handlade om något helt annat!!!

SM6WXA Janne
 
>>>Tråden handlade om något helt annat!!!

Tråden började med ett kortfattat inlägg med en länk till Tradera där en Telereader auktioneras ut och i ett senare inlägg från samma författare en text som jag tolkar som att författaren anser att "gamla radioamatörer" fuskar om dom använder datorn för att sända telegrafi eller en Telereader för att läsa vad andra sänder. Är det inte upp till var och en att använda de hjälpmedel som står till förfogande? Vari ligger fusket och vem skulle ha ont av detta?
 
Hjälpmedel

Det är helt upp till var och en att använda de hjälpmedel man vill för att utöva sin hobby. Något ”fusk” menar jag inte att det är, bara ett lättare sätt att genomföra ett QSO. Precis som Macron i PSK är ett lättare sätt att slippa skriva alla meningar. Precis som ett slutsteg minskar antalet anrop vid en pile-up. Precis som en beam underlättar liksom en genomträngande mikrofon osv. För att inte tala om DX-Cluster, som för vissa är som ett skällsord, medan vissa inte skulle klara sin hobby utan det. En del vill ha datalogg för att se exakt vilka band, länder osv man kört, medan andra nöjer sig med papperslogg. Att kalla det ena eller andra för ”fusk” vore verkligen fel, eller hur? Det är helt enkelt olika sätt att utöva sin hobby, tycker jag.

Skillnaden, som jag ser det, är att alla berättar gärna om de ovan nämnda hjälpmedel man använder, men jag har aldrig hört någon säga att han använder sig av en Telereader/sändare som hjälpmedel. Det verkar som om det är lite mer ”skämmigt” att använda just det ”hjälpmedlet”. Jag har också uppfattat (rätt eller fel?) det som om många amatörer tycker det är lite ”finare” att kunna/vilja använda CW framför SSB.
Det måste ju, om man använder sig av en Telereader fullt ut, vara betydligt lättare att köra QSO:n med CW än med SSB. Sen är det upp till var och en om man vill använda den till bara anrop eller både sändning/mottagning.
Hur många Telereaders/liknande som finns ute i stugorna får vi nog aldrig veta ….

Det finns plats för alla sätt att utöva hobbyn, alla hjälpmedel som finns och det viktigaste är väl att vi fortsätter utöva hobbyn. Var och en gör som man vill, utan pekpinnar om än det ena, än det andra. Tänk om amatörer skulle ägna sig åt ett enda trafiksätt, på ett och samma frekvensband, vilket kaos!

Man kanske skulle skaffa sig en Telereader eller moderna dataprogram och utöka sitt DXCC med ännu ett trafiksätt….

73 de Janne RADIOKOMMUNIKATÖR
 
Last edited:
SM7EQL said:
>>>Tråden handlade om något helt annat!!!

Tråden började med ett kortfattat inlägg med en länk till Tradera där en Telereader auktioneras ut och i ett senare inlägg från samma författare en text som jag tolkar som att författaren anser att "gamla radioamatörer" fuskar om dom använder datorn för att sända telegrafi eller en Telereader för att läsa vad andra sänder. Är det inte upp till var och en att använda de hjälpmedel som står till förfogande? Vari ligger fusket och vem skulle ha ont av detta?
Bengt!
Som du vet finns det en massa amatörer som skall ha allt utan att ha gjort en mot prestation.Den glädjen som man kände den dagen man avlade Cw provet (på handpump)
går inte att beskriva, nu kunde man räkna sig till de stora grabbarna.
Tyvärr så går ju dagens amatörer miste om detta, förresten amatörer???? det är väl ett felaktigt utryck, många av de som är aktiva idag kan säkert inte ens Ohm`lag, man kan höra på banden att man KÖPT sig en G5RV.
Vart är vi på väg? kan man inte ens räkna ut en antenn? De skulle nog börja med frimärken istället.
Det som Roger skriver att alla är lika värda!!! Nej det stämmer inte de som kan telegrafi och är aktiva på den moden kan ju faktiskt mer än de som inte kan CW vilket ger ett mer värde eller hur.
Nej back to the old days,med skriftliga prov där man fick redogöra för hur en sändare resp mottagare fungerar och är uppbyggd. Och sist men inte minst det största felet som någonsin gjorts var när man tog bort CW kravet för KV.
Om ni undrar varför jag tycker så,,,, JA fundera ett tag.
// Lasse SM4IVE stolt innehavare av A cert
 
Hej Lars sm4ive!
Det var faktiskt inte jag som skrev att vi alla var lika mycket värda, men det spelar ingen roll, för egentligen tycker jag det också. Att du skulle vara en bättre amatör än någon annan pga. dina cw kunskaper tycker jag verkar fånigt. Det är inte cw kunskaperna som avgör Lars. Det trodde jag att du tagit till dig vid det här laget. Det gäller att kunna bedriva sin hobby tillsammans med nya och gammla vänner, kunna uppträda trevligt och positivt på banden. Att visa sina kunskaper i cw på en frekvens som redan är upptagen av goda vänner som pratar ssb är sannerligen ingen merit, men tyvärr ganska vanligt förekommande. Och att dom kör bra cw visar ju att det inte är en nykomling "som katten släpat in". Hur förklarar du det fenomenet Lars SM4IVE? Och du Lars, i dagens prov ingår det hur sändare och mottagare är byggda. Visserligen på ett ganska enkelt sätt, men det var ju ganska länge sedan man kunde löda i sin rigg utan specialutrustning. Uppdatera dina kunskaper innan du ger dig på alla nya amatörer. Koppla av och ge dom en chans!

Roger
 
Last edited:
Efter att ha läst igenom denna tråd så slås man av flera saker, jag tänker dock hålla mig till amatörradion, då det är just detta som detta webforum är avsett för, och i korthet nämna följande.

Amatörradion är en teknisk hobby, och i denna ingår telegrafi, då detta är ett tekniskt sett mycket intressant trafiksätt. Man kan med enkla medel bygga en sändare för telegrafi, telegrafi tar upp en mycket liten bandbredd, telegrafi gör att man kan upprätthålla kontakt även med mycket liten effekt, osv. osv. Telegrafin har alltså teknsika meriter som gör den intressant än i denna dag.

Telegrafi är alltså definitivt inte omodernt, snarare tvärt om. AM däremot, för att ta ett annat exempel, kan anses omodernt, detta på grund av att det finns tekniskt sett bättre alternativ, nämligen SSB. Däremot kan AM av nostalgiska skäl vara intressant.

73 de Lars, sm6rpz
 
Bra Exempel

SM4IVE skrev: "Tyvärr så går ju dagens amatörer miste om detta, förresten amatörer???? det är väl ett felaktigt utryck, många av de som är aktiva idag kan säkert inte ens Ohm`lag, man kan höra på banden att man KÖPT sig en G5RV.
Vart är vi på väg? kan man inte ens räkna ut en antenn? De skulle nog börja med frimärken istället.
Det som Roger skriver att alla är lika värda!!! Nej det stämmer inte de som kan telegrafi och är aktiva på den moden kan ju faktiskt mer än de som inte kan CW vilket ger ett mer värde eller hur".

Här har vi just ett exempel på en av de som tycker sig vara förmer än vi andra, just för att han säger sig vara bra på CW. Bra exempel på vad jag menade.

SM6WXA Janne RADIOKOMMUNIKATÖR
 
Last edited:
Janne -WXA skrev :
"jag har aldrig hört någon säga att han använder sig av en Telereader/sändare som hjälpmedel. Det verkar som om det är lite mer ”skämmigt” att använda just det ”hjälpmedlet”."

Jag tror att Janne behöver läsa lite mer teknikhistoria om han vill driva debatten såsom det första inlägget skrevs. Att använda en "Telereader" idag när "alla" har en dator med ljudkort verkar långsökt. Enda anledningen att idag köra med en Telereader är rent historiska, ung. som att köra med "båtankare".

Det enda "skämmiga" med att köra med en telereader är möjligtvis att det kan avslöja att man inte har råd att köpa en vanlig PC, men då kan man inte heller deltaga i detta forum.
Så som vanligt startar Janne en tråd och missar totalt att följa upp debatten.

Undrar om jag skall skämmas nästa gång för att jag har en extra vikt på min Harlösa så den inte sänder fortare än att jag hinner röra på handen, det om något måste väl räknas som fusk. Med jannes logik måste det finnas massor av CW-kunniga amatörer som känner sig skämmiga med extra vikter på sina mekaniska buggar efter som det aldrig hörs att någon pratar om extravikter.
Det kan dock vara så att det endast är jag som har vikter på min Harlösa, följdaktligen finns det inget intresse att diskutera något som inte finns, men den möjligheten verkar inte Janne förstått.
 
Är alla amatörer lika mycket värda (som radioamatörer)? Nej, det tycker jag inte. Amatörradio är ju faktiskt en hobby som handlar om: "Icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte".
Det finns amatörer som aldrig "kommit till skott" och kört radio. De har tagit cert, men sedan fått andra intressen. Jag kan omöjligen se att dessa amatörer är "lika mycket värda" som de hängivna utövare som lägger en stor del av sin fritid på hobbyn. Ju större kunskaper i teknik och kommunikation, desto högre värde. Kunskaper i telegrafi ger självklart pluspoäng.

Jag har provat diverse datorprogram för att ta emot telegrafi, men konstaterat att det funkar inget vidare. Det är ett rent elände att få programmen att klara av att läsa telegrafin. Minsta störning, frekvensdrift eller QSB-dal och datorn tappar tråden, samtidigt som man utan besvär kan läsa signalen med bara hörseln.

När jag tog cert (T-cert) så tordes jag knappt kalla mig för radioamatör. Det var ju nästan pinsamt att inte kunna telegrafi. Därför såg jag till att lära mig detta så fort som möjligt. När jag sedan fick mitt A-cert så tog det nog två år innan jag kopplade in en mikrofon till kortvågsriggen. Men den stoppades snabbt ner i lådan igen. Det var inte alls lika roligt att köra SSB.
Idag finns mikrofonen framme igen. När det är bra signalstyrkor går det ju ganska OK även med SSB. Men det är betydligt roligare att köra den där svaga CW-stationen som ligger långt nere i bruset.

Själv tillhör jag nog gruppen fuskare. Jag har alltid kört med bugg, men skäms inte så mycket för det.
 
Det var ju en intressant infallsvinkel i ett känsligt ämne TJC. Man kan tänka sig X-antal radioamatörer där vissa individer bidrar till hobbyns fortsatta utveckling genom att bedriva tekniska experiment och som kommer andra till del. Denna grupp är definitivt "mer värda" för hobbyn och för andra radioamatörer än den grupp bråkstakar som vi lyssnat på i samband med BS7H DX-peditionen och som med berått mod störde radiotrafiken och förstörde för andra. Dom sistnämnda fridstörarna saknar värde för hobbyn.

De amatörer som parasiterar på amatörradiofrekvenserna ENBART för att kommunicera för själva pratandets skull och som inte intresserar sig för vare sig vågutbredning eller radioteknik torde inte tillföra hobbyn något "av värde" så som definitionen av amatörradio lyder. För denna typ av kommunikation passar mobiltelefon eller Internet chat bättre.

Ute i arbetslivet finns också folk som är "värda mer" än andra. Exempelvis den som har skaffat sig en god genuin utbildning och tillika har viss erfarenheter av det han eller hon skall jobba med är avgjort "mer värd" för en arbetsgivare än den som saknar utbildning och kanske inte haft något jobb.

Jag tror att roten till det onda är att det i Sverige är fult att vara bra, liksom det är fult att tjäna pengar genom hederligt arbete. Lotterivinster är OK och så länge man är "lagom" inte har för stora antenner, för bra radioapparater, kör för snabb CW och inte sticker ut ur bruset så är allt frid och fröjd. Är det inte här skon klämmer säg?
 
HEAR HEAR!:)
DEt är troligen den lilla svenska avundssjukan som är den bidragande orsaken, samt
mycket mindervärdighetskomplex de VILL så gärna kalla sig riktiga amatörer men vet innerst inne att utan CW kan de aldrig bli en i A laget utan får spela i B laget, och det känns inte bra.
Men de flesta oberoende av ålder och handikap kan lära sig CW om man VILL:rolleyes:
det tar bara olika lång tid.
Det är synd om dagens amatörer som går miste om alla spännande vågutbredningar som förekommer på olika band, där just cw`n är det ultimata kommunikations sättet.
Tänk vilken känsla att sitta och ropa cq på 2 m under ett starkt norrsken och få svar från en UA4 eller en UA9 då får man payback på all tid man laggt ner på att träna cw.

SÅ kör mer CW
 
Avslutande Inlägg

SM7MCD skrev: ”Så som vanligt startar Janne en tråd och missar totalt att följa upp debatten.”

Nej, det stämmer inte alls. Jag har noga läst alla inlägg och lärt mig massor, både om människor och cw-teknikens mysterier. Om jag inte ställt frågan i början av tråden, hade jag inte fått läsa alla svaren.
Att jag inte håller med alla är en annan sak, som nån skrev i ett av inläggen, man måste inte tycka lika i allt, då behövdes inte några debattforum. I nästa debatt kanske en del av oss tycker lika??

Jag har följt upp debatten och fått vissa av mina tankar bekräftade, bl a att det finns amatörer som på fullt allvar tycker att de är förmer än de som inte använder sig av cw i hobbyn.
Man lär så länge man lever, heter det och var och en utöver sin amatörhobby som man vill, har tid och råd till, inte som andra tycker man ska göra.

Nu lämnar jag den här tråden och tackar alla för en lång och givande diskussion och övergår till en annan hobby jag har. Det gäller att meka med och ta en tur ibland på min veteran-mc (en Zündapp KS100) och veteranmopeder (två Zündapp Sport Combinette).
Inte heller där är jag eller blir fullärd, jag lär mig hela tiden nya saker i takt med renoveringarna.
Och precis som i amatörhobbyn, finns det många som kan mer. Både per telefon och mail kan jag kontakta mer kunniga och få råd och tips. I något annat fall kan jag hjälpa till med det jag kan.
Så är hobbyn för mig. Att jag inte p g a krämpor orkar åka de trevliga moped/mc-rallyn som finns, tycker jag är synd, där går jag miste om mycket i hobbyn. En lite kortare tur vissa dagar får jag nöja mig med.
Jag har plockat isär mopeder sedan 15-årsåldern och tycker mig kunna en del. Men för den skull se ner på den som köper färdigrenoverat och ”bara” åker på sitt veteranfordon och tycker det är kul, det gör jag inte. För mig är den personen lika mycket värd i sitt intresse och hobby.

SM6WXA Janne RADIOKOMMUNIKATÖR
 
Last edited:
SM6WXA/Janne said:
SM7MCD skrev: ”Så som vanligt startar Janne en tråd och missar totalt att följa upp debatten.”

Nej, det stämmer inte alls. Jag har noga läst alla inlägg och lärt mig massor, både om människor och cw-teknikens mysterier. Om jag inte ställt frågan i början av tråden, hade jag inte fått läsa alla svaren.
Att jag inte håller med alla är en annan sak, som nån skrev i ett av inläggen, man måste inte tycka lika i allt, då behövdes inte några debattforum. I nästa debatt kanske en del av oss tycker lika??

Jag har följt upp debatten och fått vissa av mina tankar bekräftade, bl a att det finns amatörer som på fullt allvar tycker att de är förmer än de som inte använder sig av cw i hobbyn.
Man lär så länge man lever, heter det och var och en utöver sin amatörhobby som man vill, har tid och råd till, inte som andra tycker man ska göra.

Nu lämnar jag den här tråden och tackar alla för en lång och givande diskussion och övergår till en annan hobby jag har. Det gäller att meka med och ta en tur ibland på min veteran-mc (en Zündapp KS100) och veteranmopeder (två Zündapp Sport Combinette).
Inte heller där är jag eller blir fullärd, jag lär mig hela tiden nya saker i takt med renoveringarna.
Och precis som i amatörhobbyn, finns det många som kan mer. Både per telefon och mail kan jag kontakta mer kunniga och få råd och tips. I något annat fall kan jag hjälpa till med det jag kan.
Så är hobbyn för mig. Att jag inte p g a krämpor orkar åka de trevliga moped/mc-rallyn som finns, tycker jag är synd, där går jag miste om mycket i hobbyn. En lite kortare tur vissa dagar får jag nöja mig med.
Jag har plockat isär mopeder sedan 15-årsåldern och tycker mig kunna en del. Men för den skull se ner på den som köper färdigrenoverat och ”bara” åker på sitt veteranfordon och tycker det är kul, det gör jag inte. För mig är den personen lika mycket värd i sitt intresse och hobby.

SM6WXA Janne
Tack Janne .
Tycker vi släpper det hela och går vidare i livet 73 Lennart sm4cjy
 
Det låter bra att vi lägger ner en tråd som känns hopplös. Elittänkande känner jag igen, men det hände ju inte i Sverige utan i Tyskland. Det är beklämmande att läsa eql:s inlägg om att någon skulle vara så fantastigt bra bara för att han har haft råd att utbilda sig. Utan gräsrötterna som kämpar så kommer inte "eliten" någon stans. Samma med amatörradion, utan nya friska fläktar inom hobbyn så dör den tyvärr. Cw känns för många som opersonligt och tråkigt. Tänk om alla skulle kämpa för den svartvita tv:n bevarande. Nej titta framåt och ta till dig det som just du tycker är spännande inom hobbyn. Då kan hobbyn utvecklas till något bra. Jag tycker det är komiskt att läsa SM4IVE:s inlägg om hans högtidskänsla när han läser en cw signal långt nere i bruset, lycka till med det Lars. Men för guds skull, låt oss andra njuta av lite go stark ssb signal. Det är som jag tidigare skrivit, bara en hobby, inget annat

Roger
 
Återigen så ser man att det finns personer som inte förstår vilken slags hobby amatörradio är. Amatörradio är en i grunden teknisk hobby. Vi har genom prov visat att vi kan radioteknik som vår myndighet anser vara adekvat för att vi ska kunna hantera de friheter vi har. Frihet såsom att fritt välja frekvens, trafiksätt, effekt upp till en viss maxeffekt (luddigt beskriven i våra bestämmelser för amatörradio), samt även bygga och använda egen utrustning.

Tyvärr har utvecklingen på senare tid varit att dra ned så mycket på kunskapskraven att man numer kan bli radioamatör på korta kurser bestående av två veckoslut. En utveckling ivrigt påhejad av vissa personer inom och kring de styrande i SSA.

Tyvärr innebär denna utveckling att hobbyn amatörradio är hotad, och kanske på väg att bli något helt annat. Risken är stor att de privilegier vi har tas ifrån oss, och att vi kommer att få hålla till godo med godkända utrustningar, kanske ERP-krav, och andra begränsningar.

Är man inte intresserad av radioteknik, dit tex telegrafi faktiskt hör, då det är ett tekniskt sett intressant trafiksätt, så finns det andra hobbys som kanske passar bättre, tex privatradio som inte alls har samma grund som amatörradion. Där är det bara att köpa en rigg och börja "hojta" i mikrofonen.

I den tekniska biten av vår hobby så ingår naturligtvis att då och då använda hjälpmedel. Att tex använda en gammal Telereader för att dekoda telegrafi, eller att bygga en egen dekoder, är naturligtvis inte fusk, vilket vissa debattörer vill påskina, utan enbart att använda ett hjälpmedel. Precis som bugg kontra handpump, eller att använda eller inte använda "speech-processor, osv.

Förhoppningsvis så kan vi stoppa den utveckling som sker, innan amatörradion utvecklas till något annat än amatörradio...

73 de Lars, sm6rpz
 
Roger said:
... Jag tycker det är komiskt att läsa SM4IVE:s inlägg om hans högtidskänsla när han läser en cw signal långt nere i bruset, lycka till med det Lars. Men för guds skull, låt oss andra njuta av lite go stark ssb signal. Det är som jag tidigare skrivit, bara en hobby, inget annat.
Radioamatören bakom den svaga CW-signalen kanske tycker det är lagom komiskt om ingen orkar lyssna nere i bruset och besvära sig att svara. Han/hon kanske rentav saknar alla möjligheter till någon annan utrustning. Tänk om det blir just ett sådant QSO som du minns resten av livet och motiverar dig att fortsätta med hobbyn.

Med den kommentaren ber jag att få lämna tråden.

73 / Göstha
 
Back
Top