Är det så otroliogt bråttom?

SM4FPD

Well-Known Member
Jag brukar ha passning på 28,5 MHz och plötsligt ropade en GXZZZ station CQ. Jag bestämde mig för att svara honom.
GXZZZ från SM4FPD
Han kom tillbaka med andan i halsgropen och sade hej Roy du är 59 ooooover
Han visste redan vad jag heter, och sade bara 5 ord.
Hade han internet och slog upp mig, och varför berättade han inte vad han heter.
Sen blev det 73 tnx QSO och bye bye.

Jag som hade tänk mig ett trevligt QSO och utväxla anlägggning, WX, antenn etc.
Och träna lie språk.

Den fortsatte han att ropa CQ till konditionerna lade sig.


Det var roligare förr, när man hade tid att prata lite.
Visst hade det varit kula tt veta vad han heter och var han bor, ne kanske man skall slå upp det.....
kanske hans anläggning finns beskriven på hans hemsida? Och vädret går väl att ta reda på annat vis.
Det var roligare förr, när man hade tid att prata lite.

Vad tycker ni andra är det så jävla bråttom vid QSO?

de
SM4FPD
Roy QTH KIL using 706 on ten meter and diple oooooover
 
Jag håller med. Det är lite väl mycket internet"fusk" tycker jag. När det slås upp.
För godkänt QSO ska man väl utväxla anropssignal, signalstyrka och QTH.

Visst förstår jag att man vill utnyttja condsen, men det blir lite väl krystat ibland.

Balans i allt är bra..

Bara mina funderingar.

73 de Kai/SM0RCL
 
Utnyttja vågutbredningen, ja visst Kai, men ett långt QSO är väl intressantare ur vågutbredningstekniskt perspektiv.
Inte antalet tänkbara QSO per öppning.
I alla fall tycker jag så.
Roligare att ha en lång kontakt vid en öppning än massor av korta tveksamma.
Givetvis är vi olika och skall respektera detta, men någon form av stressmitta har brett ut sig.
eller?
de
Roy
 
Välkommen till verkligheten Roy. :D :D :D

Du får väl göra som jag gjort.

1/ Släng ut alla moderna apparater ICOM YAESU etc.

2/ Börja om från ruta noll. Bygg ihop en helt egen station eller använd någon modifierad surplussändare. Det måste inte vara en rörsändare utan transistorer duger de också.

3/ Förse sändaren med en aning chirp och låt den driva en smula. Si så där 10% brum på bärvågen är också bra för att väcka uppmärksamhet.

4/ Ropa CQ på telegrafi (eller för all del AM) och du skall snart upptäcka att du får många svar från en mycket selektiv grupp radioamatörer. De som själva kör eller kört med liknande sändare behäftigade med små kluriga finesser som chirp, frekvensdrift eller kanske en skvätt nätbrum.

Jag har praktiserat denna typ av amatörradio under några år nu och är helnöjd med mina resultat. När jag berättat att riggen består av (just nu idag) mottagare BC348-P, sändaren är en Command Set BC 458A 80 watt ut till en dipol 28 m över marken etc så blir detta ofta ingången till ett riktigt och lite längre samtal där min motstation minns dessa apparater eller berättar om sina egna hembyggen eller mer moderna experiment. Motstationen fattar att jag är intresserad av klassisk radioelektronik och inte bara är ute efter snabba meningslösa QSO och QSL-kort.

Att få veta av sin motstation att denne kör med t ex en IC756PROII är helt ointressant information i en direkt jämförelse eller hur. Var och varannan kör ju med dessa standardapparater som alla sett till leda och redan känner till. Jag kör en Volvo V70....och grannen har en Skoda so what. Är du intresserad att veta detta?

Jag tror att hemligheten till meningsfull radiokommunikation i det stora hela ligger i att filtrera bort allt brus och med finurliga metoder slänga ut vassa krokar som rätt sorts fiskar nappar på. De fiskar man vill ha tag på.

Från tid till annan svarar någon spjuvert som klagar på min fina CW-ton och irriterar sig på att min sändare driver kanske 100 Hz under några minuter. Då vet jag att vederbörande inte delar mina intressen och jag ser snabbt till att avsluta förbindelsen och fortsätta med det jag tycker är kul.

/Bengt
 
Jag håller med, visst är det tråkigt med dessa korta QSO. Är det en trend månne? Jag lyssnar betydligt mer än jag pratar och även då är det störande tråkigt med dessa 30 sekunders QSO:n. Ibland har jag tur och hittar en frekvens där radioamatörer utbyter information och kunskap. Kanske någon till och med beskriver vad han har byggt, och då kan det bli riktigt intressant.

Det kanske är dags att dela in banden, inte bara efter modulationstyp utan också efter QSO-typ. Trastuggarna i ena bandkanten och snabbpratarna i den andra :D

Kan någon vänlig själ förklara varför man fyller loggen med snabb-QSO? Är det något speciellt syfte eller bara att det är kul om den är tjock (vilket också är helt okej)?

/Arne
 
Last edited:
Jag håller med Bengt.
Men vill man forska lite i själv vågutbredningen och dess mekanismer så är det ju kul att prata en stund och se vad som händer. Antalet QSO har då inget värde, tycker i alla fall jag.
det brode finnas någon Q-förkortning för short QSO respktive long QSO, ex CQL (allmänt anrop för långprat, long QSO)eller CQS (allmänt anrop för snabbis, short). Men det är väl att begäöra för mycket.
Att bryta trenden för den som vill köra snabbisar, och börja prta om antenner väder etc känns inte bra.

Men visst styr man väl själv om man bara vill.

Lyssna är kul och längre mer meningsfulla QSO finner man att lyssna på utanför amatörbanden numera, 27,555 MHz kanske.

Bengt, kul tips med chirp, drift, etc, skall förmedla detta som ett tips till ICOM Jpn, man kunde sätta på en knapp för "old style signal" på riggarna. OLD STYLE, skulle då innebära 50, 60, 100 eller 120 Hz valbart brum, Chirp, drift och kanske brus på tonen. Manual för hur detta används rent praktiskt ber vi Bengt om.

Själv har jag en SET-19 som väntar på att husse skall släppa på en strid ström av elektroner genom den. Att den står och längtar, det syns verkligenpå dess sorgsna ögon. Får bli när vi får tid. Och då blir det ju som Bengt säger, Kul som det var förr. Hur får man ur tummen och gör det?

de
Roy
SM4FPD
 
Jag håller med, visst är det tråkigt med dessa korta QSO. Är det en trend månne? ...

Jag är nog rädd för det! Ber att få citera min berättelse från en tidigare tråd:

... Omkring 1969 ... En kväll blev jag varse en jättepileup på SSB - jänkare ropade i munnen på varandra på en W/MM-station. Jag inväntade lägligt tillfälle och anropade en enda gång. /MM-stationen kom tillbaka och bad mig vänta en stund medan han hämtade en kopp kaffe. Sedan kom han tillbaka - en telegrafist på ett lasarettsfartyg utanför Vietnams kust - och vi hade minst en kvarts trevlig pratstund som omväxling till alla hans 15 sekunders-QSO:n. Därpå hälsade han "godnatt, sov gott" och drog ur proppen! ...

Gissa om det sedan utbröt världens kakalorum på andra sidan pölen!

Undrar förresten om något pile-up-objekt i våra dagar skulle komma på tanken att göra något liknande. Å andra sidan blev han väl omedelbart utfryst av "fina gänget" och från alla DX-Cluster om han vågade sig på att försöka ...

/ Göstha
 
FPD skrev; ".....OLD STYLE, skulle då innebära 50, 60, 100 eller 120 Hz valbart brum, Chirp, drift och kanske brus på tonen. Manual för hur detta används rent praktiskt ber vi Bengt om."
----------

Beträffande brusig CW-ton så har ju ICOM redan infört den finessen i form av ett välkänt typfel med dåliga trimkondensatorer som gör att syntesen tappar låsningen i vissa halvgamla modeller. Gissar att nyare apparater inte lider av samma problem.

Förmodligen lyssnar inte ICOM-fabriken på dina förslag om special features som OLD STYLE funktioner då det säkerligen skulle innebära en kraftigt minskad försäljning till de vanliga "köpeamatörerna". Eller vad tror du helt ärligt?

De radioamatörer som f n inte har några hembyggen eller antika surplusmaskiner att ta till för att finna likasinnade kan ändå vara med. Det går ju utmärkt att lyssna med öppna öron och på så sätt identifiera de förmågor som sätter värde på innehållsrika radioförbindelser, gillar att prata om radio, eller något annat ämne vad som helst. Notera anropssignalerna i en "vitlista" eller ropa upp dom direkt.

Som de flesta andra, lyssnar jag betydligt mer än jag sänder. Om jag hör en chirpande svagt drivande station stannar jag alltid upp och lyssnar extra noga. I de flesta fall är det en någon som byggt en egen sändare eller kör med gamla grejor som renoverats eller lever på övertid.

Våra intressen växlar ständigt och som svar till NFT om meningen med så många korta QSO som möjligt på kortaste möjliga tid så kan jag berätta att det är störthäftigt med högt tempo när man väl sitter där och fastnat ordentligt i smeten. För inte så länge sedan körde jag både contest och var ute på DX-peditioner där mängdkontakterna stod i centrum. Jag har därför full förståelse för de som tycker det är kul. Men till slut kommer man till en punkt där man blir mätt och kanske inser vad man håller på med på ett djupare plan. Kanske är innehållet och djupet i hobbyn viktigare än att bara sprätta runt på banden som ett torrt skinn.

Att dela upp banden i kort- och långpratare vore bra. Låt av börja med att avsätta några kHz av varje amatörband för klassisk amatörradio där radiotrafiken kan avvecklas i ett lugnare tempo och där det finns plats att diskutera de komponenter i form av motstånd och kondensatorer som sitter dolda bakom frontpanelerna i våra radioapparater. De som vill köra med gammal junk kan göra det och de som vill använda sina plastradioapparater får givetvis göra så. Det ena utesluter inte det andra.

/Bengt
 
nu när vi ändå pratar 28 MHz

Hej

Nu är jag äntligen QRV mm denna f d SM7:a som nu mera är SM2:a i KP07MV, min fråga är om det finns önskemål om 28 MHz beacon uppe från norr ? ( se mitt inlägg i nyheter om fyrar ) , jag har fått äran att ta över styret för rymdbolagets radio klubb och vill nu verkligen aktivera denna med tanke på utr. vi har och QTH.

Så min fråga är om det finns önskemål om en 28 MHz fyr ?


73 de SM2UHF - SK2CP

Lasse

ESRANGE APRS Server - Offline
 
Hej

Nu är jag äntligen QRV mm denna f d SM7:a som nu mera är SM2:a i KP07MV, min fråga är om det finns önskemål om 28 MHz beacon uppe från norr ? ( se mitt inlägg i nyheter om fyrar ) , jag har fått äran att ta över styret för rymdbolagets radio klubb och vill nu verkligen aktivera denna med tanke på utr. vi har och QTH.

Så min fråga är om det finns önskemål om en 28 MHz fyr ?


73 de SM2UHF - SK2CP

Lasse

ESRANGE APRS Server - Offline

JA!!!! visst vill vi ha en 28Mhz fyr i SM2!!!

jag tidigare haft en 28Mhz fyr i norra SM3, nu är det bara den i SM0 är igång samt och SM5(?) - har en del 28Mhz fyrdelar kvar.
 
JA!!!! visst vill vi ha en 28Mhz fyr i SM2!!!

jag tidigare haft en 28Mhz fyr i norra SM3, nu är det bara den i SM0 är igång samt och SM5(?) - har en del 28Mhz fyrdelar kvar.

Ska kolla med fyr kordinator vilken frekvens som är ledig, frekvens generator har vi som vi kan låsa mot vår atomklocka (6 o 2 meter är låsta mot denna), antenn och slutsteg får införskaffas.

Alla förslag osv , maila sk2cp@ssc.se eller sm2uhf@kiruna.cc

Har även 50 watt TWT och fyr utrustning för 10 GHz men kanske för långt norrut ;)

// 73 de SM2UHF Lasse

QRV dagligen 14.250 MHz SSB
 
Ska kolla med fyr kordinator vilken frekvens som är ledig, frekvens generator har vi som vi kan låsa mot vår atomklocka (6 o 2 meter är låsta mot denna), antenn och slutsteg får införskaffas.

Alla förslag osv , maila sk2cp@ssc.se eller sm2uhf@kiruna.cc

Har även 50 watt TWT och fyr utrustning för 10 GHz men kanske för långt norrut ;)

// 73 de SM2UHF Lasse

QRV dagligen 14.250 MHz SSB

mailat 2ggr
 
Back
Top