Är det tillåtet

SA0BTA

Active Member
Hi folks!
Jag bor vid en vändplan och på andra sidan vändplanen står ett par mycket höga tallar, som skapta att mottaga min planerade long-wire. Min xyl hävdar att det inte kan vara tillåtet att spänna en antenn över vändplanen - kommunal mark - från vår villa till en av dessa höga, förtjusande tallar.
Hur är det med den saken?/Bertil
 
Förmodligen inte. Blir nog livat om tråden trillar ner och trasslar in sig i någon/något.

Men, rent juridiskt vet jag inte.

/AZY
 
Min xyl hävdar också en massa som oftast endast är känslomässigt grundat:D

Lycka till med antenndragningen.

/Micke
 
Jag har mina trådar fästa i vad jag tror är kommunal mark men de passerar inte över annat än gräsmatta. Träden står i en park som ligger invid huset. Man får gå ut på natten när man skjuter upp sina trådar så att man inte råkar träffa någon med sin vikter dessutom slipper man då dumma frågor från förbipasserande!

Det måste finnas någon form av reglering angående minimihöjd för ledningar som korsar vägar, antingen på statsnivå eller i kommunala regelverket.

Vad som är viktigt med antenninstallationer är att kolla upp att försäkringen gäller annars kan det bli dyrt.
 
Last edited:
Om jag inte minns fel är regeln 4,5 meter över mark. Jag tror det gäller telefonkablar, 230/400v elkabel (alltså en gummisolerad kabel) etc. Undantag är naturligtvis blanktråd som för livsfarlig spänning.

Jag är som sagt vad osäker. När jag byggde hus för 32 år sedan nämnde grävmaskinisten detta mått, 4,5 meter.
Regeln kan ha ändrats!

73
Bengt
SM6APQ
 
På de flesta villagator hånger ju fortfarande gamla koppartrådar till telenätet, skulle de vara fria från tillstånd eller bryr sig ingen kanske?
Här i Stockholm kollade jag med Stadsbyggnadskontoret och de trodde inte man behövde bygglov för en trådantenn, men ville ha en bygganmälan om installationen skulle vara fast. Bygganmälan ärju lite mildare och det görs för mindre grejjer. Jag kastar ut min då och då så jag verkar klara mig. Även i detta fall måste den vara högre än 4,5 meter och sen fanns det en maxhöjd jag ej minns då det ej var aktuellt.
OBS! Observera att tjänstemannen "trodde" så detta inlägg ska nog inte ses som facit...
 
När jag hade min 40m långa tråd från taket (7m) upp till toppen på ett träd 10m upp så blev tråden ofta föremål för ungdomar/barn som ville riva ner den. Husvärden bad mig dock så småningom att plocka ner tråden.

Tråden hängde över en gång/cykelbana
 
Last edited:
Möjligen kan det vara någon på kommunens mark & park avdelning som kan ha synpunkter...
 
Ge inte upp!

En möjlighet är att använda den gamla devisen att "det är lättare att få förlåtelse än tillstånd." D.v.s, häng up en antenn, och ta ned den först när markägaren (och ingen annan) skriver ett formellt brev om att göra det.

En annan möjlighet är att prata med någon på kommunen om detta. Personligen. Ta med en bit tunn kabel och visa hur ofarlig den är.

Under all omständigheter, använd så osynlig kabel och fästlina du kan. Häng den högt. Alla arbetsfordon måste kunna köra under. Jag föreslår minst 6m.

m.v.h.
Per SM5OCI
 
Last edited:
Ge inte upp!

En möjlighet är att använda den gamla devisen att "det är lättare att få förlåtelse än tillstånd."

Alla arbetsfordon måste kunna köra under. Jag föreslår minst 6m.

m.v.h.
Per SM5OCI

Det är lättare att få förlåtelse än tillstånd gäller ju allt som oftast med ev xyl.

Han som skottar hos mig har sagt att allt som hänger lägre än lastarens maxhöjd med ett rejält snölass i skopan kommer att köras ned, det är bara en tidsfråga.

Lyckligtvis får jag stå i samma skopa och knyta upp antennerna, så det stämmer ganska bra med höjdkravet
 
Tack alla ni som svarat, jag är faktiskt lika förvirrad som innan, men jag tror kanske att jag skall undvika dragning just över vändplanen, kan dra litet vid sidan av, men problemet med att få dit den kvarstår. Har på annat forum - Citroënakuten!! - fått rådet att ta kontakt med arboriner elller klätterklubbar. Allt uppskjutande med båge och pil och diverse annat resulterar ju i att man hamnar ganska långt bort bakom målträdet, eller hur?
 
Det beror sig naturligtvis på vilken rörelseenergi du ger projektilen samt vilken vinkel du ger den. Du bör nog träna en del innan du ger dig på skjutningar i tättbefolkat område.
Med träning kan du reducera längden mellan uppskjutning/landningsplats. Lyckas numer skjuta över endast ett träd när jag skjuter med slangbella, mina fästträd ligger i skogsbrynet så jag har blivit tvungen att lära mig det ;)

Har du hus eller dylikt bakom träden?
 
När jag hade min 40m långa tråd från taket (7m) upp till toppen på ett träd 10m upp så blev tråden ofta föremål för ungdomar/barn som ville riva ner den. Husvärden bad mig dock så småningom att plocka ner tråden.

Tråden hängde över en gång/cykelbana

Du har väl ett grönt fint slusteg som det står Heathkit på i shacket Bjarne, bara lägga key down när någon försöker pilla på din tråd så ska du se att sen rör de inte den mera efter det:p

När jag skullen hjälpa en kompis att jsuetra hans danska pinne för ett antal år sedan missuppfattade han mig när jag sa "släpp ptt´n så han sände han istället när jag justerade pinnen, det brände till:rolleyes:
 
Last edited:
Jag tog fan i hand och vandrade ner till Komunalhuset. Visade antennen för en tjänsteman på Byggnadskontoret som inte såg några hinder: "Sätt du upp din antenn du"......Fick för övrigt min long-wire i dag...Googla Berlinfunk!
 
Jag tog fan i hand och vandrade ner till Komunalhuset. Visade antennen för en tjänsteman på Byggnadskontoret som inte såg några hinder: "Sätt du upp din antenn du"......Fick för övrigt min long-wire i dag...Googla Berlinfunk!

GRATTIS!:)
 
Grattis !
Jag talade också med kommunen, och hade fram till för ett par år sedan en FD4 hängande mellan ett par gigantiska granar med mittfästet 14m upp i en björk. Allt på kommunal mark, i skogspartiet gränsande till min tomt. Den hängde över gång/cykelbana på två ställen, men såg jag bara till att den inte ramlade ner (eller rättare sagt - åtgärdade om den hade ramlat ner) så var det inga problem.

För ett par år sedan låg en lapp i min brevlåda. Man tänkte avverka, och jag kunde räkna ut att det gällde bl.a. "mina" granar. Om man hade synpunkter fanns ett nummer att ringa.

Ringde detta, och jodå, de visste precis att jag hade en antenn. Det var t.o.m. så de satt framför datorn och tittade på de träd den satt i. Och antennen bekymrade dem mycket - "vi måste tyvärr ta de träden också, annars blir chefen inte glad". "Kan du inte se om det finns några andra du kan flytta antennen till som inte är granar, och ringa oss på måndag ?".
Antennen flyttades, samtalet ringdes och de dubbelkollade att jag märkt de nya träden jag satt den i ordentligt så de inte åkte ned av misstag.

Det kan man kalla kommunalt intresse för vår hobby :)
 
Back
Top