Är lat = oartig?

SM7MCD

Well-Known Member
I en annan tråd skrev –FLM följande…

Jag tycker inte alls det är självklart. Det finns ingen lag på att man inte får ställa frågor. Det finns inte heller någon lag att man måste svara på en fråga, bara för någon vill ha (begär) ett svar. Åtminstone inte på ett hobby-forum.

Ska man riskera att få ett ironiskt, spydigt eller elakt svar, bara för att någon anser att man inte gjort tillräckligt för att hitta svaret på annat håll? Tyvärr är det väl så, vilket gör att många, även icke-nybörjare, drar sig för att ställa frågor på forum. Dessutom är vi ALLA är nybörjare, beroende vem man jämför sig med.

Liknande diskussioner om nybörjare som ställer "dumma" frågor, pågår i de flesta internet-forum. Vi är alla mer eller mindre lata till naturen, och vill anstränga oss minimalt.

MEN...
Om man inte vill svara på en nybörjarfråga, är det väl bara att låta bli?
Ingen är väl TVUNGEN att läsa eller besvara nybörjares frågor?


En intressant frågeställning väcks här, och svaret är att det beror på vad man vill med forumet…
Är man främst intresserad av att uppfattas som vänlig är det OK att varje fråga möts av två sidor med.
”fin antenn”
”trevlig fråga”
”bra radio”
etc. innan den ursprungliga frågan besvaras...


Då är det bra med ett vänligt forum där det inte ställs några krav, varje fråga möts av oändliga vänlighetsfraser, men kunskapsutbytet saknar samtidigt all form av progression.

Vill vi däremot ha ett forum som leder till att dess användare inspireras till att lära sig söka information och att dela med sig av kunskap… ja då behövs en annan attityd på forumet.



Det är ganska intressant att se hur "ham spirit" för många blivit "rätten att alltid kräva ett svar". Jag försöker att lära mina elever och studenter vikten av att kunna finna information över nätet. Den bästa och snabbaste informationen kommer oftast från riktade forum, även för yrkesmän är det snabbare och bättre att gå in i ett forum än att skicka en fråga till ett företag.
Vissa företag har dessutom uppmanat sina anställda att frekventera olika forum och svara på frågor.


Men för att systemet skall fungera krävs det att den som söker också gör detta, dvs. söker på nätet. Att bara fråga ger oftast ingen ledtråd åt den som skall svara om vilken nivå som den frågande har, och om han/hon ens förstår svaret.


Det finns många exempel där svaret är på helt fel nivå för att det skall uppstå en positiv problemlösning. Därför är det av yppersta vikt att frågeställaren redogör för hur man sökt efter svaret, och vad för information man förkastat eller inte förstått.


Vissa forum har börjat tillrättavisa frågor utan vettigt förarbete tämligen bryskt. Ofta så hotar man direkt med avstängning från forumet om inte frågan omformuleras och lämpligt förarbete redovisas. Vinsten är uppenbar, man lär sig att leta information och så slipper deltagarna tramsfrågorna, typ ”vilken är bästa radion”, ”bästa bilen”, ”bästa diskmaskinen” osv.


Ni kan tänka er själva vilken kalabalik det blivit på vissa forum. Men är det inte ohyfsat, kan man kanske tycka? Svaret anser jag självklart vara nej.
Under förutsättning att alla har en strävan att lära sig mer via forumet är det viktigt att alla lär sig att dels ställa krav, dels att alla även lär sig att uppfylla div krav.


Vill vi odla det sociala skitsnacket finns medlemsavdelningen med den egna presentationen där det humanistiska dravlet kan flumma ut… Provocerande skrivning? Javisst, men detta är ett debattinlägg, och provocerar man inte i är det ibland svårt att se de varianter vi väljer mellan.


Det är givetvis inte meningen att man skall be forumdeltagarna att ”hålla käften”, men som –FLM skriver ” Vi är alla mer eller mindre lata till naturen, och vill anstränga oss minimalt.”, men jag anser inte att detta faktum automatiskt innebär att vi skall acceptera ett kravlöst användande av forumet, snarare är det så att ett välformulerat och tydligt redovisat inlägg är en artighet mot forumets övriga deltagare och den del av forumets population som förväntas engagera sig i att prestera ett eller flera svar. Att vara lat ger oss inte rätten att vara oartig mot forumet och dess deltagare.


Lika tydligt på kunskapsorienterade forum är att man tackar den eller de som svarade med att berätta hur man använde informationen och vad resultatet blev, först då blir tråden riktigt användbar för andra än frågeställaren och intressanta fortsättningar på tråden kan nystas vidare.


I dagens och morgondagens samhälle kommer den som kan söka efter information och sålla/värdera de svar som sökningen ger att ha en fördel gentemot de som inte kan söka och värdera den information som finns tillgänglig för alla. Jag ser det då som självklart att ett öppet forum skall ställa sådana krav på sig själv som såväl forumdeltagarna som är ett krav i samhället i övrigt.


Vilka krav bör vi ställa på forumets deltagare? Skall kraven främja något mål?
 
Viktiga frågaor MCD och tankvärda ord.
Frasen ovan är inte bara vänlighet, den visar också var jag står i debatten. :rolleyes:

Jag tror det är bra att saker ställs på sin spets ibland, då tvingas vi tänka efter.
Självklart ska detta göras så objektivt som möjligt.

Jag ger gärna min syn på vad ett forum ger mig.

Högst på min lista är att det ska vara en social samlingsplats.
Varför undrar ni tekniker som ofta är lösningsorienterade (jag är själv tekniker).

Ganska enkelt faktiskt. Människan söker grupptillhörighet, det är en av våra programmerade basfunktioner.
Kan man då se till att forumet är den sociala plats där tillhörigheten tillgosdoses, då kommer människan i fråga stanna kvar och återkomma.

Ju fler som stannar och återkommer, desto större samlad kunskapsdatabas.

Med stor användarbas vinner man oxo diversitet. D v s vi blir inte några få grupperingar som ständigt käbblar om samma saker.

För att bygga ett sådant klimat behövs "vänlighetsfraserna".
Man behöver oxo "hålla-med fraserna", även det en mänsklig reflex att gruppera sig runt likasinnade.

I det klimatet kommer det växa en möjlighet och ett mod att våga fråga om allting.

Jag tror att MCD's sätt att se på saken är bra för en som söker hårda fakta på egen hand. Men då tror jag inte att forum-formatet är rätt format. Till sådan information passar WikiWiki bättre.

Visst kan ett "trevligt" forum bli pratigt och luddigt. Men det är pratet och luddet som är det kitt som håller oss människor tillsammans.

Så forumet kanske skulle utökas lite med en wiki?
Då skulle mänsklig kommunikation kunna förekomma i luddigt format på forumet, medans hårda teknikfakta kan husera på wiki'n.
En wiki är ju dessutom mycket bättre att läsa och söka i än ett forum, hur konkret forumet än må vara.

Sedan får vi inte glömma att vi beteendevetanskpligt är väldigt olika som människor. Vissa är mer sociala andra är mer lösningsinriktade. Det betyder att en tråd kan te sig pratig för en individ medans den är helt normal för en annan. och förstås vice versa.

En lösningsinriktad individ har nog inte ens läst hit ner i mitt inlägg... :eek:

Men det var bara mina 2 cent. (Se där! Lite mer kitt för att få debatten att flyta) ;)

73 SM0RVV
 
Så varför i hela friden svarar dessa sura och arga personer på "dumma" frågor? Det skapar en otrevlig stämning, som är mycket värre än eventuella "dumma" frågor.

Att det är oartigt att skriva vissa frågor, håller jag inte med om. För åter igen, ingen är tvungen att läsa alla inlägg och ingen är tvungen att besvara dessa. Det är bara att gå vidare.
 
Last edited:
Så varför i hela friden svarar dessa sura och arga personer på "dumma" frågor? Det skapar en otrevlig stämning, som är mycket värre än eventuella "dumma" frågor.

Tror inte Leif -7MCD tillhör den skara som du åberopar.

Kan väl passa på att ha fräckheten, att tacka Leif för ett kunskapsrikt och humorfyllt
föredrag föregående helg.:)
Inga sura miner eller griniga och arga gubbar där inte! Bara applåder från riktiga radioamatörer!

Det vore inte fel om forumet ham.se inriktar sig mer på radioteknik, istället för oändliga trådlängder, som t.ex. sandlådedebatter såsom fielddays berättigande att vara eller inte på ängsmark.

Vi, som kanske är alltför få, men fortfarande bygger, behöver ibland bollplank för förkovring och lösningssvar på tekniska problem.
Dessa uppkommer som alltid mellan antenn och jord (ref. ELFA HiHi!).

Inläggen i trådarna, kan kanske också ge inspiration till de som vill börja bygga, men saknar tillräcklig kunskapsmassa och praktisk erfarenhet.

Kunskapstörsten kan trots allt, tillgodoses med relevanta forumtrådar.

Kontakt med lokala - och virtuella klubbar kan också vara berikande och stimulerande.
 
Last edited:
Håller helt med. Beteendevetare och psykologer skulle nog finna radioamatörerna vara synnerligen intressanta studieobjekt...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Helt riktigt är det mycket beteendevetenskap bakom vissa frågor (ni har kanske märkt att Bengt o jag börjat samla material för en D-uppsats i ämnet "Finns det tillämpning för Svedbergs bok "Gruppsykologi" i en studie om radioamatörer"... :eek: ;)

Men allvarligt kan vi helt klart fundera på om inte radion skall vara vår sociala samlingsplats? Lite tror jag dock att den tekniska svårighetsgrad som många upplever med sin tekniska radioutrustning gör att det sociala nätverket känns tämligen fattigt över radion...

Men om vi vill ha ett mer lösningsorienterade forum, kommer det automatiskt innebära ett annat frågeklimat? Jag tror det, det är ytterst sällan jag sett en användbar kompromiss mellan de båda. De exempel där det har funkat är där det funnits en otroligt stark moderator konstant rensar i trådarna så att det sociala snacket flyttas till trådar som vanligtvis aldrig behöver ha en lösning.

På så sätt kommer trådar med en teknisk frågeställning att oftast avslutas med ett svar som en eller flera av forumets deltagare har provat, och därmed även kan föra ut i en större del av populationen "radioamatörer".


På många forum diskuteras Wiki-tanken, kanske är det en bra lösning, framtiden får utvisa. Men helt klart tror jag att en större medvetenhet om vad syftet med forumet är gagnar allla medlemmer i kollektivet.

Frågor att fortsätta med: Varför duger inte radion som social kanal? Kan det vara så att radioamatören av idag är så fokuserad på att söka social gemenskap, att alla "forum" som besöks blir en social samlingsplats utan egentligt utrymme/intresse för teknisk problemlösning?
 
Frågor att fortsätta med: Varför duger inte radion som social kanal? Kan det vara så att radioamatören av idag är så fokuserad på att söka social gemenskap, att alla "forum" som besöks blir en social samlingsplats utan egentligt utrymme/intresse för teknisk problemlösning?
Fysikern och författaren Bodil Jönsson som bl a har skrivit boken "Tio tankar om tid" använder sig av två begrepp:
Synkron tid och Asynkron tid.

Med synkron tid menar hon samtal, telefon, osv. Alltså när alla inblandade kommunicerar synkront.
Hon nämner inte det, men ett QSO infaller definitivt under synkron tid.

Med asynkron tid menar hon brev, e-mail, forum, osv. Alltså när man tidsmässigt kommunicerar på sina egna villkor. (Somliga kl 07.00 andra 23.45)

Hon skriver att den synkrona tiden minskar i hela samhället medans den asynkrona bara ökar och ökar.
Som hon beskriver det så är det här inget unikt för radioamatörer, det gäller överallt.

Med den inledningen kan jag bara säga att jag känner igen mig i hennes resonemang.
Jag har lätt att hitta några minuter lite nu och då under dagarna (mitt yrke är av den naturen) och ibland även lite tid på kvällarna.
Men all denna tid jag har är asynkron. Den kan komma utan förvarning och sedan vara i ett obestämt antal minuter.

Att läsa lite e-post och forum (eller för all del en och annan teknisk artikel på nätet) passar utmärkt till dessa luckor.

Att ha ett meningsfullt QSO på de premisserna funkar inte speciellt bra.
Kanske ett snabbt PSK-31 QSO, vilket kan vara förklaringen till att jag nästan uteslutande kör PSK.

Jag tror inte jag är ensam om att leva ett tids-upphackat liv. (Hurvida det är sunt beteende kan diskuteras.)

För mig är Internet och forum ett sätt att odla mitt radiointresse. Alternativet för mig vore att lägga ner radiointresset helt större delen av året, och ta upp det under fyra veckor på sommaren.

För mig fyller alltså all amatörradiorelaterad information på nätet en viktig funktion.

73 SM0RVV
 
Ooopps! Jag känner också igen mig i Bodils resonemang. Konstaterar att min amatörradio är både synkron och asynkron. När jag började med hobbyn i slutet av 60-talet var det mesta synkront medan den asynkrona delen numera tycks dominera.

I framtiden lever vi väl alla i små men väl definierade tidsluckor som multiplexas runt i cyberrymden med lämplig algoritm utklockad i lagom hastighet av högre makt. I kväll skall jag under några timmars sammanhängande tidslucka bedriva synkron amatörradio på 80 m CW.

>>Jag tror inte jag är ensam om att leva ett tids-upphackat liv. (Hurvida det är sunt beteende kan diskuteras.)

Näää, så lever vi alla idag. Det är givetvis osunt men har vi något val? Knappast. Det viktiga är dock att man själv är fullt medveten om vilka val man gör och varför man gör valen. Då klarar man sig säkert ganska bra utan att gå vilse.

Bra inlägg RVV

/Bengt
 
Back
Top