Är ni i karantän?

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Hoppas ni mår bra, men ställer i alla fall frågan om någon är i olyckan och bleve sjuker i viruset som nu är i cirkulation.. Låt isåfall det här forumet vara en kanal för er att dela eländet och vi tillsammans kan bistå i hjälp. Jag blev idag vittne till en ambulanstransport som lämpades av till personal i dräkter och mask över huvud, överraskande och surrealistiskt, men en del av vår vardag. Viktigt att vi vårdar oss samt håller distans..

/Sven.
 
Ingen karantän här, men försiktig är man. Nu bor ju jag i bushen där inga bussar går, så någon vansinning mängd med folk är det inte här. Kör jag in till byn och handlar så verkar livet rulla på som vanligt även om det är få gäster på lunchrestaurangerna (de enda matställen som finns där föurom pizzeriorna). Några envisa människor åkte på semester ändå men dom fick ju eländet så klart, somliga straffas med detsamma som det brukar heta. Ta hand om er

73 de SM7SJR
 
Har utlokaliserat till fritids-QTH på Orust och pysslar med radio aktiviteter rätt många timmer varje dag.
Beställer mat o dricka via Mail till lokala butiken och får det hämtatoch utkört av bekant. Betalar med Swish.

Idag har jag plockat ner 432 MHz grejerna för uppmätning och kontroll.
Råkade på en dålig koax i tisdags så fick köra med "klen" kabel mella antenn och preamp. Bättre förberedd nästa gång.
/ 73 SM6NZB i JO58
 
Mer rättvisor, är i Finnerödja och leker med mina prylar. Har rest en trämast på jordkällaren, det skulle ha gjorts förra sommaren men då fick jag lite förhinder. I den masten ska min VHF antenn sitta. UHF har jag inte ens börjat planera för.

Jag har semester så detta är egenfinansierat.
 
Även jag befinner mig på sommarplatsen/shacket dock består sysselsättningen av trädgårdsarbete, potäter är satta o massor av pallkragar skall fyllas med allehanda grönsaker. Antenner är planerade men det är ju storm mest varje dag, den älskvärda nordvästen..... Burr!
 
Jag monterade igår ihop 2 av de 4st 70cm antennerna som ska sitta i toppen på en av mina 30m master, 2 kvar att pyssla ihop. De 16st 3el på 2m ska sitta fast monterat på 2 av sidorna på tornet är monterade. Så det börjar väl ta form. Jag bor ju så till så jag är mest alltid i karantän, oavsett pandemier eller inte. :)
 
Jag har också ett sommar-qth där jag helst befinner mig och leker radio.
Problemet är att xyl vill att jag ska vara hemma, laga mat och städa.
Så ni förstår att jag verkligen sitter i karantän.
 
Jag åkte på det i början av mars. Började lömskt smygande med torrhosta och en lätt väsande andning
och då jobbade jag fortfarande i tron om att det inte kunde vara "C-ordet".
Kommenterade hostan med att "Vad f*n är det med luften här", men jag var den enda
som gick omkring och hostade då...

Antalet fall var inte så många då och jag kan inte minnas att
någon hostat på jobbet men vi har vanligtvis mycket utländska besök.
Efter några dagar blev vi hemskickade av arbetsgivaren för att jobba remote
vilket var tur då jag blev långsamt hostigare och tröttare.

Piggnade till efter en vecka och var ute i trädgården vilket
fick det hela att sätta fart igen. Denna gång även med feber,
oändligt trött, kass i kistan mm.
Under hela tiden fanns en diffus huvudvärk i bakgrunden.
Låg och glodde på TV och upptäckte att jag inte hörde vad som sades.
Maten smakade blä så jag pytsade på litet lingonsylt som jag upplevde smakade ättika.

Men det släppte till slut och det gick på ~2 dagar.

Två veckor senare sprang jag min 1-mila runda som vanligt igår. :)

Kollar man "checklistan" prickade jag flertalet av symptomen.
Har aldrig upplevt något liknande.
Får hoppas att man är immun ett tag tills ett vaccin kommer
om det skulle behövas...
 
Tror jag precis haft en mild variant, lite ont i halsen, huvudvärk, någon grad feber och dålig mage under drygt 2 veckor.
Är vaccinerad mot influensa och pneumokocker så antagligen var det just Covid-19.

Jag är återställd nu, man får hoppas att man kan testa sig i efterhand om det verkligen var Covid-19.
 
hoppas att man kan testa sig i efterhand om det verkligen var Covid-19.
Ja så man slipper gå runt och vara orolig att man ska få det när som helst.

Min gamla mamma 89år bor på ett äldreboende och jag får inte besöka henne.
Blir hon sjuk så får jag inte hälsa på och då får hon dö i ensamhet.
Situationen är ganska grym just nu.
 
Tack för en fantastisk historia SM6GXV. Skönt att du frisknade till!!!
Hoppas man slipper detta, men klart att du nu har en immunitet nu.

En tid vara rökare en riskgrupp, förmodligen röker inte du. ?
Övervikt anses tydligen oxo vara en riskgrupp, men gör man en motionsrunda på 10 km är du nog inte i den riskzonen.

Att rökare numera inte nämns som risk, kan man nog tro är en sak från tobaksindustrin, som snabbt brukar "köpa" (falsk) forskning som säger motsatsen...

Själv är jag försiktig men fortsätter att röra på mig med 10 km rundor i skogen.
Klart det inte blir språng hela vägen som 70 åring..... Men en viss motståndskraft lär det väl bli att hålla sig med lite kondition.

Tur att smittan inte sprids via radio i alla fall.

SM4FPD
 
En nyhet häromdagen berättde att i UK hade flera 5G master saboterats av just det skälet.
Strålningen skulle skada immunförsvaret och göra att folk lättare blir smittade.
Inbillar sig detta folk...... dessa konstigt tänkade människor, (läs idioter)

Ja nog var NMT, 1G, 2G, 3G, och 4 G livsfarligt en tid här oxo....
Men det var nog mest själva fackverksmsterna man var rädd för.
Basstationer inne i hus, på vinden, på varuhustak, i kyrktorn etc var och är inga problem.

Flera länder använder solida master, dvs rörmaster av nämnda skäl.

Igår var det ett program om vaccinmotståndare på TV såg det inte, men det handlar om falsk vetenskap, okunskap, inbillning, sekterism, och allt vad det kan heta.

Nej fram för vetenskap och verifierade kunskaper där man kan förstår bakgrunden.

Och kul med NASA:s plan att bygga en 3,5 km parabol för kortvåg på månens baksida.
Vore kul att lyssna med. Artikeln på Ny Teknik:s hemsida.

SM4FPD
 
Hej!

Ingen karantän här!
Gott att höra att det är OK med dig Ulf!

Angående vaccinering och motstånd, jo jag har vid några tillfällen hört föräldrar argumentera mot vaccinering och diverse andra "moderna påfund".
Överhörde en diskussion mellan två mammor, ämnet var tandkräm...
Jo, nu skall ni få höra, det är samma ämne i tandkräm som i atombomber enligt dessa genier...
Fluor, det är verkligen farliga saker det!
Uppenbarligen hade någon förväxlat fluor med UF6, uranhexafluorid...

Det med 5G och virusspridning hörde jag talas om för några veckor sedan när jag hade qso med en G station på 40 meter.
 
Träffade en person på gatan. Han kom fram när jag pejlade störningar.
Han ville veta om jag pejlade 5G. Han påstod att signalstyrkan kommer att bli så hög att 5G kan klassas som ett vapen.
 
På tal om ovanliga saker så fick jag en liten flaska med nitroglycerin som jag skulle spraya in under tungan
om jag fick svårt med andningen. Det var när jag blev utskriven efter en hjärtinfarkt. Detta är inget aprilskämt.
 
Konstigt det där att folk tror mer på myter och osanningar. Saker och uttalanden som de inte ens vet var det kommer från.
För något år sen läste jag i Ill Vetenskap, om detta. Där man förklarande varför folk reagerar så här.
Minns inte detaljerna, men det finns sätt att förklara.
Min förklaring är dock okunskap, att man inte bryr sig om att kolla upp sanningshalten av sådant man hör.
Att man vill briljera med något man tycker man vet, inför andra.
Samt en misstro mot myndigheter och staten. Något som kommer från USA där man många ggr blivit lurade av staten, av politiska skäl.
Det lustiga är att just det beteendet smittar av sig hit.....

Ja vad gör man då? finns de tnågon medicin?
Se mer på TV och lär mer? men det msåte vara underhållning som ger noll bestående värde.
Att Radio TV skulle förmedla kunskap är ju kommunism....

SM4FPD
 
Roy, du skulle nog ha tittat på programmet om vaccinmotståndarna. Leta efter ev repris eller på svt play!
 
Back
Top