Är ni i karantän?

På tal om ovanliga saker så fick jag en liten flaska med nitroglycerin som jag skulle spraya in under tungan
om jag fick svårt med andningen. Det var när jag blev utskriven efter en hjärtinfarkt. Detta är inget aprilskämt.

Har sådan medicin, jag med, det är mot kärlkramp. Nitroglycerin påverkar blodkärl har jag för mig, det ger bl a folk som hanterar dynamit "sprängande" huvudvärk.
 
Är 70+ och sitter hemma med "kompaniförbud".
Städar ur garaget (har "fler intressen"..) och ska nästa vecka trotsa reseförbudet :( och hämta en antennmast.
Ska få igång 70cm-grejerna..plus en massa runtomjobb till dem...
Såg att jag hade em 69Mhz pyts också?
Den antennen kanske får plats på masten?
Värmen börjar ju anlända så att man kan börja göra utomhusjobb.
Fixa bruksbilen t ex.. Eller husbilen..?
 
Jag skulle vilja ställa en fråga: I skolan, både grundskolan och gymnasieskolan,, är tanken att eleverna ska få kunskap och bildning. Jag tänker att den senaste tidens fake news och fake science gör att de naturvetenskapliga grunderna blir än mer viktiga för bildning, ska vi kalla det allmänbildning, än tidigare. Nyligen hade jag en arbetskamrat som trodde på detta med strålning från master som påverkar immunförsvaret mot corona. Motståndet mot vaccinationer, t.ex. mässling, är välkänt. Det finns folk som tror på fenomenet elallergi, trots att det vetenskapligt inte varit möjligt att belägga. Hur ska detta hanteras? Ska bildning fortsätta att vara ett visst bildningsgods, t.ex. Strindberg och antikens filosofer eller borde det in mer naturvetenskaplig kunskap i det som kallas bildning?
 
En diskussion om vetenskaplig grund kan egentligen vara värd en egen tråd.

De naturvetenskapliga grundernas fana vill jag hålla högt. Envis som jag är har jag ännu inte gett upp mina ansträngningar för att släpa mitt utbildningsområde i rätt riktning.

Tyvärr drabbas numera en stor del av det svenska utbildningssystemet av fenomenet ”budget i balans”.

Detta slår ofta hårt mot många försök att få in en ökad andel av vetenskaplig grund i undervisning.

Den vetenskapliga grunden har ett antal bromsklossar av både nyare och äldre datum. Bromsklossar som envist vägrar släppa taget om forntid, nutid och framtid.

Budget, digitaliseringsspöket, gamla läromedel, nya läromedel, kopieringsmaskiner, Ctrl-C och Ctrl-V, så har vi alltid gjort, tro och osäkerhet.

Det finns nog ingen enkel lösning för att hantera sådana här problem. Men så länge det finns personer som vågar ifrågasätta och stå upp mot diverse påståenden, myter, alternativa sanningar och ovetenskaplig smörja så är inte hoppet ute.

Vad var det Skalman sa? Mot dumhet hjälper ingen salva?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Mycket kommer från USA där vetenskap och religion står mot varandra.
Man skall erkänna sig endera till tro på vetenskap eller tro på bibeln.
Det har blivit lite av en konkurrens.
Nedmonteringen av kunskap gör att många okritiskt tar till sig saker man tror.
Vi har ju ledare i den moderna världen som själv vet och tror allt som behövs, och menar att vetenskap bara är fejk.
Och det har ju faktikst förekommit en den fejk vetenskap betalda till forskare som gör som beställaren vill.
Exvis forskaren i USA som forskade fram att socker blir man int fet av, utan det är fett m,an blir fet av. Han lär ha fått 400 000 kr. Genomslaget i hela världen var enormt. Alla var livräda för fett, och sockerbolagen fick vad dom ville och sålde mer.

Sen är ju faktikst mycken vetenskap svår att förstå.
Kanske behövs bättre utbildning, folk som kan förklara svåra saker på ett bättre sätt, och informmation om vad vetenskap verkligen är.
Jag var inne på att underhållning i TV är mycket större än att förmedla kunskap, numera.....

Men är detta problem mer omfattande idag än förr? En bra fråga väl, det märks mer idag då alla kommer till tals.
Förr fanns ju dumma gubbar som hade konstiga ideer om saker och ting....
Men idag finns de på nätet, i tidningar och på FB.

Tyvärr verkar det mesta ändå gå bakåt.

SM4FPD
 
Det finns ju föreningen VoF, det är de som bl a delar ut priset för årets folkförvillare.
De är helt inriktade just på att bekämpa vidskeplighet i alla dess former, som vaccinmotstånd och 5g-rädsla etc.

De har en livlig diskussionsgrupp på Facebook.
 
Last edited:
Uppsnappat under morgonfika från ett café i Solna,

1) En som informerar sina bords-vänner om att många i Sverige är immuna mot Aids och det på grund av att Aids härjade här för 1000 år sedan - något som Vikingarna släpat hem från sina färder. Och därav skulle en immunitet uppstått hos oss, bland så kallade "ur-Svenskar"..

2) Och att 85% av de som tillfrisknat från "covid19" i Kina skulle ha fått "Naprapati"..

* Källan till ovan kommer från en person som alltid har något uppseendeväckande att berätta, under en morgonfika. - Sant eller falskt..

/Sven.
 
Uppsnappat under morgonfika från ett café i Solna,

1) En som informerar sina bords-vänner om att många i Sverige är immuna mot Aids och det på grund av att Aids härjade här för 1000 år sedan - något som Vikingarna släpat hem från sina färder. Och därav skulle en immunitet uppstått hos oss, bland så kallade "ur-Svenskar"..

2) Och att 85% av de som tillfrisknat från "covid19" i Kina skulle ha fått "Naprapati"..

* Källan till ovan kommer från en person som alltid har något uppseendeväckande att berätta, under en morgonfika. - Sant eller falskt..

/Sven.

Finns en viss sanning då det gäller risken att få HIV infektion, det finns en mutation som kallas CCR5-delta32 som minskar den risken något.
Cirka 15% av svenskarna har den mutationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/CCR5-delta_32
 
Back
Top