Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

SM0O

Well-Known Member
Är radioamatörer i stort bråkigare än andra hobbyutövare ?

Man får definitivt den uppfattningen då man läser inläggen på diverse forum och historiskt
läser debatterna i gamla QTC med mera.

Det har med andra ord alltid varit så. Varför?

Diskussioner som rör föreningen eller en viss företeelse kan blossa upp till vad som närmast kan
beskrivas som "krig i tomteskogen". Det har till och med haft sina offer i form av avhoppande
funktionärer, osämja mellan radioamatörer som gått över styr alldeles med både rättegångar och
fällda master. Varför det ?


Jag tar en jämförelse med två andra hobbys jag har, fiske och musik !

Där finns både tidningar och jättestora forum. Då menar jag riktigt stora forum med tusentals aktiva
användare eller mer. Där går aldrig, säger aldrig, diskussionernas vågor så höga och med sån ilska
som hos oss radioamatörer.

Ingen har heller sågat av någon annans metspö, gitarr eller hamnat hos länsman eller i rätten.

Vad är det som skiljer oss från alla andra ?

En liten fundering bara, sittandes på tåget mellan Stockholm och Lund.

Ha en bra dag allesamman & 73 :)
 
Håller verkligen med.

Redan när jag började i hobbyn 1973 så var det revirpinkeri och diverse bråk mellan olika konstellationer av radioamatörer.
Och när T-certarna började komma så satt A-certarna och spred spydigheter om dom på klubbmötena.

Så fort jag kunde så gick jag över till FRO där jag aldrig märkte något liknande tjafs.
 
Det är inte alls ovanligt med bråkigheter mellan radioamatörer.
Ett riktigt storbråk inom SSA var det redan 1988. Krismöte i Borås. Mängder av amatörer fattade posto i respektive läger. Ingen ville ge sig. Inte ens handlarna kunde hålla sig neutrala, utom en av dem.
För att inte tala om hur amatörerna förr i tiden betedde sig när det dök upp en svartfot. Handgemäng och blodspillan.
I minnescellerna i våra huvuden försvinner såna här saker fort. Som de sa i filmen "Monopol" av Galenskaparna "folk glömmer fruktansvärt fort".
 
Jo just inom SSA har det väl alltid stormat, med olika grupperingar som har försökt ta över med jämna mellanrum.

Jag vet inte vad det beror på, men läser man gamla QTC så ser man att väldigt många radioamatörer anser sig förmer, och skyndar sig att slänga sig med titlar och arbetsreferensenser som egentligen inte har med saken att göra, typ "När jag var förste överintendent på symaskinsfabriken i Olunpata lindade jag en spole på ett plaströr"

Jaha, vad tillförde titeln och orten till spolen?
Hade spolen fungerat sämre om du hade varit städare på en fabrik i Säffle?

Samma sak med proven, många av dom gamla kufarna vill ju helst att proven ska bli svårare än vad dom var när dom själva tog cert, för att inte "kreti och pleti" ska leta sig in i hobbyn, det ska vara en så liten och exklusiv skara av stofiler som möjligt, och stofilen med finaste titeln måste förstås få leda gruppen, eller hur?

Jag vet inte om titelsjukan är en bidragande orsak till revirpinkeriet, men jag har inte observerat samma tendenser inom andra föreningar.
 
När jag häromkvällen just skulle gå och lägga mig, slog jag på P1 och lyssnade en stund på en man som uppenbarligen var rätt hårt prövad av sin omgivning. Tyvärr vet jag inte i vilket program detta rätt långa inslag ingick. Hans stora grej i livet var fågelskådning, och han hade så småningom bildat en förening för likasinnade, alltså andra som gillade fågelskådning.

Gänget brukade träffas någonstans i en övergiven stuga innan de gav sig ut på spaning. Alltfler anslöt sig och med tiden bildades inte bara en förening utan också kotterier, som tydligen främst bekämpade varandras idéer om hur stugan skulle upprustas o s v. Så småningom gick det så långt att man manövrerade ut entusiasten, som hade startat sällskapet, ställt iordning stugan, blivit ordförande o s v. Han kuppades inte bara bort från ordförandeposten, nej plötsligt var han också utesluten ur denna lilla, till synes fridsamma förening.

Jag sökte lite på SR.SE ikväll för att om möjligt hitta historien, men lyckades inte hitta programmet. Tyvärr tror jag att andra radioamatörer, som också hört programmet eller nu lyckas bättre än jag själv att spåra upp det, också kommer att känna igen sig i åtskiliga inslag i detta program om - fågelskådare (!). Som t ex intrigerna runt ledningen, kuppförsöken, oenigheten om ovidkommande saker som stuginredningen o s v.

Själv tror jag således att det inte bara är fågelskådare och sändaramatörer som bråkar internt - detta ö h t alltså inte sagt som något slags ursäkt för dem som idag ägnar sig åt detta föga konstruktiva sidospår, där det till sist blir viktigare att till varje pris få bort ledningen än att främja själva hobbyn.

73,
Rolf
SM5MX

P.S. Programmet var Tendens, Mobbningen och fåglarna - Tendens | Sveriges Radio
 
Last edited:
När jag blev amatör fick jag en mängd äldre QTC för att sätta mig in i ämnet lite.

Min gissning är att SSA var en ganska exklusiv förening när den startades. Det var ju inte vem som helst som hade ekonomin och kunskaperna som krävdes för att bli sändareamatör. Det låg alltså redan från början mycket prestige i kampen om styrelseposterna. Denna anda lever förmodligen fortfarande kvar.

Numera är föreningen, i praktiken, inte så exklusiv. Det har man försökt kompensera genom att öka antalet medlemmar. Det har visserligen inte lyckats speciellt bra, trots att man gjort det mycket enklare att bli sändareamatör.
 
Hej
Jag tror att kompromissgenen saknas. I lite mer kommersiell verksamhet skulle den ena parten sparkas om förmågan till samarbete saknas.

Citat från SSA maj 1945:
SSA har nu stora ansvarsfulla uppgifter att fylla, och föreningens styrelse känner sitt ansvar och vill försöka företräda den svenska amatörradiorörelsen på sådant sätt, att densamma både gentemot våra svenska myndigheter och för medlemmarnas utvecklas på ett sätt, som gagnar rörelsens framtid och fortbestånd. ...............

Läser dessutom att följande är viktigt
- teknik
- telegrafifärdighet
- trafikkultur
- solidaritetskänsla och mildra motsättningar hos kamrater runt en värld

Inte så mycket har förändrats. I samma skrift ser jag att en halvvågsantenn för kortvåg med fördel med en tvinnad 2-trådig gummislangsledning RDV 2•1,5 mm2 liknande det som användes i strykjärn. Samma funderingar såg jag i en annan tråd idag här på HAM.se

Medlemskap kostade ca 8 kr per år om jag förstår rätt.

Idag kan vi säkert vara medlemmar i SSA, ESR och FRO samtidigt med gott samarbete.

Information ovan hämtad ur Populär Radio maj 1945 innan de flesta av Er var födda.

Bästa 73
SM4ANQ Ulf
 
Nja, vet inte det, efter att ha läst i några Hifi-forum där debattens vågor går höga om rör kontra transistorer, nätkablars inverkan på ljud liksom svindyra exklusiva syrefria (!) högtalarkablar, vilka kondensatorer som låter bäst (beskrivs inte sällan med komponentens färg)... kanske just teknikförståelse och/eller brist på sådan, dvs tro eller vetande, är bränslet på brasan!?

/Lasse
 
Appropå rör så kanske nedanstående tips kan vara något för dig som äger färdigheter i morsesignalering och använder riktiga radioapparater i din hobbyutövning? Övriga kan fortsätta bråka här på Ham.se under tiden.


Valve (Tube) QRP Day

The GQRP Club Valve (Tube) QRP Day takes place on Sunday, November 17

The event takes place all day on all bands using any valve (tube) QRP equipment you may have.

There are no numerical QSO exchanges required and contacts should be used to swap details of the equipment being used and signal reports with a maximum power of 5 watts.

Activity is primarily on the 80m band around 3560 kHz but any QRP operation on any frequency is to be encouraged. Just have fun making regular old style contacts with CW.

GQRP Club
GQRP Club - Low Power Amateur Radio

GQRP Yahoo Group
Yahoo Groups


PS
Kristallstyrda rörsändare låter i allmänhet bättre än transistoriserade med VFO särskilt på AM där det mjuka rörljudet kommer till sin fulla rätt. Sak samma med hederliga rörförstärkare för audio, men det visste vi redan.
 
... PS
Kristallstyrda rörsändare låter i allmänhet bättre än transistoriserade med VFO särskilt på AM där det mjuka rörljudet kommer till sin fulla rätt. Sak samma med hederliga rörförstärkare för audio, men det visste vi redan.
Nog borde det väl gå att få "mjukt" ljud ur en transistoriserad sändare också, eller hur K-A? Matti Otalas på sin tid revolutionerande "krig" mot hårt motkopplade förstärkare satte kanske inga spår i utrustningarna för amatörradio...

/ Göstha
 
Jag tycker trådskaparen implicerar att det på något skulle vara negativt att tillhöra ett bråkigt släkte. Jag tycker inte det är självklar! Det kan mycket väl vara precis tvärtom. Verbalt "bråk" är ju ett signum för god demokrati. Se bara på vår riksdag!

Som sagt! Tänker vi efter så det ju någonting väldigt bra med att det finns utrymme för "bråk". Det är en ju demokratisk tillgång!
Att det till och från blir överdrifter och nedlåtenheter får ju huvudsakligen tillskrivas kontot för vanmakt. Vi alla har väl också märkt att dessa övertoner och påhopp leder till minskat förtroende för skribenten så oftast inträder en självsanering efter viss tid.
Jag tycker fördelarna med demokratiska tillgången med att säga precis vad man tycker är så värdefull att man kan stå ut med överord och påhopp eftersom de ändå främst drabbar den som skriver dem och att de falnar av så småningom.

Tittar vi historiskt på våra fora och insändare så härstammar "bråken" ofta ur sviktande förtroende för SSA:s ledning. SSA:s ledning blir kränkt och prestige uppstår och därmed slut på samtalen.
Man kan också se historiskt att de styrelser/ordföranden som haft förmåga att lyssna och föra dialog med medlemmarna haft stor framgång och lite bråk
Ser man på de trådar som hamnar om faktafrågor, t ex specifika teknikfrågor, så är det ju sällan debatten blir hetsig.

De bråkas visst andra föreningar också om medlemmarna har det svårt att få gehör. Radioamatörer är inte speciella i detta avseende.

Det är också intressant att notera att det finns många som tycker att det förekommer mycket "onödigt gräl" på våra fora medan andra ser dem som berättigade och t o m nödvändiga.

SSA:s organisation och arbetssätt härstammar ju från förkrigstiden. Det har hänt mycket sedan dess. Inte minst har internet tillkommit. Organisationer är numera mycket "plattare". Det måste till nya inställningar och attityder till medlemskåren för att utveckla SSA.

Det som är riktigt beklagligt är att SSA sällan och aldrig vill lyssna och till sig någonting av kritik. Man avfärdar ofta kritiker för att vara rättshaverister, liten numerär och/ eller lida av ett stort ego.
Oavsett hur det ligger till med detta så går föreningen SSA miste om många möjligheter att "växa" genom att inte lyssna och kommunicera med även de kritiska medlemmarna.

Anledning att det är så förnöjsamt i de fora som handlar om fiska och musik kanske beror på att man ägnar sig just åt dessa frågor och inte styrelsefrågor. Där går skiljelinjen för bråk eller inte.

Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hej!

Jo, även jag besöker emellanåt HiFi-folkets olika forum, främst för att jag servat rör-baserad
ljud och musikutrustning sedan 1989. Okej, visst. Det debatteras. Det svallar ibland i känslorna.
(Och vissa rör låter f.ö. faktiskt bättre eller annorlunda än andra).

Men, jag har aldrig i mitt liv sett ens något i närheten av våra ham-forum och de regelrätta
attentat som utförts av amatörer mot andra amatörer, både i fråga om påhopp, "anonyma" hotelser
via brev och telefon, medvetna störningar och fällda master.

Jag är även admin i ett stort forum inom bilhobbyn. Där är och SKALL vara högt i tak, men inget liknar
oss ham´s. Vi är nog de enda hobbyutövare som kan starta krig över triviala ämnen likt t.ex. "balun
kontra icke balun" och liknande spörsmål.

Har vi inget begrepp om vad ordet "hobby" betyder ?
Ham-spirit ?
Amatörkollega (betoning på ordets andra hälft, kollega) ?

Undrar bara hur lång den här tråden blir innan vi blivit oense i denna fråga med :(

Ha en god söndag!
 
Last edited:
Tore CBS

Håller med om att diskussion är livsviktigt, och att meningsutbyte även när åsikterna går isär oftast
är det som ger goda resultat och för sakfrågan framåt OM den kan hållas på en konstruktiv nivå.

Det diskuteras visst klubb och styrelse i de andra forum jag refererar till, vi är inte några unika
hobbyutövare ens på det viset, men det tycker sig gå över gränsen och över styr hos oss tämligen
enkelt.

SSA hade QTC innan internet, jag ser ingen skillnad i debattklimat eller "krisepisoder" mot dagens debatter.

Övrigt skrev jag i mitt tidigare inlägg, du han 3 minuter före mig Tore ;)
 
Jag har bevistat många olika forum genom åren, jag ser definitivt skillnader i nivån på bråk,
hur lite som ibland behövs för att starta tjafs och munhuggning.

Har man ett gemensamt intresse som samlar både trähästar och ynglingar och som man samtidigt kryddar med lite olika inriktningar tillsammas med nostalgisk gammaldags utrustning jämte modern dito så är det en mycket god grogrund för bråk, utan kraftfull moderering urartar det med blixtens hastighet.

ham.se = jämt bråk eller småtjafs
ett forum om hifi = sällan tjafs
ett forum om RC-bilar = lugnt
ett forum om foto = lugnt
ett elektronikforum = lugnt
ett forum med samlarinriktning = lugnt
ett metallbearbetningsforum = lugnt
ett sportskytteforum = lugnt
ett forum om orientering = lugnt
 
Back
Top