Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

Efter tipset från Bengt/EQL så har det avverkats lite trafik med hemmabygget.

IMG_2107.jpg

På 20m GM0NMB/G4BEQ/9A2WT
på 80m PA3BYW/LA5AD

Inga sura miner trots test på G....;)
 
Man kan ha väldigt olika syn på samma sak. Det som en tycker är en "mustig" och intressant diskussion tycker en annan är ett storbråk.

Det som jag reagerat mest på är att det finns så väldigt många självutnämnda offer bland amatörerna, vilket märks extra väl på ett forum som detta. Jag har ett flertal gånger läst att personer blivit påhoppade av översittare och "besservissrar". När man kollar upp fakta visar det sig att de bara blivit rättade när de haft fel i en fråga. I stället för att ta till sig av andras kunskap så blir man tjurig och VILL ha rätt.
Kanske det är så att vi inte är bråkiga utan istället tjuriga (Om man får generalisera grovt)?
Någon översittare eller bessevisser har i alla fall inte jag stött på här.
 
Det finns en handfull amatörer på detta forum som skapar denna usla stämning genom att de tar varenda chans till att kapa trådar! Tråden kan börja med i princip vad som helst men slutar alltid med massa inlägg om att riktig amatörradio består av rör, hemmabyggen, att man ska kunna telegrafi, att kunskapskraven är för låga, att amatörradions undergång är nära, att D-star är en styggelse. osv..

Finns det inte en enda moderator på det här forumet som har stake nog att stoppa denna trådkaparmafia? Varenda jävla tråd behöver väl inte kapas av dessa marodörer? Vi vet att ni hatar plastradio, stickproppar, att kraven för cert är för låga, att SSA är dåligt, PTS struntar i amatörradio, och frekvenserna tar slut. Ert budskap har gått fram! Dessa trådkapningar har gått över styr och ni skjuter helt enkelt budskapet över målet!
Ingen på forumet kan ha missat att man minsann ska kunna telegrafi och köra kortvåg med rörradio för att ni ska vara nöjda.
 
Hej!

Vad vissa uppfattar som trådkapning är en utveckling av tråden för andra.
Vad vissa uppfattar som moderering av en tråd är censur tycker andra.

Nog är det så att i mötet öga mot öga så kan samtalet börja med en visst ämne för att glida iväg till nå't annat?
Jag funderar på hur många trådar skulle ha dett ut om man strikt skulle hållt sig till ursprungsfrågan.
Vissa hade nog varit bättre och andra sämre?

Att vi tycker olika och inte delar varandras åsikter på ett forum är inte detsamma som att man bråkar eller är ovänner?
 
Knappast! God etik på varenda forum är att man håller sig till ämnet/tråden. Problemet här är inte att vi tycker olika, utan att det inte finns en tillstymmelse till moderering. Det är heller inte olika åsikter som trådarna kapas med, utan hela tiden handlar det om att det har blivit så enkelt att ta cert, det var så mycket bättre innan telegrafikravet togs bort, att det var bättre när PTS var förrättare, att rörbestyckad kortvågsradio är överlägsen, stickspropps-plastradio är för radiooperatörer och kan söka sig till kommersiella frekvenser.

Att trådar glider från att handla om en viss antenn till olika matarkablar är helt okej, men inte att förpesta varenda tråd med hur otroligt lätt det är att ta cert och hur överlägset telegrafi är - det hör inte hemma i en tråd om dipolantenner!

Det är också bara en handfull som står för dessa kapningar - ni vet säkerligen själva vilka ni är - varför styrs inte detta upp?
 
Det intressanta är kanske att svaret på trådrubriken ges i den fortsatta utvecklingen av denna tråd, liksom indikation på var aggressionen är som störst! ;)

/Lasse
 
Hej!

SM0VDT>>
Jag kanske läser slarvigt, men är det verkligen så många trådar som enligt ditt tyckande förpestas av att telegrafi är överlägset och att det är otroligt lätt att ta cert?

Vidare, jag förstår inte ditt senaste inlägg, har det överhuvudtaget med mitt inlägg att göra?

SM3BDZ>>
Ja, det är intressant på hur tråden utvecklas!
 
Jag vill påstå att SM7TJC:s träffande karaktäristik av de "självutnämnda offren" samt det inlägg som kom omedelbart därefter sammanfattar sakernas tillstånd på ett alldeles utmärkt sätt. Själv finner jag dock det ganska betecknande att de som driver den svagaste argumentationen snabbt ropar högljutt på censur och styrning av debatten.

Är det verkligen så illa att argumenten inte håller alls?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Spännande tråd det här. Jag tror inte att radioamatörerna som grupp betraktad är bråkigare än andra "vanliga människor". Inte heller tror jag att vi som deltar aktivt i debatterna här är särskilt representativa för amatörradion i stort. De som skriver inlägg är ju bara en bråkdel av alla de mer eller mindre anonyma som följer debatterna och antingen roas eller knyter näven i byxfickorna. De som läser är i sin tur bara en bråkdel av alla radioamatörer, aktiva som inaktiva.

HAM.SE är ett publikt brett allmänt forum för amatörradio helt utan fokus på något särskilt. Det är så allmänt att det inte ens behöver handla om amatörradio. Exempel på sådana ämnen är Postens oförmåga att dela ut paket och ZBBs inlägg om den krisansvarige som inte kunde använda sin mobiltelefon när elen försvann i Norrland. I och för sig intressanta ämnen precis som många andra icke radiorelaterade som dyker upp här med jämna mellanrum.

Det bästa med HAM.SE är enligt min åsikt att det är helt omodererat och att alla åsikter - hur jävliga de än är - tillåts att diskuteras. På så sätt fyller HAM.SE funktionen av att vara ett vattenhål för de som vill diskutera saker som på mer styrda och modererade forum hade renderat i tillsägelse och t o m avstängning. Kanske är HAM.SE lite av radioamatörernas Flaschback?

Frågan om moderering har varit uppe förr och vi har då fått svaret från ansvarig seniormoderator att det är helt OK att diskussionerna i trådarna flyter ut och att det ena får ge det andra. Ungefär som i denna tråden. Det är väl bra så långt. Alla som vill kan ju skriva ett Topic-inlägg och på så sätt styra tillbaka diskussionen i rätt fåra.

Särskilt mycket bråk och osämja finner jag inte här på forumet. Däremot märker jag att ganska många är otroligt känsliga till sin natur och lätt tar åt sig minsta lilla antydan till kritik inte bara när denna är allvarligt menad som kritik utan också om den skrivs med glimten i ögat eller bara som en ärlig redovisning vad man själv innerst inne tycker och verkligen menar och är beredd att stå för och försvara. T ex att riktig amatörradio (för mig) gärna har ett inslag av morsetelegrafi och klassisk radioteknik som kan vara radiorör men också nymodigheter som germanium- eller kiseltransistorer. Ja t o m 7400-kretar även om det inte intresserat mig särskilt mycket. Riktig amatörradio kan (för mig) också vara att bygga ihop en egen sändare med de allra modernaste SMD-kretsarna som finns tillgängliga. Sak samma med att lyssna efter en pyttesvag station med hjälp av en plastradio och köpta antenner. Helt OK eller hur?

Men när sådana åsikter torgförs så finns det ett gäng som omedelbart tittar sig själv i spegeln och till sin fasa upptäcker - OJ! detta är skrivet till MIG!, JAG hatar telegrafi, OJ! jag kan inget om radiorör, OJ! detta är ointressant - och ur sin spegelbild drar de sedan slutsatsen -Det JAG sysslar med är inte riktig amatörradio. JAG sysslar därför med oriktig amatörradio och JAG är en oriktig radioamatör. Jo, det är klart att om den som resonerar så inskränkt lätt blir både ilsk och förbannad vilket vi faktiskt ser exempel på i denna tråden.

Vore det inte bättre att var och en var stolt över sin nisch inom hobbyn och tog tillfällena i akt att propagera lite för denna. Diskutera och argumentera utan att för den sakens skull bli sura och förbannade.

Vad tror ni boys, ligger det något i detta resonemang eller jag är ute på femton famnar som vanligt?
 
Last edited:
Helt rätt som Bengt EQL skriver, det finns de som är snarstuckna och kräver i princip ingenting för att självantända då vissa medamatörer skriver något, med eller utan ironiskt innehåll.

Tyvärr förefaller det också som att en del forumsmedlemmar vet precis vilkas tår som är ömma och också bästa sättet att trampa på just de tårna,
jag tycker inte det är inte värdigt att agera retsticka, det lämnade man förhoppningsvis bakom sig redan i småskolan.


Ödmjukhet och ömsesidig respekt, oavsett inriktning på den gemensamma hobbyn borde inte vara för mycket begärt.

Apropå ironi, ironi passar dåligt i skriven form, särskilt när förståelsen för det skrivna språket varierar stort.
Det är ju inte ens säkert att ett välvilligt humoristiskt inlägg tolkas på rätt sätt.
 
Jo, allt var kanske inte bättre förr i tiden, även Amatörradion och man måste betänka att en del av forumdeltagarna kommer från den tiden då det begavs sig!
Kunskap är inte något man får gratis och heller inte något man skall stoltsera med för att trycka ner andra som saknar den djupa insikt och erfarenhet som vissa på forumet gör!
Var ödmjuk och tänk på hur vi själv började utan erfarenhet, kunskap och med Telev"ä"rkets krav på licenser och prov och omprov.
Då lindade man spole på ett tomt toarullerör med kondensator från Clas Ohlson och högohmiga hörlurar samtidigt som man inte kunde missa Humle och Dumle (1959) - YouTube
Alla var hjälpsamma och en hyffsad radio typ Drake kostade inte 60 000 kronor.
Internet var lika främmande som SMD, PLC, 8080, Bluetoth och fjärrstyrda automatiska AntennTuners.
En ny generation Radio Amatörer växer fram med helt andra och med dom, nya förutsättningar än tidigare skådats.
Värna om dom och lär av deras kunskap precis som Nicola Tesla skulle lära av oss!
Var inte högmodig, det finns alltid någon, någonstans som kan mer än du och jag!
Låt respekt råda oavsett för gammal eller ung, ett ömsesidigt utbyte av kunskap och utveckling är bäst för oss alla.
 
Jag vill påstå att SM7TJC:s träffande karaktäristik av de "självutnämnda offren" samt det inlägg som kom omedelbart därefter sammanfattar sakernas tillstånd på ett alldeles utmärkt sätt. Själv finner jag dock det ganska betecknande att de som driver den svagaste argumentationen snabbt ropar högljutt på censur och styrning av debatten.

Är det verkligen så illa att argumenten inte håller alls?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Om man är så välrustad vad det gäller argument som det antyds, verkar det märkligt att så ofta gå över till att kritisera personen aka personangrepp. :confused:
 
>RNA:

Bråkig eller inte, det är en väsentlig skillnad på att kritisera en företeelse jämfört med att kritisera person!
Förmodar att det var bevis på det senare som efterlystes...

/Lasse
 
"Är radioamatörer i stort bråkigare än andra hobbyutövare ?

Man får definitivt den uppfattningen då man läser inläggen på diverse forum och historiskt
läser debatterna i gamla QTC med mera.

Det har med andra ord alltid varit så. Varför?

Diskussioner som rör föreningen eller en viss företeelse kan blossa upp till vad som närmast kan
beskrivas som "krig i tomteskogen". Det har till och med haft sina offer i form av avhoppande
funktionärer, osämja mellan radioamatörer som gått över styr alldeles med både rättegångar och
fällda master. Varför det ?


Jag tar en jämförelse med två andra hobbys jag har, fiske och musik !

Där finns både tidningar och jättestora forum. Då menar jag riktigt stora forum med tusentals aktiva
användare eller mer. Där går aldrig, säger aldrig, diskussionernas vågor så höga och med sån ilska
som hos oss radioamatörer.

Ingen har heller sågat av någon annans metspö, gitarr eller hamnat hos länsman eller i rätten.

Vad är det som skiljer oss från alla andra ?

En liten fundering bara, sittandes på tåget mellan Stockholm och Lund.

Ha en bra dag allesamman & 73"



Jo, det beror på att alla besitter kunskap i en eller en annan form!
Den ena tycker att hans kunskaper är mer värda och har en djupare förståellse än den andra har!
Trist!
Man måste överbevisa att min tes, / kunskap är bättre än din!!!
Trist.
Så är det med alla sk. vetenskapare / uppfinnare.
Edison kunde aldrig förlika sig med att Tesla hade en bättre överföringsstrategi med AC gämfört med DC
Trist!

73 / Lars
 
Last edited:
Hej!

SM0VDT>>
Jag kanske läser slarvigt, men är det verkligen så många trådar som enligt ditt tyckande förpestas av att telegrafi är överlägset och att det är otroligt lätt att ta cert?

Vidare, jag förstår inte ditt senaste inlägg, har det överhuvudtaget med mitt inlägg att göra?


Tja, jag tycker att det är relativt ofta trådarna flyter ut i hur otroligt låga kompetenskraven generellt för certifikat är, och hur fruktansvärt det är att telegrafikravet är borttaget. Kraven blir knappast högre av att en handfull griniga gubbar ska påtala detta i tid och otid diverse trådar. Nya amatörer som ställer en fråga och får tråden kapad med att kraven är för låga kan nog hålla sig för skratt. Den enskilde amatörens kompetens höjs knappast av det beteendet heller. Nu läser jag visserligen bara forumet sporadiskt med ett halvt öga eftersom jag tycker det är alldeles för fisförnämnt för min smak.

Jag antar att den här titelfixeringen, de höga kraven, elitismen, och synen på att ni är något förmer än alla andra för att ni besitter kunskaper i telegrafi i själva verket handlar om mindrevärdeskomplex. Ni tycks ha oerhörda behov av att "vara något", hävdelsebehov, ha en titel, en rang. Men ni är bara radioamatörer - ingen normal människa bryr sig!

Sista stycket var inte specifikt riktat till dig OID, jag citerade bara ditt inlägg.

// VDT
 
Back
Top