Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

SM0VDT, läser du samma forum som jag? Min bild är i princip den motsatta. Här finns ingen prestige alls. Detta forum är tveklöst det bästa om man vill ha svar på en fråga. Dessutom får man väldigt utförliga svar, ofta med lite extra information.

Däremot förekommer det ofta att trådarna spårar ur när ämnet är avklarat. Men det är ju bara roligt om man kan halka in på andra spörsmål när "frekvensen är ledig".

Jag har inte sett någon använda sig av titlar här.
Ett, näst intill, omodererat forum är alltid den bästa lösningen i längden.
 
Last edited:
Cogito ergo sum ​​gravatus....

För att vara lite fisförnäm, ironisk och verka bildad, Hi!

Ha en trevlig helg allesammans !
 
Det gick så småningom illa ("gravatus") för upphovsmannen, René Descartes, till denna latinska sentens.
Elaka människor säger att denna händelse är ett av Sveriges få bidrag till filosofins historia.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Min sista latinska fras, åter igen för att upprätthålla skenet
av min egen bildning, lyder mycket träffande sålunda:

Dubium sapientiae initium !

Uttrycket är åter igen ett citat från ovan nämnde Descartes och
lyder översatt till svenska ungefär "Tvivlet är visdomens ursprung"
om jag minns rätt :)

73 och trevlig helg (igen) !
 
Han hade nog blivit kuggad på Ohms och Joules lagar men klarat av att räkna ut en halvvågsdipol för 80 m efter de sedvanliga instruktionerna? Visst fanns det dipoler redan i början av 1600-talet då han var ung.
 
Med ett mått av ironi och humor i de sista inläggen gällande trådens
ursprungliga frågeställning, så tror jag att du har rätt -RNA.

Men då jag är trådskaparen har jag inget emot denna utvikning OT :)

Fler synpunkter och åsikter kring trådens rubrik är naturligtvis också välkommna !
 
Fullständigt ovidkommande frestas jag ändå att deklarera Jemtska Hammondsällskapets valspråk:

"Nemo saltat sobrius - nisi forte insanit"

/Lasse
 
Eller Shakesperes Hamlet: Upp stiga orden, tanken stilla står. Ord utan tanke himlen aldrig når!
 
Fullständigt ovidkommande frestas jag ändå att deklarera Jemtska Hammondsällskapets valspråk:

"Nemo saltat sobrius - nisi forte insanit"

/Lasse

"Halvt vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare kan jag inte annat än beklaga Erik XIV:s sorgliga öde",
apropå de vansinniga stackare som dansar nyktra...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Den här tråden börjar bli intressant. Vansinnet delade Erik XIV med sina bröder, i synnerhet Magnus som utsåg ett kloster som sitt privata harem. Åtminstone en syster var neurotisk också. Och lika barn leka bäst apropå rådgivarna. Nykter var endast nyfödda och de som var inspärrade av de här Sveriges svar på Bröderna Dalton.

Tack och lov fanns inte SSB då. :D (Man ska ju hålla sig till trådämnet liksom...)
 
Eller Shakesperes Hamlet: Upp stiga orden, tanken stilla står. Ord utan tanke himlen aldrig når!

Vi behöver inte gå så långt som till Shakespeare.
En småländsk kollega skrev för snart 200 år sedan:

"Argumenten svaga, höj rösten!"
Detta beskriver tonen på mer än ett forum...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
-AOM

Och jag som trodde det var en Italiensk devis.....?

:)

Den store skalden Esaias Tegnér skrev detta i marginalen i manus till ett anförande som han höll vid
en skolavslutning i Växjö, där han var biskop, under 1820-talet.
Retorikens elementa har inte ändrats nämnvärt sedan dess.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tredje torsdagen i november är dels världsfilosofidagen, dels dagen då årets Beaujolais Nouveau släpps. Därav denna spirituella stämning på forumet?
 
En riktig radioamatör förstår att uppskatta filosofi och retorik, och inser att livet består av mer än radioteknik.
Man vill ju inte bli betraktad som vulgus profanum. :)

Ett uttryck som jag stöder fullt ut är: Nulla caena sine caseum - "Ingen middag utan ost"
Gärna kombinerat med Nunc est bibendum, då helst rött vin.
 
Back
Top